וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחימוביץ' וניסנקורן בקרב על הקולות: הבחירות בהסתדרות בעיצומן

23.5.2017 / 12:08

יותר מ-500 אלף חברי ההסתדרות יכריעו מי יעמוד בראש האיגוד: היו"ר הנוכחי אבי ניסנקורן או חברת הכנסת שלי יחימוביץ'. כ-2,000 קלפיות פתוחות ברחבי הארץ ומשני הצדדים טוענים לאי סדרים בהצבעה. המועמדים הגיעו להצביע לקול תומכיהם. המדריך המלא לבחירות בהסתדרות

עריכת וידאו: נועה לוי

(בווידאו: אבי ניסנקורן בריאיון לוואלה! TALK עם יעקב אילון)

יותר מחצי מיליון חברי ההסתדרות יכריעו היום (שלישי) מי יוביל את הארגון בשנים הבאות: יושב הראש המכהן אבי ניסנקורן הרץ במסגרת סיעת "עוגנים", או חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) מסיעת "הבית החברתי".

ועדת הבחירות המרכזית של ההסתדרות ונעמת אישרה הצבה של 2,123 קלפיות מנהריה ועד אילת, שנפתחו בהדרגה בין השעות 5:00 ל-8:00 וייסגרו בין השעות 16:00 ל-22:00. ספירת הקולות בקלפיות באזורי המגורים תחל מיד בתום ההצבעה, ואילו ספירת הקולות בקלפיות הנייחות והניידות במקומות העבודה תחל מחרתיים.

ניסנקורן ויחימוביץ' כבר הגיעו לעמדות ההצבעה כדי לשלשל את הפתק. נכון לשעה 12:00 עמד אחוז ההצבעה על 21.18%, שהם 113,187 בעלי זכות בחירה. בבחירות הקודמות עמד בשעה זו אחוז ההצעה על כ-20.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ניסנקורן מצביע/מערכת וואלה!, צילום מסך

ניסנקורן הגיע לבית הדואר בדרום תל אביב להצביע, כשהוא מלווה בקריאות – "אבי מלך ישראל". יעל אלימה, עובדת בדאר, אמרה כי "אנחנו חייבים תודה לניסנקורן, שהציל אלפי עובדים מפיטורין בדואר, אנחנו נתמוך בו והוא ינצח". סיעתו של ניסנסוקרן התלוננה הבוקר על אלימות לכאורה מצד אנשי יחימוביץ' ואיתן כבל. לפי טענת סיעת "עוגנים", אנשי הסיעה המתחרה ניסו לפגוע בקלפיות באזור הדרום.

"יש פה חגיגה לדמוקרטיה", אמר ניסנקורן. "אנחנו מממשים את זכותם הדמוקרטית של העובדים והגמלאים. אנחנו בטוחים בניצחון שלנו, נעבוד קשה עוד חמש שנים לטובת צמצום פערים, העלאת שכר ושוויון חברתי. זו המחויבות שלנו, והדרך שבה אנחנו עובדים לטובת הציבור הישראלי". הדואר נחשב למעוז תמיכה ומגרש ביתי לניסנקורן, ורוב העובדים המאוגדים בראשות יו"ר הוועד שמעון פרג'ון הביעו בו תמיכה גורפת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יחימוביץ' מצביעה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יחימוביץ' הגיעה להצביע בבית ההסתדרות בתל אביב, בו נכחו גם תומכי ניסנקורן, אך גם תומכיה שצעקו: "הו הא, מי זה בא, יו"ר ההסתדרות הבא". "אני חייבת להודות שהתרגשתי", אמרה יחימוביץ' עם הגיעה לקלפי. אני קוראת לכל מי שרוצה לחולל שינוי לבוא ולדאוג לבית של העובדים". גם אנשיה טוענים לאי סדרים בקלפיות מצד אנשי "עוגנים", ואומרים כי בכ-100 קלפיות לא מאפשרים לחברי סיעת "הבית החברתי" להיכנס.

בהודעה שנמסרה ממטה מפלגתה של יחימוביץ', נמסר כי מגיעות תלונות על קלפיות שנפרצות במהלך הבחירות. לטענתם, חברי רשימתו של ניסנקורן מנצלים את ההפסקות של נציגי רשימתה של יחימוביץ', כדי לגנוב מעטפות הצבעה מלאות.

מיהם המועמדים?

עו"ד אבי ניסנקורן, בן 50, נולד בעפולה ומתגורר כיום ברעננה. לפני שלוש שנים נכנס לתפקידו הנוכחי כיו"ר ההסתדרות, עד אז שימש כראש הלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות. כשהתמנה לתפקיד זה, סגר את משרד עורכי הדין הפרטי שהיה בבעלותו ושעסק ביחסי עבודה. במסגרת תפקידו הגיע לשורת הסכמים במשק, בהם העלאת שכר המינימום ל-5,300 שקל והסכם המעגן העסקת בעלי מוגבלויות.

ח"כ שלי יחימוביץ', בת 57, נולדה ברמת השרון ומתגוררת כיום בתל אביב. מזה 11 שנה משמשת כחברת כנסת מטעם מפלגת העבודה. ב-2011 נבחרה ליושבת ראש המפלגה כשניצחה את ח"כ עמיר פרץ, ובאפריל 2013 מונתה לראש האופוזיציה. באותה השנה הפסידה בבחירות המקדימות לראשות המפלגה ליצחק הרצוג. בכנסת ה-20 משמשת יחימוביץ' חברה בוועדת החוץ והביטחון ובוועדת הכספים של הכנסת. טרם הצטרפותה לזירה הפוליטית, שימשה עיתונאית "קול ישראל" לתחומי כלכלה ופוליטיקה. בין היתר, וסיקרה את פעילותה של ההסתדרות. לאחר מכן, שימשה כפרשנית וכתבת פוליטית בערוץ 2.

המטה של אבי ניסנקורן, בחירות להסתדרות 7 במאי 2017. ראובן קסטרו
בתפקידו הקודם היה ראש הלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות. מטה הבחירות של ניסנקורן/ראובן קסטרו

מהם יעדיו של כל מועמד?

אבי ניסנקורן כינס מסיבת עיתונאים במטה הבחירות שלו בתל אביב בתחילת חודש מרץ, שם הציג את תוכניותיו לעתיד, הכוללות בין היתר: העלאת השכר הריאלי, עדכון והצמדת קצבאות קשישים ונכים לשכר הממוצע במשק, צמצום פערי השכר המגדריים, קיצור שבוע העבודה ל-40 שעות וצמצום תופעת עובדי הקבלן.

שלי יחימוביץ' לא ערכה מסיבת עיתונאים או הציגה בפלטפורמה אחרת את מצע הבחירות שלה, גם לא באתר שלה. כמו כן, לא נמסרו פרטי המצע גם כאשר נעשו פניות לדוברות המטה שלה. יחד עם זאת, ציינה יחימוביץ' באתר שלה את העשייה הפרלמנטרית שלה למען העובדים ולקידום זכויות סוציאל-דמוקרטיות.

מי רשאי להצביע בבחירות למוסדות ההסתדרות?

כל חברי וחברות ההסתדרות, כהגדרתם בחוקת הארגון, אשר הצטרפו להסתדרות לא יאוחר משישה חודשים לפני מועד הבחירות, והפרישו במשך לפחות שלושה חודשים במהלך השנה שקדמה ליום הבחירות דמי חבר מדי חודש.

איך אפשר לבדוק את הזכאות להצבעה ואת מיקום הקלפי?

לכל בעלי זכות הבחירה נשלחה הודעה לבוחרת המציינת את כתובת הקלפי ואת שעות ההצבעה. במידה והודעה לבוחרת לא הגיעה ליעדה, ניתן לברר את הזכאות באמצעות אתר האינטרנט של ועדת הבחירות.

היכן מצביעים?

בעלי זכות הבחירה רשאים להצביע בקלפי באזור מגוריהם, במידה והם מופיעים בפנקס הבוחרים השייך לאזור קלפי זה. אפשרות נוספת היא להצביע בקלפי במקום העבודה או בקלפי ניידת בהתאם להודעה לבוחר. ניתן להתעדכן במיקום הקלפיות ובשעות פעילותן באתר ועדת הבחירות. כמו כן, ניתן יהיה להתקשר ביום הבחירות עצמו לחדר המצב של ההסתדרות בטלפון *2383.

שלי יחימוביץ ויעקב אילון בתוכנית וואלה! TALK. ראובן קסטרו
יחימוביץ' באולפן וואלה! TALK עם יעקב אילון/ראובן קסטרו

עם מה עלי להגיע לקלפי כדי לממש את זכות ההצבעה?

ההזדהות בפני ועדת הקלפי מתבצעת באמצעות תעודה מזהה (תעודת זהות, דרכון, רישיון נהיגה, תעודת חבר כנסת, תעודת חייל או קצין ובלבד שהתעודות הנ"ל נושאות תמונה). אין חובה להצטייד בהודעה לבוחר בעת ההגעה לקלפי.

לצורך בקרה ומניעת כפילויות בהצבעה, פרטי כל מצביע שמתייצב בקלפי ייבדקו באמצעות מערכת ממוחשבת בטרם מסירת מעטפות ההצבעה. במידה ומתעוררות ספקות בקלפי מגורים באשר לזהות הבוחר, ההצבעה תתבצע במעטפה ל"מסופקים", שתיבדק על ידי ועדת הקלפי לאחר תום ההצבעה, על מנת לקבוע אם היא כשרה למניין הקולות.

כיצד מתקיימת ההצבעה?

לאחר הזדהות מול ועדת הקלפי, כל בוחר יקבל את מעטפת ההצבעה ויוכל לגשת להצבעה חשאית מאחורי פרגוד המוצב בתחנת הקלפי. ההצבעה מתבצעת בפתק אחד ליו"ר ההסתדרות (פתק צהוב שעליו שם המועמד או המועמדת – אבי ניסנקורן או שלי יחימוביץ') ובפתק נוסף לוועידת ההסתדרות ומועצת המרחב (פתק לבן שעליו שם הרשימה – "ענ" לרשימת "עוגנים" בראשות אבי ניסנקורן או "שלי" לרשימת "הבית החברתי" בראשות שלי יחימוביץ').

חברות ההסתדרות מצביעות בפתק נוסף לוועידת נעמת ולמועצת נעמת במרחב (באמצעות פתק סגול). לאחר בחירת הפתקים והכנסתם למעטפות, על הבוחר להכניסן לתיבת הקלפי. בתום ביצוע ההצבעה, שמו של המצביע יסומן בפנקס הבוחרים על ידי ועדת הקלפי.

אבי ניסנקורן יו"ר הסתדרות העובדים בריאיון לוואלה טוק עם יעקב אילון. ראובן קסטרו
ניסנקורן באולפן וואלה! TALK עם יעקב אילון/ראובן קסטרו

איך ההסתדרות נערכה למניעת הפרות סדר?

ועדת הבחירות נערכה לתת מענה מידי לתרחישים שונים, בהתאם לדיווחים מהשטח, ונקבע כי כ-900 סדרנים יוצבו במתחמי הקלפיות. כמו כן, למניעת הפרות סדר נעשתה היערכות מיוחדת וירדה פקודת מבצע מהמטה הארצי במשטרת ישראל.

מתי תתבצע ספירת הקולות?

ספירת הקולות בכל קלפי מגורים תבוצע בתחנת הקלפי על ידי ועדת הקלפי מיד לאחר גמר ההצבעה, למעט קלפיות עוברות וקלפיות במקומות עבודה. הקלפיות הנייחות והניידות במקומות העבודה מועברות בתום ההצבעה לגני התערוכה וספירת הקולות בקלפיות אלו תחל ברביעי, ועד לסיום המשוער ביום חמישי.

(עדכון ראשון: 06:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully