וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הרווחה מונע מילד אוטיסט להישאר במעון טיפולי: "מתעללים בנו"

24.5.2017 / 18:24

נכדה בן ה-3 של ברכה שמיר, אח לאוטיסט שאמו פגועת ראש, לא קיבל אישור מהמדינה להמשיך בטיפול במעון של אלו"ט, והיא מפנה את האצבע המאשימה אל בכירה במשרד: "הוא חייב להמשיך שם. היא מנסה לנקום בנו"

צילום: ראובן קסטרו, עריכה: יאיר דניאל

סבתא לשני נכדים על הרצף האוטיסטי נאבקת במשרד הרווחה, בעקבות החלטה להוציא את הנכד בן ה-3 ממעון ייעודי של אלו"ט לגן רגיל. לטענתה, נמסר לה כי הילד ייצא מהמעון עקב התור הארוך בהרשמה אליו, אף שהצוות המטפל במקום קבע שהוא אינו כשיר לכך.

ברכה שמיר, בת 70, מטפלת בנכדיה, בני 6 וקרוב ל-3, בעקבות תאונת דרכים שעברה אמם, בתה אלינור, בת 37, הסובלת מאז מנכות בראשה ובגב וקיים אצלה חשש לגידול סרטני. "בזמן שאני צריכה להילחם על החיים של הבת שלי, אני גם צריכה לדאוג לחייו של הנכד, שישאירו אותו במעון".

משרד הרווחה רוצה להוציא ילד אוטיסט מגן ולהעביר אותו לגן רגיל למרות חוסר תפקודו  18 במאי 2017. ראובן קסטרו
שמיר עם בתה ועם הנכד/ראובן קסטרו

בחודש אוקטובר האחרון נכנס הילד למעון "אלוטף" בשכונת תל גיבורים בחולון, לאחר מאבק שניהלה סבתו, שרתמה לנושא את שר האוצר לשעבר יאיר לפיד. "עובדת סוציאלית שטיפלה בנו פשוט הזניחה אותנו", מספרת שמיר, "הילד נפל בין הכיסאות, ורצו לשים אותו במעון שיקומי ולא תקשורתי. עשיתי את המלחמות שלנו, ובסוף הוא נכנס למעון".

חודשי ההסתגלות הראשונים היו מפרכים: "הוא היה מתקשה, זורק את עצמו על הרצפה. הכנסנו אותו בהדרגה, ובמשך ארבעה חודשים הבת שלי הייתה יושבת בקור ובגשם מחוץ לגן, נותנת לו להיות שם שעה ומחזירה אותו הביתה".

"בגן אמרו בפירוש: הוא לא יכול לעזוב"

בשבועות האחרונים החל הילד לשתף פעולה עם הצוות המטפל ונרשמה התקדמות, אך הוא עדיין זקוק להמשך הטיפולים. "הוא לא מדבר, אלא מתקשר איתנו באמצעות ספר עם תמונות שאומרות 'לאכול', 'לשתות' ופעולות נוספות. הוא מצביע, וכך הוא אומר מה הוא רוצה. הוא חייב להמשיך את הטיפולים".

הורי האוטיסטים: "לא צריכים להיאבק על הזכויות". שלומי גבאי
"הוא חייב להמשיך את הטיפולים". מאבק הורים לילדים אוטיסטים/שלומי גבאי

עם הגעת המועד להעברת ניירות התשלום לשנה הבאה, פנתה המשפחה לסיוע מגורמי הרווחה. שם, טוענת שמיר, נתקעה הבקשה אצל אחראית פרט ואוטיזם במשרד הרווחה, מיכל ברינקר, שדחתה את הפנייה. "היא מתנגדת בטענה שהוא יהיה בן שלוש, אבל באתר של אלו"ט כתוב שהמעון מיועד עד גיל 3-4. בדקתי עם צוות והגן ואמרו שיש מקרים שנותנים לילד להישאר עד גיל 4, אבל היא עומדת על שלה.

לוואלה! NEWS נמסר מדוברות אלו"ט כי למעון הטיפולי של הארגון מתקבלים ילדים עד גילאי 3-4. גם באתר הארגון, מצוין כי ילדים מתקבלים למעון הטיפולי עד גיל 3-4. "בצוות הגן אמרו לי בפירוש, שאחרי כל ההתקדמות הזאת הוא לא יכול לעזוב, הוא לא מוכן לזה עדיין. לקחו לנו חודשים עד שהוא הסתגל, רק עכשיו הוא התחיל להגיב לטיפולים, אז עכשיו נוציא אותו מהגן? זו פשוט התעללות".

"עוברת גיהנום כדי לראות את הבת שלי בחיים"

באלו"ט הסבירו כי הגוף הוא זרוע ביצועית של משרד הרווחה, המבצע את החלטותיו. שמיר אומרת כי פנתה למנכ"ל הארגון, שהפנה אותה אל משרד הרווחה ואל ברינקר. "התקשרתי אליה עשרות פעמים, בכל פעם שהיא רואה את המספר שלי היא פשוט מנתקת".

לטענתה, ייתכן שאנשי המשרד נוקמים בה בעקבות הצלחתה במאבק להכניס את נכדה לגן. "בשנה שעברה ניצחנו אותה, אז עכשיו היא רוצה להיות צודקת ולנצח אותנו. מדובר בחיים של ילד, אני לא מחפשת מלחמות ולא מנצחים, אלא רק את טובתו.

שר הרווחה כץ: "מאות מיליוני שקל לא הועברו לניצולי השואה". ניב אהרונסון
לא התערב. שר הרווחה חיים כץ/ניב אהרונסון

"אני עוברת גיהינום כדי לראות את הבת שלי בחיים, מישהו יכול להרגיש מה שאני מרגישה?", אומרת שמיר. "זה מה שאני צריכה לעשות להילחם על מקום של ילד מול משרד הרווחה. אם הוא ייצא מהגן, הוא ילך אחורה. עד שהוא יתאקלם עם עוד צוות של גן, כל העבודה שלו תלך לאיבוד".

המשפחה פנתה לשורת שרים וחברי כנסת – ובהם שר הבריאות ליצמן, ח"כ קארין אלהרר, ח"כ דוד ביטן ושר הרווחה חיים כץ - אך הם דחו אותה והסבירו כי אינם יכולים לעקוף סמכויות של אחרים. "כל השרים מחפשים קולות וכסאות, אבל אני מתחננת בפני כל מי שאפשר שהנכד שלי יישאר בטיפול כדי שישתקם ולא יילך אחורה. כולם מבקשים שיישאר, גם הגננת וגם מנהלת המעון, אז למה המלחמה המיותרת הזאת?".

ממשרד העבודה והרווחה נמסר כי "המשרד כפוף לחוק המעונות ונותן מענה לילדים הנמצאים על הרצף האוטיזם עד גיל חוק חינוך חובה (גיל שלוש). פעוט שסיים את שנת הלימודים במעון מופנה מתוקף חוק חינוך חובה לגנים ייעודיים ומקבל מענה טיפולי ומקצועי המותאם לגילו ומצבו במערכת החינוך. עם כניסתו למערכת החינוך הפעוט ימשיך לקבל שירותי תמיכה ופנאי ממשרד העבודה והרווחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully