וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס זועם על נאום הנשיא טראמפ בריאד: "מוטה לטובת הכיבוש"

הנשיא האמריקני כלל את הארגון הפלסטיני ברשימת איומי הטרור במזרח התיכון, וזכה מיד לתגובה מעזה: "טראמפ תואם את מדיניות האויב". גם הגולשים הצטרפו: "אם מי שמגן על כבודנו הוא טרוריסט - אז אני טרוריסט גאה"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כינה אתמול (ראשון) את הארגון הפלסטיני חמאס "ארגון טרור" – ועורר את זעמה של הנהגת הארגון ברצועת עזה. במהלך נאומו בוועידת הפסגה הערבית-אסלאמית-אמריקנית בריאד, ערב הסעודית, מנה טראמפ את איומי הטרור הגדולים ביותר במזרח התיכון – וברשימה כלל גם את הארגון העזתי, שמזוהה במידה רבה עם המשטר האיראני, בין הבודדים במזרח התיכון שלא הוזמן לוועידה.

בנאומו של טראמפ, הוא הציג חזון משותף למאבק בקיצוניות ובטרור, וקרא למדינות האזור להתאחד נגד גורמי טרור וגורמים המממנים פעילות טרור. בין הדוגמאות שציין, היו חיזבאללה, ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), והמשטר האיראני. מלך ערב הסעודית סלמאן בן עבד אל-עזיז, שנאם לפני טראמפ, ציין רשימה דומה, שממנה הושמט ארגון חמאס.

עוד בוואלה! NEWS:
מנתב"ג ועד ירושלים: כל חסימות הכבישים לקראת ביקור טראמפ
נתניהו פיזר את ישיבת הקואליציה: שרים לא רצו להגיע לטקס של טראמפ
טראמפ נועד עם שורת מנהיגים ערבים בסעודיה: "יש לנו הרבה במשותף"

דונלד טראמפ ויורש העצר של אבו דאבי מוחמד בן-זאיד א-נהיאן, ריאד, 21 במאי 2017. AP
טראמפ במהלך ועידת הפסגה בריאד, אתמול/AP

כמה דקות לאחר סיום נאומו של טראמפ, ברצועת עזה כבר גינו את דבריו של הנשיא האמריקני. דובר הארגון מושיר אל-מסרי מסר לסוכנות הידיעות הפלסטינית "שיהאב" כי "תיאור חמאס כארגון טרור על ידי טראמפ מבהיר את ההטיה האמריקנית הברורה לטובת הכיבוש, ותואם את מדיניות האויב".

ברשתות החברתיות החלה מחאה, בעידוד אנשי חמאס, תוך שימוש בתגית "כולנו חמאס". הפעיל העזתי אדהם אבו סלמיה, למשל, כתב בטוויטר: "אם חמאס הוא ארגון טרור - אז ישראל היא ידידתנו!". משתמשים נוספים צייצו דברי תמיכה בארגון והתבטאויות נגד ישראל. "חמאס הוא זה שמגן על פלסטין", כתב אחד הגולשים. גולש אחר הוסיף: "אם מי שמשחרר את אדמתנו ומגן על כבודנו הוא טרוריסט - אז אני טרוריסט גאה".

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף הגיב גם הוא לנאומו של טראמפ בוועידת הפסגה ועקץ את המדינה המארחת, ערב הסעודית. "איראן, שבדיוק סיימה מערכת בחירות אמיתית, הותקפה על ידי נשיא ארצות הברית באותו מעוז של דמוקרטיה ומתינות", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "מדיניות חוץ, או פשוט ניסיון לחלוב את הממלכה הסעודית ב-480 מיליארד דולרים?", הוסיף, בהתייחסות להסכמי הסחר שחתם טראמפ עם מלך ערב הסעודית סלמאן בעת ביקורו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בוועידת הפסגה בריאד, 21 במאי 2017. רויטרס
מתכונן לקבל את טראמפ בבית לחם. אבו מאזן בריאד, אתמול/רויטרס

זאת, על רקע ביקורו הצפוי של הנשיא האמריקני בישראל וברשות הפלסטינית, שיחל היום. הוא התייחס גם לכך בנאומו, וטען כי "אם נשלב ידיים, שלום בין ישראל לפלסטינים הוא אפשרי". לדבריו הצטרף מלך ירדן עבדאללה השני שנאם אחריו, ובירך את טראמפ על "נכונותו לפעול לקידום המגעים" בין ישראל לפלסטינים. "אנחנו מוכנים להיות שותפים שלך", הבהיר עבדאללה.

בוועידת הפסגה משתתפים מנהיגים ונציגים בכירים מלא פחות מ-55 מדינות, כולל יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. עוד משתתפים בוועידה, מדינות המפרץ הפרסי, מצרים, ירדן, מרוקו, תוניסיה, תימן, מלזיה, אינדונזיה, בנגלדש, אזרבייג'ן, קירגיזסטן, אוגנדה, סנגל, חוף השנהב, ניגריה, צ'אד, סיירה לאון, אפגניסטן, פקיסטן, אלבניה, לוב, לבנון וסומליה.

אליהם הצטרפו גם נציגים בכירים מהמועצה לשיתוף פעולה של מדינות המפרץ, GCC, מהארגון לשיתוף פעולה אסלאמי, מהליגה הערבית ומארגונים בינלאומיים נוספים. בולט בהיעדרו, מלבד נציגות איראנית, הוא נשיא סודאן עומר אל-בשיר, שהיה אמור להגיע אולם ביטל את השתתפותו לפני ימים ספורים ושלל את ראש לשכתו לייצגו בוועידה. נגד אל-בשיר עומד צו מעצר בינלאומי בגין פשעים נגד האנושות.

היום יגיע טראמפ, מלווה בפמלייתו, לישראל. לאחר נחיתתו בנתב"ג, הוא צפוי להגיע הישר למשכן הנשיא בירושלים ולהיפגש עם נשיא המדינה ראובן ריבלין. בהמשך, הוא יסייר בכנסיית הקבר בעיר העתיקה ובכותל המערבי, וייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

למחרת צפוי טראמפ להיפגש בבית לחם עם יו"ר הרשות אבו מאזן. לאחר מכן, הנשיא האמריקני יישא נאום מפתח נוסף במהלך ביקורו באזור - במוזיאון ישראל בירושלים. בנאום זה צפוי טראמפ לשטוח את חזונו לחידוש המגעים בין ישראל לפלסטינים.

(עדכון ראשון: 19:08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully