וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערב ביקור טראמפ: נתניהו הקים ועדה להכשרת מאחזים

22.5.2017 / 0:40

במקביל לאישור חבילה של צעדים כלכליים ואזרחיים כמחווה לפלסטינים, הוחלט בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני להקים צוות שיפעל להכשרת מאחזים. ועדת התכנון העליונה תתכנס בתחילת יוני לאשר אלפי יחידות דיור בהתנחלויות

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: שמרית גולדשטיין

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע אמש (ראשון) בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני כי מועצת התכנון העליונה, שאמורה לאשר המשך פיתוח ובנייה לאלפי יחידות דיור בהתנחלויות הישראליות בגדה המערבית, תתכנס בתחילת החודש הבא. זאת, לאחר שבמהלך השבועות האחרונים ביקש נתניהו לדחות את ישיבת המועצה עד לאחר ביקורו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

מלבד ההודעה על ישיבת המועצה, שתיערך ב-7 ביוני, בדיון הקבינט אושרה גם הקמת ועדה לקידום הסדרת מבנים ומאחזים ביהודה ושומרון. צוות הוועדה, שתוקם לתקופה של שלוש שנים, יכלול גורמים ממשרד ראש הממשלה, ממשרד הביטחון ומהמנהל האזרחי. כמו כן, תוך שלושה שבועות, תובא לאישור הממשלה הצעה להגדרת תפקידי הצוות, הרכבו ואופן קביעת תכנית העבודה שלו.

עוד בוואלה! NEWS:
נאום טראמפ בריאד: "יש סיכוי לשלום בין ישראל והפלסטינים"
דיווח מיוחד מריאד לוואלה! NEWS: "הסעודים רואים שינוי בבית הלבן"
מנתב"ג ועד ירושלים: כל חסימות הכבישים לקראת ביקור טראמפ

שר החינוך נפתלי בנט בישיבת הממשלה היום 3 במאי 2017. אמיל סלמן, מערכת וואלה! NEWS
בקרב שרי הבית היהודי בקבינט נרשמה התנגדות נחרצת. בנט/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן

גורמים מדיניים הסבירו כי הבנייה בהתנחלויות תימשך בהתאם להחלטת הקבינט מלפני כחודשיים על ריסונה, ותוך תיאום התכניות עם הממשל האמריקני. במקביל, הקבינט אישר אמש שורה של צעדים כלכליים ואזרחיים שנועדו להקל את חיי האוכלוסיה הפלסטינית בגדה המערבית, כחלק מחבילה שישראל מעוניינת להציג בפני נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם הגעתו לאזור מחר.

הצעדים שאושרו כוללים הארכה מדורגת של שעות הפתיחה של מעבר אלנבי, הרחבת מעבר שער אפרים הסמוך לטול כרם, בחינת קידום התכנית לחיבור רכבת העמק לג'נין, הרחבת אזור התעשייה בתרקומיא והתרת בנייה באזורים מצומצמים הצמודים לערים פלסטיניות בשטחי C. בישיבה, שנמשכה יותר מחמש שעות והתקיימה במתקן ביטחוני מחוץ ללשכת ראש הממשלה, הביעו שרי הבית היהודי התנגדות לתוכניות לאישור תכנון ובנייה לפלסטינים בשטחי C, והם אף הצביעו נגד החבילה לאור התנגדותם לצעד זה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושבעה שרים נוספים - אביגדור ליברמן, משה כחלון, אריה דרעי, ישראל כץ, גלעד ארדן, יואב גלנט וזאב אלקין - הצביעו בעד, והחבילה אושרה ברוב של שמונה שרים מול שני מתנגדים. לדברי גורמים שנכחו בישיבה, היתה תמימות דעים בנוגע לחלק גדול מהצעדים, אך שרי הבית היהודי הצביעו נגד בשל העובדה שאחת התכניות שאושרו, להרחבת אזור התעשייה תרקומיא שליד חברון, כוללת הרחבה לתוך שטחי C.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נוחת בריאד, ערב הסעודית, 20 במאי 2017. AP
המחוות לקראת הביקור "לא פוגעות באינטרסים של ישראל". טראמפ עם הגעתו לריאד/AP

לדברי גורמים מדיניים, מדובר במחוות לקראת ביקור טראמפ "שלא פוגעות באינטרסים של ישראל, כולם בתחום הכלכלי-אזרחי, ואין כל צעדים בתחום הביטחוני או הקלות ביטחוניות". עוד הוסיפו הגורמים כי הבנייה שאושרה לפלסטינים בשטחי C היא בנייה קיימת שלא תיהרס בכל מקרה, והדגישו כי סמכות התכנון, לקביעת השימוש בשטח, "תישאר בידי ישראל".

"נתניהו ינסה להסביר לטראמפ שאבו מאזן לא פרטנר"

בסדר היום האסטרטגי לביקור של טראמפ ישנן סוגיות כבדות משקל כמו איראן וסוריה, אך חומר הנפץ הפוליטי של הישיבה היה בנושא הישראלי-פלסטיני, ובפרט בחבילת המחוות הכלכליות והאזרחיות לפלסטינים שישראל הכינה בשבועות האחרונים, ועליה פורסם לראשונה בוואלה! NEWS. לאור בקשת הממשל "לראות שינויים מהירים ומשני מציאות", ישראל גיבשה בשבועות האחרונים חבילה של צעדים שנועדו להקל על חיי האוכלוסייה הפלסטינית, בעיקר בתחומי התעשייה, הכלכלה והמעברים.

נושא התכנון והבנייה הפלסטיניים בשטחי C בגדה המערבית, דרישה ישנה של הפלסטינים, מעורר התנגדות נחרצת בימין, שכן היא נתפסת כחריגה חד-צדדית מהסכמי אוסלו. ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת, חברי הכנסת יואב קיש (הליכוד) ובצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), הוציאו אתמול הודעה חריפה נגד המהלך ואמרו כי "אין שום הצדקה לפגוע בהתיישבות היהודית בשטחי C. שלום כלכלי והטבות כלכליות - כן. ויתורים טריטוריאליים - לא".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בריאד, ערב הסעודית, 20 במאי 2017. רויטרס
"זה לא הזמן להשיק מחדש מהלך מדיני". טראמפ בריאד/רויטרס

בבית היהודי סירבו להתייחס ישירות לנושא הבנייה לפלסטינים, אך עמדת המפלגה היא שאין התנגדות למו"מ ולהקלות כלכליות, "אבל, וזה אבל גדול, ללא תנאים מוקדמים כמו הקפאה, וללא ויתורים חד צדדיים – כמו בנייה בשטחי C".

בירושלים שוררת אי ודאות גדולה בנוגע לכוונותיו של הנשיא טראמפ לחידוש המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים וגורמים בממשלה הביעו בימים האחרונים ספקנות בנושא. לדברי גורם מדיני, "נתניהו ינסה להסביר לטראמפ שאבו מאזן הוא לא פרטנר אמיתי לשלום ושזה לא הזמן להשיק מחדש מהלך מדיני".

גורם מדיני אחר אמר לוואלה! NEWS כי בממשל טראמפ מחפשים "יוזמות שישנו את המצב. נתניהו חייב להראות לטראמפ נכונות ליוזמה". בעוד יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ויתר ככל הנראה על הרבה מהתנאים המוקדמים שלו לחידוש המשא ומתן, הקלות ומחוות ישראליות כלפי הפלסטינים עשויות לסייע לנתניהו מהצד השני מול טראמפ.

(עדכון ראשון: 23:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully