וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה: 22 הרוגים ו-59 פצועים בפיגוע התאבדות מחוץ להופעה במנצ'סטר

23.5.2017 / 11:39

מחבל התפוצץ מחוץ לאולם שבו הופיעה בפני אלפי בני נוער הזמרת האמריקנית אריאנה גרנדה. המשטרה חוקרת אם הוא היה חלק מתא גדול יותר. ראש הממשלה מיי גינתה את "המתקפה המתועבת" והיא תכנס דיון חירום, שבועיים וחצי לפני הבחירות. שום ארגון לא קיבל אחריות

רויטרס

לפחות 22 בני אדם נהרגו הלילה (שלישי) ועוד 59 נפצעו בפיגוע התאבדות שאירע בסיום הופעה של הזמרת האמריקנית אריאנה גרנדה במנצ'סטר. משטרת בריטניה מסרה כי המחבל הפעיל מטען שנשא עליו וכי בין הנפגעים ילדים רבים. ככל הידוע בשלב זה, הוא פעל לבדו. ראש הממשלה תרזה מיי גינתה את הפיגוע ותכנס בהמשך היום כינוס חירום. שום ארגון לא קיבל אחריות וטרם נעצרו חשודים במעורבות בפיגוע, שאירע כשבועיים וחצי לפני הבחירות וביום השנה לפיגוע שבו נערף ראשו של חייל.

"אנחנו סבורים בשלב הזה שהמתקפה בוצעה בידי אדם אחד", אמר הבוקר מפקד משטרת מנצ'סטר איאן הופקינס. "העדיפות היא לגלות אם הוא פעל לבדו או היה חלק מרשת. המחבל מת בזירה. אנחנו סבורים שהוא נשא מטען מאולתר שאותו הוא פוצץ וגרם לזוועה הזאת". צוותי רפואה בזירה אמרו לרשת BBC כי חלק מהנפגעים סבלו מפציעות שנגרמו כתוצאה מחלקי מתכת. שני גורמים אמריקניים אמרו כי הפיגוע במנצ'סטר דומה לזה שבוצע בנובמבר 2015 בפריז.

הכוננות בבריטניה היא השנייה בחומרתה, שמשמעותה היא שיש סבירות גבוהה למתקפת טרור על אדמת הממלכה. בשעות הבוקר נסגרה תחנת הרכבת ויקטוריה בלונדון, וכבישים המובילים לארמון בקינגהאם נסגרו, אחרי שנמצא חפץ חשוד, אך אלו נפתחו תוך זמן קצר. הרשויות הודיעו כי האבטחה בבירה תתוגבר.

עוד על הפיגוע במנצ'סטר
מיי: "הפיגוע במנצ'סטר אחד הנוראיים בהיסטוריה שלנו"
טבח הילדים במנצ'סטר: "עפתי 30 מטר, ראיתי גופות פזורות"

זירת הפיגוע במנצ'סטר, בריטניה הלילה 23 במאי 2017. GettyImages
בני נוער בזירת הפיגוע, הלילה/GettyImages
ניצולים בזירת הפיגוע במנצ'סטר, בריטניה הלילה 23 במאי 2017. GettyImages
בני נוער בזירת הפיגוע/GettyImages
שוטרים בזירת הפיגוע במנצ'סטר, בריטניה הלילה 23 במאי 2017. GettyImages
צוותי מז"פ בזירת הפיגוע/GettyImages

הפיצוץ אירע בסביבות השעה 00:30 שעון ישראל. באולם, שיכול להכיל עד 21 אלף איש, נכחו ילדים רבים. ה"מנצ'סטר ארנה" הוא האולם הגדול ביותר בבריטניה ובמקום מתקיימים מופעים של אמנים רבים באופן קבוע. גרנדה, בת 23, נחשבת לפופולרית בקרב ילדים ובני נוער, שפוקדים את הופעותיה בקביעות. היא כתבה בטוויטר לאחר הפיגוע כי היא "שבורה מעומק לבה. אני מצטערת. אין לי מילים".

אחת המשתתפות באירוע סיפרה כי אירע פיצוץ עז כשהיא עזבה את המקום, ולאחר מכן נשמעו צרחות ואלפי אנשים ניסו להימלט מהמבנה. בסרטון שפורסם בטוויטר מתועדת ההמולה במקום אחרי הפיצוץ, ועשרות הורים החלו לחפש את ילדיהם, כשהם מעלים תמונות לרשתות החברתיות ומתחננים למידע. "עשינו את הדרך החוצה והיינו בסמוך לדלתות כשלפתע היה פיצוץ אדיר וכולם צרחו", סיפרה קתרין מקפרלן. "זה היה פיצוץ אדיר. היה אפשר להרגיש את זה בחזה. כולם צרחו".

מג'יד קאהן בן 22 הגיע כדי לצפות בהופעה עם אחותו. "היה רעש גדול מאוד בסוף ההופעה, זה היה כמו רעש של פצצה. כולם מסביבי נלחצו והחלו לברוח החוצה. עד ראייה נוספת אמרה כי "זה נשמע כמו קול ירייה. הסתכלתי מסביבי וראיתי אנשים בורחים החוצה בבהלה גדולה. כולם היום בפאניקה", אמר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראש הממשלה מיי אמרה לאחר הפיצוץ כי "מחשבותינו עם הקורבנות, הפצועים, ועם בני משפחותיהם". עוד אמרה מיי כי "אנחנו עושים את מרב המאמצים כדי לקבל את המידע המלא של מה שנחקר על ידי המשטרה כאירוע טרור". היא תכנס דיון חירום בהמשך הבוקר.

המפלגה השמרנית שבראשותה הודיעה כי היא משעה את קמפיין הבחירות בעקבות הפיגוע, וכך גם מפלגת הלייבור שבאופוזיציה. מנהיגה, ג'רמי קורבין, גינה את הפיגוע "הנורא" ואמר כי "מחשבותיי עם כל מי שנפגע ועם שירותי החירום הנפלאים שלנו". הבחירות יתקיימו ב-8 ביוני, ולפי הסקרים האחרונים, הצליחו בלייבור לצמצם את הפער מהמפלגה השמרנית.

ברחבי העולם גינו את הפיגוע. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר במסיבת עיתונאים משותפת עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן כי אלו שביצעו את הפיגוע "הם לוזרים מרושעים" והביע את תנחומיו לעם הבריטי. גם אבו מאזן גינה את הפיגוע. נשיא צרפת עמנואל מקרון ישוחח בהמשך היום עם מיי, ובהודעה שנמסרה מהקרמלין נאמר כי הנשיא ולדימיר פוטין מוכן להגביר את שיתוף הפעולה במלחמה בטרור אחרי המתקפה "הבלתי-אנושית" במנצ'סטר.

פיצוץ במצ'סטר, אפריל 2017. רויטרס
בני נוער נמלטים מזירת האירוע במנצ'סטר, הלילה/רויטרס

בריטניה, בדומה ליתר מדינות אירופה, נמצאת בכוננות גבוהה מאז החל גל הפיגועים ביבשת לפני שנתיים וחצי. לפני חודשיים אירע פיגוע בסמוך לפרלמנט בלונדון, שבו נהרגו חמישה בני אדם. ארגון "המדינה האסלאמית" קיבל עליו אחריות, והוא מעודד את תומכיו ופעיליו להוציא לפועל פיגועים נוספים בממלכה. תומכי הארגון חגגו את הפיגוע במנצ'סטר ברשתות החברתיות, אולם הארגון לא קיבל עליו אחריות באופן רשמי.

זאת מתקפת הטרור הקטלנית ביותר בבריטניה מאז 2005, אז נהרגו 52 בני אדם כשארבעה מחבלים, אזרחי המדינה, התפוצצו במטרו ובאוטובוסים בלונדון. ב-22 במאי 2013 נרצח החייל לי ריגבי בידי שני מחבלים, שערפו את ראשו בלב לונדון.

(עדכון ראשון: 02:20)

זירת הפיגוע במנצ'סטר, בריטניה הלילה 23 במאי 2017. GettyImages
זירת הפיגוע במנצ'סטר, בריטניה הלילה 23 במאי 2017/GettyImages
כוחות ביטחון מחוץ לזירת הפיגוע בעיר מנצ'סטר, בריטניה, 23 במאי 2017. רויטרס
כוחות ביטחון מחוץ לאולם במנצ'סטר/רויטרס
זירת הפיגוע במנצ'סטר, בריטניה הלילה 23 במאי 2017. רויטרס
זירת הפיגוע במנצ'סטר, בריטניה הלילה 23 במאי 2017/רויטרס
פיצוץ במנצ'סטר. רויטרס
פיצוץ במנצ'סטר/רויטרס
פיצוץ במנצ'סטר אפריל 2017. רויטרס
פיצוץ במנצ'סטר אפריל 2017/רויטרס
זירת הפיגוע במנצ'סטר, בריטניה הלילה 23 במאי 2017. AP
זירת הפיגוע במנצ'סטר, בריטניה הלילה 23 במאי 2017/AP
זירת הפיגוע במנצ'סטר, בריטניה הלילה 23 במאי 2017. רויטרס
זירת הפיגוע במנצ'סטר, בריטניה הלילה 23 במאי 2017/רויטרס
זירת הפיגוע במנצ'סטר, בריטניה הלילה 23 במאי 2017. AP
זירת הפיגוע במנצ'סטר, בריטניה הלילה 23 במאי 2017/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully