וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ לאבו מאזן: "אי אפשר לקדם שלום ובמקביל לממן טרור"

הנשיא האמריקני נועד עם יו"ר הרשות הפלסטינית בבית לחם ולאחר מכן מסרו השניים הצהרות לתקשורת. אבו מאזן אמר כי ישתף עמו פעולה "כדי להביא לשלום היסטורי". טראמפ התייחס גם לפיגוע בבריטניה: "לא אקרא למחבלים מפלצות, אלא לוזרים". מפת החסימות המלאה

צילום: סרטוני גולשים ורויטרס, עריכה: שניר דבוש

ביקור טראמפ - עדכונים אחרונים:

* אבו מאזן: "מתחייב לשתף איתך פעולה כדי להביא שלום היסטורי לאזור"
* טראמפ לאבו מאזן: "אי אפשר לקדם שלום ובמקביל לממן טרור"
* טראמפ: "המחבל בבריטניה אינו מפלצת, אלא לוזר"
* כוחות ביטחון ישראליים ופלסטיניים כבדים פרוסים בשטחי הרשות
* כ-200 פעילים התכנסו בכנסיית המולד באוהל התמיכה בשביתת הרעב של האסירים הפלסטינים

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ערכו היום (שלישי) פגישה בבית לחם ולאחריה יצאו בהצהרות לתקשורת. "אני מתחייב לשתף איתך פעולה כדי להביא שלום היסטורי לאזור", אמר אבו מאזן לטראמפ. הוא הוסיף כי "אין לנו בעיה עם הדת היהודית, הבעיה שלנו היא רק עם הכיבוש". טראמפ השיב לו כי "אי אפשר לקדם שלום ובמקביל לממן טרור".

טראמפ התייחס בתחילת דבריו לפיגוע בבריטניה ואמר: "לא אקרא להם 'מפלצות', הם יאהבו שם כזה. אני אקרא להם 'לוזרים' משום שזה מה שהם. אנחנו כחברה לא יכולים לסבול את המשך שפיכות הדמים. לא נוכל לעמוד ולא להתייחס להרג של חפים מפשע ואלה שנפגעו היום. צריך לגרש את אלה שמסייעים למחבלים, ולחסל את האידיאולוגיה המרושעת הזאת". טראמפ גינה את הפיגוע, שגבה את חייהם של 22 בני אדם, ואמר: "אני מביע סולידריות מוחלטת עם העם בבריטניה".

ביקור טראמפ - סיקור מיוחד:
טראמפ מסייר בישראל – והכבישים נסגרים: מפת החסימות המלאה
הבית הלבן כינה את אבו מאזן "נשיא פלסטין" - ותיקן את עצמו
מבוכה בשטיח האדום ודמעה בכותל: היום הראשון של טראמפ בישראל

הנשיא דונלד טראמפ וראש הרשות אבו מאזן בפגישתם בבית לחם 23 במאי 2017. רויטרס
אבו מאזן וטראמפ בכניסה לפגישתם/רויטרס
הנשיא דונלד טראמפ וראש הרשות אבו מאזן בפגישתם בבית לחם 23 במאי 2017. רויטרס
טראמפ ואבו מאזן בלשכת הנשיאות בבית לחם/רויטרס

אבו מאזן גינה גם הוא את הפיגוע במנצ'סטר וכינה אותו "פשע מתועב". בהמשך סיפר כי "המפגש בבית לחם בבית הלבן בתחילת החודש נתן לעם הפלסטיני ולכל האזור הרבה תקווה ואופטימיות שאפשר להגשים חלום ושאיפות ושלום קבע מבוסס על צדק. השגת חופש לעם הפלסטיני היא המפתח לשלום באזור ובכל העולם כדי שהפלסטינים בישראל יהיה להם עתיד מזהיר".

לדבריו, "אני חוזר ואומר, אדוני הנשיא, שאנחנו מחויבים לשתף פעולה כדי לייצר שלום ולחתור לעסקת שלום בינינו ובין הישראלים. אנו רואים בכם שותפים ללחימה בטרור באזורנו ובכל העולם". יו"ר הרשות הזכיר את שביתת הרעב של האסירים הפלסטינים ואמר: "אני רוצה להסב את תשומת הלב לאסירים שובתי הרעב. אימהותיהן נמצאות מטרים בודדים מכנסיית המולד. הן לא יכולות לבקר את בניהן בבתי הכלא שם הם סובלים מתנאים בלתי אנושיים".

טראמפ ואבו מאזן בהצהרות בבית לחם 23 במאי 2017. רויטרס
אבו מאזן וטראמפ בהצהרותיהם לתקשורת, היום/רויטרס
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בבית לחם, 23 במאי 2017. רויטרס
טראמפ בבית לחם לצד אבו מאזן, הבוקר/רויטרס

לאחר ההתייחסות לפיגוע בבריטניה, המשיך טראמפ לדבר על הנושא הפלסטיני. "כבוד הוא לי להתארח בבית לחם, העיר שיקרה לי ולעוד רבים בעולם. שוחחתי עם אבו מאזן ואני רוצה להשיג הסכם שלום ואעשה הכול על מנת להשיגו", אמר טראמפ. הוא סיפר כי אבו מאזן הבטיח שהוא מוכן להתקדם לטובת הנושא ולדבר עם נתניהו.

"אני מצפה לעבוד עם המנהיגים האלה לקראת שלום. אני גם מעוניין לעבוד עם אבו מאזן על הכלכלה הפלסטיני ומיגור הטרור. הנשיא אבו מאזן הציע בפסגה מהלכים טובים נגד הטרור. אך אי אפשר לקדם שלום במקביל למימון טרור".

אחרי יום ראשון שהוגדר על ידי הישראלים והאמריקנים כמוצלח במיוחד, החל היום טראמפ את יומו השני של ביקורו באזור. טראמפ, שסעד אמש עם בני הזוג נתניהו במעונם הפרטי ושב לאחר מכן ללון בסוויטה הנשיאותית במלון המלך דוד שבירושלים, התעורר הבוקר ליום עמוס במיוחד. קצת אחרי השעה 9:00 יצא טראמפ מירושלים אל העיר בית לחם הסמוכה, שם נועד עם אבו מאזן.

חצר הכנסייה בבית לחם לקראת ביקור נשיא דונלד טראמפ בעיר, 23 במאי 2017. טוויטר, צילום מסך
מיצד התמיכה באסירים הפלסטינים מול כנסיית המולד בבית לחם/צילום מסך, טוויטר
הנשיא דונלד טראמפ וראש הרשות אבו מאזן בפגישתם בבית לחם 23 במאי 2017. רויטרס
שיירת טראמפ עוברת אל מול גרפיטי המברך את טראמפ/רויטרס

הסיור בשטחי הרשות הפלסטינית נעשה תחת אבטחה כבדה, הן של צה"ל והן מצד מנגנוני הביטחון הפלסטיניים. בבית לחם כבר פרוסים כוחות גדולים של משטרה כדי למנוע הפרות סדר במקום. בימים האחרונים נרשמו כמה הפגנות נגד טראמפ ברחבי הגדה, אולם עד כה לא נרשמו אירועים חריגים.

עיקר החשש ברשות הפלסטינית הוא מפני הפגנות הנוגעות לשביתת האסירים בבתי הכלא הישראליים, כאלה שמטרתן העלאת המודעות לשביתת הרעב שמוביל מרואן ברגותי בבתי הכלא. זאת, אף שבכירים ברשות קראו בימים האחרונים לציבור להימנע ממחאות במהלך ביקורו ההיסטורי של טראמפ בבית לחם.

ברחבת כנסיית המולד מוצב אוהל ומיצג תמיכה באסירים השובתים רעב בבתי הכלא בישראל. באוהל התמיכה יושבים מדי יום כבר 37 ימים אימהות אסירים מבית לחם וקומץ פעילים. אך הבוקר, לקראת הגעתו של הנשיא טראמפ לעיר, הגיעו למקום כ-200 תומכים. הם אף יצאו לצעדה סביב הכיכר, וניצלו את צוותי התקשורת הרבים שזרמו לעיר. הם קיוו שלמרות לוח הזמנים של הנשיא הוא יפתיע אותם ויגיע לכנסייה.

חסימות כבישים בירושלים בשל ביקורו של טראמפ 23 במאי 2017. מגד גוזני
חסימות הכבישים בירושלים, הבוקר/מגד גוזני

לאחר כשעתיים וחצי בבית לחם, יצא טראמפ לביקור ביד ושם, שם יקיים סיור בן רבע שעה לצד טקס באנדרטת הזיכרון לזכר ששת המיליונים. באירוע צפויים לקחת חלק גם בכירים בישראל שילוו את טראמפ בסיור במקום.

בשעה 13:30 יגיע טראמפ אל מוזיאון ישראל, שם יישא את הנאום המרכזי שלו בארץ. בין היתר צפוי טראמפ להתייחס ליחסים החמים בין ישראל לארצות הברית, על הצורך להיאבק בטרור וכן על מאמציו לקדם את השלום במזרח התיכון. האירוע במוזיאון ישראל נקבע רק לאחרונה, לאחר שאנשיו של טראמפ קיוו לקיים את הנאום באתר המצדה, אך חזרו בהם עקב אילוצים טכניים.

בשעה 15:40 אמור טראמפ לסיים את מסעו בישראל ולהגיע לנתב"ג, שם לאחר טקס קצר הוא יעלה על המטוס הנשיאותי אייר פורס 1 וימריא לרומא. בביקורו באיטליה הוא צפוי לקיים ביקור רשמי בוותיקן. המראתו מירושלים לנתב"ג צפויה להביא לסגירתו של כביש 1 וכן לאפשרות לסגירתו של כביש 6.

החל מהשעה 8:30 בבוקר, ייחסמו לסירוגין ובהדרגה הרחובות: המלך דוד, דוד רמז, דרך חברון, מנחת, מעבר רחל, גיחון, צרויה, עין רוגל לכיוון דרך חברון, דרך בית לחם לצפון, הרכבת לצפון, עזה, הרצוג, בייט, בזק, שניאור, בורלא, הר הרצל ויד ושם. הציבור יוכל לבחור בצירים החלופיים: אגרון, חיים בר-לב, שער יפו, דרך חברון-החשמונאית, קרן היסוד, עמק רפאים, בגין, ציר הרצל ורמב"ן. לא תתאפשר חניית כלי רכב לאורך הצירים המצוינים.

חסימות כבישים בירושלים בשל ביקורו של טראמפ 23 במאי 2017. מגד גוזני
שלב נוסף באבטחת הביקור. חסימות כבישים בירושלים, הבוקר/מגד גוזני
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מבצע האבטחה הגדול של ביקור טראמפ הציב לא מעט אתגרים עבור משטרת ישראל ומשמר הגבול האמונים על המבצע. היום יגיע שלב נוסף במורכבות אבטחת הביקור של הנשיא האמריקני כשהוא יעבור לפגישה עם אבו מאזן בבית לחם. כל צעד של טראמפ ופמלייתו עד כה היו תחת אחריות המשטרה, היום עבר שרביט האבטחה למשך כ-45 דקות לידי כוחות הביטחון הפלסטיניים.

לצורך תיאום הסדרי האבטחה ומעבר האחריות בבית לחם התקיימו מאז הכרזת הנשיא על ביקורו לא מעט פגישות תיאום בין הכוחות הפלסטיניים לבין מנהלת התיאום והקישור הישראלי. מנהלת זו היא שביצעה את התיווך בין משטרת ישראל ומג"ב לבין המשטרה הפלסטינית.

ברגע ששיירת הנשיא עברה את מעבר רחל לתוך בית לחם הועברה האחריות למנגנוני הביטחון הפלסטיניים עד לחזרתו של הנשיא לירושלים. כבר אמש נסגר מעבר רחל למעבר באופן מלא וייפתח שוב רק לאחר חזרתו של טראמפ לבירה.

[+כתוביות] נשיא ארה"ב נחת בנתב"ג: "יש לנו הזדמנות נדירה להביא שלום וביטחון לאזור הזה". מערכת וואלה! NEWS
טראמפ ורעייתו מלניה לאחר הנחיתה הישראל, אתמול/מערכת וואלה! NEWS

עד לשעה הייעודה ולאחר סגירת המעבר, עוסקים כוחות רבים בסריקת שטח המעבר וזיכויו מחפצים חשודים כדי לוודא שלא הוטמנו במקום מטענים ויכינו את המעבר, מבחינה ביטחונית, למעבר שיירת הנשיא. בתוך כך, מאות שוטרי מג"ב יאבטחו את המעבר כדי למנוע כל סיכון בשלב מעבר השיירה. בידי כוחות הביטחון אין התרעות ממוקדות, אך הם מוכנים לכל תרחיש.

(עדכון ראשון: 7:42)

נשיא המדינה ראובן ריבלין ורעייתו מארחים את נשיא ארה"ב ורעייתו. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
בני הזוג טראמפ עם הנשיא ריבלין ורעייתו, אתמול/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח
הפגנות נגד טראמפ בעזה, שורפים את תמונתו של טראמפ 22 במאי 2017. רויטרס
הפגנה ברפיח נגד טראמפ/רויטרס
הפגנות נגד טראמפ בעזה, שורפים את תמונתו של טראמפ 22 במאי 2017. רויטרס
דמותו של טראמפ עולה באש בהפגנה ברצועת עזה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully