וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ התקבל כמלך וקבע היסטוריה – אבל המשימה הקשה עוד לפניו

23.5.2017 / 0:31

למרות מחדל הסלפי המביך בנתב"ג, הצילום של נשיא ארה"ב בכותל יחרט בזיכרון. גם למחמאות שהרעיף עליו נתניהו היו ערך אדיר. אבל אחרי הפגישה עם אבו מאזן עשוי טראמפ לגלות שמחכה לו העבודה הקשה באמת, ושצריך יותר מתמונות כדי לעשות היסטוריה

צילום: לע"מ

בתום היום הראשון לביקורו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בישראל יש תחרות קשה על מהי תמונת היום. במרץ 2013 בביקורו של הנשיא הקודם ברק אובמה לא הייתה בכלל שאלה. כמה דקות אחרי שאייר פורס 1 נחת בנמל התעופה בן גוריון סיפקו ראש הממשלה והנשיא את הפריים האולטימטיבי. התמונה המוכרת של המנהיגים פושטים את הג'קטים, שמאז הפכה לאייקון.

קצת יותר מארבע שנים אחרי הגיע לישראל הנשיא החדש ושתי תמונות תפסו את מרבית תשומת הלב: האחת שהסעירה את הישראלים בארץ, והאחרת שתפסה את הכותרות הראשיות של האתרים בעולם. בעוד שבישראל כולם נרעשו מצילום הסלפי המאולתר שכפה ח"כ אורן חזן על הנשיא, בארצות הברית ובתקשורת העולמית הייתה זו תמונתו של הנשיא טראמפ נוגע באבני הכותל המערבי שתפסה את אור הזרקורים. טראמפ הפך לנשיא הראשון של ארצות הברית שמבקר במקום הקדוש ביותר ליהודים. התמונה הזו נהייתה להיסטוריה, ולפעמים תמונה שווה יותר מאלפי מילים. בהמשך אף הפך טראמפ את התמונה מהכותל לתמונת הרקע בחשבון הטוויטר שלו. צעד שיכול לרגש ישאלים, בטח על רקע באכזבה על רקע אי העברת השגרירות לירושלים.

ביקור טראמפ - סיקור מיוחד:
טראמפ לנתניהו: "השגת שלום היא העסקה הקשה מכולם – אבל נגיע אליה"
משפחת טראמפ התפצלה בביקור בכותל - והפוליטיקאים החרדים מרוצים
מבוכה בשטיח האדום ודמעה בכותל: היום הראשון של טראמפ בישראל

ברק אובמה ובנימין נתניהו בסיור בסוללת כיפת ברזל. לשכת העיתונות הממשלתית
התמונה האיקונית של נתניהו ואובמה/לשכת העיתונות הממשלתית

וזו לא ההיסטוריה היחידה שטראמפ קבע אתמול. מוקדם יותר הוא טס בטיסה ישירה מריאד לתל אביב, לראשונה אי פעם – לפחות באופן גלוי. בשביל הנשיא האמריקני, שיצא למסעו הראשון מעבר לים בשעה שרשויות החוק בארצו מתקדמות בחקירה שעשויה להביא בסופו של דבר להדחתו, לציוני הדרך ההיסטוריים הללו יש ערך "אדיר", אם נשתמש בלשונו.

גם לקבלת הפנים החמה שקיבל בסעודיה וגם לזו שקיבל בישראל – בנתב"ג, בבית הנשיא, ובמעון ראש הממשלה – ערך רב. טראמפ התקבל כמו מלך, ומי בכלל זוכר את ה-FBI. הנשיא יצא למזרח התיכון במטרה להוכיח שהוא "לא אובמה", והמלך סלמאן וראש הממשלה בנימין נתניהו עשו כל שביכולתם כדי לסייע לו במשימה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
פוסט הפייסבוק ובו תמונתם של אורן חזן ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ, 22 במאי 2071. מתוך הפייסבוק, מערכת וואלה! NEWS
יזכר פחות מהצילם בכותל. חזן וטראמפ/מערכת וואלה! NEWS, מתוך הפייסבוק

מיד עם הנחיתה על השטיח האדום ציין נתניהו שהגעתו של טראמפ כחלק מביקורו הראשון בניכר הוא "היסטוריה" (בשונה מאובמה, שישראל נאלצה לחכות לו יותר מארבע שנים). בהצהרות המשותפות במעון ראש הממשלה בבלפור, נתניהו שם דגש מיוחד על השינוי במדיניות האמריקנית מול איראן ועל החלטתו "האמיצה" לפעול נגד הנשק הכימי בסוריה (שוב, בשונה מאובמה, שחתם לפי נתניהו, הסכם "גרוע" עם איראן, ולא עמד בקו האדום שהציב לגבי משטר אסד). לקינוח הוא בישר כי "לראשונה בחיי – אני רואה תקווה לשינוי" בנושא הישראלי-פלסטיני (מישהו זוכר מתי נתניהו היה אופטימי לגבי אובמה?).

בשבועיים שלקראת הביקור התעוררו לא מעט תקריות וחריקות מדאיגות בין וושינגטון לירושלים, אבל היום לא נותר להן כל זכר. אי-העברת השגרירות לירושלים? שאלת הריבונות בכותל? כל אלו נקברו עמוק באדמה. אם אחד העיתונאים האמריקנים לא היה שואל כלאחר יד על פרשת הדלפת המידע המודיעיני החסוי לרוסיה, גם התקרית הזו הייתה נטמנת עמוק בתוך אחת מאבני הכותל.

דונלד ומלניה טראמפ במעון ראש הממשלה מאי 2017. AP
הזוג נתניהו עם הזוג טראמפ במעון ראש הממשלה/AP
נתניהו וטראמפ בהצהרות בבית רוה"מ הערב 22 במאי 2017. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
"לראשונה בחיי – אני רואה תקווה לשינוי". נתניהו וטראמפ/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

אך גם כאן, נתניהו התייצב מיד לצדו של טראמפ, וכשהנשיא התעקש שהוא "לא הזכיר את שמה של ישראל" הבהיר ראש הממשלה כי היחסים המודיעיניים בין בעלות הברית מצוינים. טראמפ גמל על כך לנתניהו כששב ופיזר הצהרות תקיפות נגד הגרעין האיראני ונגד האסלאם הקיצוני, ולא הזכיר – אפילו במילה – את ההתנחלויות.

לנתניהו וטראמפ יש כימיה אישית טובה, וכך גם לרעיותיהם שרה ומלניה, וחלק גדול מהביקור הוקדש לתצוגת תכלית של ידידות זו. למשפחת טראמפ יש איכויות של "רוק-סטארז", וגם הנוכחות של הבת איוונקה והחתן ג'ארד קושנר מוסיפים לתהילה. אבל מעבר לחיוכים, הסיורים וההצהרות, אחת המטרות שלשמן הגיע טראמפ לאזור הייתה כדי לבדוק אם הוא יכול להשיג את "הדיל האולטימטיבי", וזה היה הנושא המרכזי שעלה מאחורי הדלתות הסגורות.

מלניה ואיוונקה טראמפ בכותל בחמהלך ביקור בישראל 22 במאי 2017. רויטרס
פיזרו אבק כוכבים. מלניה ואיוונקה בכותל/רויטרס
פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ במלון המלך דוד בירושלים 22 במאי 2017. קובי גדעון, לע"מ, עמוס בן גרשום, לע"מ., לשכת העיתונות הממשלתית
קושנר לצד נתניהו וטראמפ/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון, לע"מ, עמוס בן גרשום, לע"מ.

בניגוד לחששות המוקדמים בירושלים טראמפ כנראה עוד לא מוכן להודיע על יוזמת שלום ואפילו לא על חידוש התהליך, אבל אלה לא מורידים מנחישותו לקדם הסכם בין ישראל והפלסטינים. נהפוך הוא, נראה שפגישותיו של טראמפ עם העולם הערבי בסעודיה רק הגבירו אצלו את הנחישות והאמונה בצדקת הדרך.

בכל מקום שאליו הגיע סיפר טראמפ על מסעו לריאד ורשמיו מפגישותיו עם המלך, שמהן "שאב המון עידוד". לבכירים ישראלים סיפר כי בכל פגישותיו עם מנהיגים ערבים עלה הנושא הפלסטיני וניסה לצייר את התמונה הגדולה: הסדר בין ישראל והפלסטינים יכול להיות חלק מציר ביטחוני-אזורי רחב יותר, שמטרתו העיקרית היא מלחמה באיראן ובדאעש, אבל שלא תיתכן באמת התקדמות עם מדינות ערב – בלי לגעת בבעיה הפלסטינית. "שמעתי שזאת אחת העסקאות הקשות ביותר שיש, אבל יש לי הרגשה שנגיע לשם בסופו של דבר", אמר טראמפ לצדו של ראש הממשלה.

הבוקר יקבל הנשיא טעימה קצרה מן הצד השני: בדרכו לבית לחם להיפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הוא כנראה יחלוף ליד חומת ההפרדה, ויקבל לראשונה בחייו מושג איך נראה בשטח הסכסוך בין ישראל לפלסטינים. ישראל אמנם גיבשה לקראת ביקור טראמפ חבילת מחוות כלכליות כצעד בונה אמון כלפי הפלסטינים, וגם נתניהו זכה למחמאה מהנשיא שהוא כבר מזמן לא קיבל ממנהיג בינלאומי – "שהוא עובד קשה" למען השלום. אבל אחרי הפגישה עם אבו מאזן עשוי טראמפ לגלות שהעבודה הקשה עוד לפניו, ושצריך יותר מתמונות – בשביל באמת לעשות היסטוריה.

(עדכון ראשון: 23:58)

הפגנות נגד טראמפ בעזה, שורפים את תמונתו של טראמפ 22 במאי 2017. רויטרס
הפגנה ברפיח נגד טראמפ ונתניהו/רויטרס
הפגנות נגד טראמפ בעזה, שורפים את תמונתו של טראמפ 22 במאי 2017. רויטרס
הפגנה ברפיח/רויטרס
הפגנות נגד טראמפ בעזה, שורפים את תמונתו של טראמפ 22 במאי 2017. רויטרס
הפגנה ברפיח נגד טראמפ/רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ורעייתו מלניה, בבית רה"מ בירושלים, 22 במאי 2017. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
יחסים חמים גם בין הרעיות. הזוג טראמפ והזוג נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון
עניבתו של דונלד טראמפ בעת לחיצת היד עם ראובן ריבלין 22 במאי 2017. רויטרס
היום הקשה של טראמפ יהיה היום. טראמפ לוחץ יד/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully