וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני הביקור: נתניהו מחפש לרצות את טראמפ - וייאלץ להתמודד עם השרים

21.5.2017 / 13:18

ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני צפויה לכלול היום דיון בחבילת מחוות כלכליות לפלסטינים, שישראל הכינה בשבועות האחרונים. על אף הרוב שמובטח לנתניהו, בבית היהודי מחממים מנועים. שר בכיר: "שערוריות טראמפ הורידו לחץ מנתניהו"

צילום: רויטרס ו-CNN, עריכה: יאיר דניאל

זמן קצר לפני ששרי הקבינט המדיני-ביטחוני יהיו הערב (ראשון) בשלהי הדיון המיוחד לקראת הגעתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לישראל, עיני העולם כולו יהיו נשואות לריאד, שם צפוי טראמפ לשאת בשעה הקרובה נאום היסטורי לעולם המוסלמי. בירושלים עקבו מקרוב אחר קבלת הפנים החמה שהכינו הסעודים לנשיא האמריקני - שכללה אתר מיוחד עם שעון עצר שספר את הדקות עד הגעתו, ותצוגה ראוותנית בארמון המלך - וימשיכו לעקוב בדריכות גם אחרי הנאום.

לאחר שחתם על הסכמי נשק ומסחר היסטוריים במאות מיליארדי דולרים, ואחרי שיפגוש את מנהיגי מדינות המפרץ ועוד עשרות מנהיגים של מדינות ערב, מתכוון טראמפ לפרוש את חזונו לאתחול יחסי ארצות הברית והעולם המוסלמי המתון, ולחזק את המאבק המשותף בגורמי טרור ואסלאם קיצוני, דוגמת איראן ו"המדינה האסלאמית" (דאעש). זו המקבילה לנאום קהיר שנשא קודמו בתפקיד בתחילת יוני 2009, ובה הנשיא שואף להבהיר לעולם שהוא "לא אובמה".

ישיבת הקבינט נקבעה לשעה 16:30, והנאום צפוי להיערך באותה העת. נתניהו נפגש ביום חמישי עם השליח המיוחד של טראמפ לאזור, ג'ייסון גרינבלט, ועם השגריר החדש דייוויד פרידמן, לישיבת הכנה שבה השתתף גם שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר. לפי ההערכה, טראמפ לא צפוי להתייחס בנאום בהרחבה לנושא הישראלי-פלסטיני. בעבר, במסגרת מערכת היחסים החמה בין שתי בעלות הברית, היו מקרים שבהם הבית הלבן ולשכת ראש הממשלה השתדלו להימנע מהפתעות, ולתאם מראש נאומים שכוללים הצהרות מדיניות רלבנטיות. מנהג זה השתבש בימי אובמה, כבר בנאום קהיר, כשהבית הלבן סירב להראות לנתניהו חלקים מראש.

בנימין נתניהו בפגישה ראשונה עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן, פברואר 2017. AP
נתניהו יצפה בנאום שלו נינוח. טראמפ וראש הממשלה, בפברואר האחרון/AP

נאום ריאד יכול היה להיות המבחן הראשון של ממשל טראמפ בנושא זה. ואולם במקרה של הנשיא הנוכחי, יכול להיות שגם תכנון ותיאום מראש אינם מספיקים. בלשכת נתניהו, כמו בשאר העולם, כבר יודעים שטראמפ נוטה להיות בלתי צפוי, וכל התייחסות של הנשיא לנחישותו לקדם "דיל" בין ישראל והפלסטינים או ליוזמת השלום הערבית עשויה להיות בעלת משקל.

בירושלים מעריכים כי הממשל עדיין לא מוכן למשהו "עם תוכן עמוק", ושהמסע במזרח התיכון נועד בעיקר לשמוע מהצדדים איפה כל אחד נמצא לקראת השקה אפשרית של משא ומתן. אבל התמונה הגדולה שטראמפ רואה בראשו הולכת ומתבהרת: דיל בין ישראל והפלסטינים תחת הכנפיים המחבקות של מדינות ערב. הבית הלבן וארמון המלוכה הסעודי פרסמו אתמול הצהרה משותפת ולפיה "שתי המדינות מתכוונות להרחיב את הקשרים עם מדינות אחרות באזור בשנים הקרובות, ולזהות תחומים חדשים של שיתוף פעולה".

ההצהרה לא נקבה במפורש בשמה של ישראל, אך זו כמובן תקבל בברכה כל חיזוק של ציר ביטחוני אזורי בהובלת ארצות הברית, ובוודאי נורמליזציה עם מדינות ערביות, ובראשן סעודיה ומדינות המפרץ. השאלה היא מה ממשלת נתניהו מוכנה לעשות או לתת בתמורה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
הנשיא דונלד טראמפ והגברת הראשונה מלניה טראמפ בביקור בריאד, ערב הסעודית, מאי 2017 REUTERS. רויטרס
טראמפ ורעייתו מלניה בביקור בערב הסעודית, היום/רויטרס

בשטף האירועים הדרמטיים בארצות הברית ומכלול התקריות המביכות בין ירושלים וושינגטון, היו בשבוע החולף לא מעט דיווחים על כוונותיו של טראמפ בדרך להשגת ההסכם האולטימטיבי. חלקם התקבל בברכה בישראל, כמו לדוגמה התכנית שנחשפה ב"וול סטריט ג'ורנל", שלפיה מדינות ערב יסכימו לצעדי נורמליזציה בתמורה להקפאה חלקית של הבנייה בהתנחלויות, והדיווח אתמול בעיתון "אל חיאת", שקובע כי טראמפ לא ידרוש הקפאה של הבנייה, אלא ריסון בלבד. מצד שני, לפי אותו דיווח, טראמפ יבקש מישראל לצייר מפה של גבולות הקבע שלה במסגרת הסדר לסיום הסכסוך עם הפלסטינים. את אותה מפה ביקש שר החוץ לשעבר ג'ון קרי מנתניהו לצייר במשך תשעת חודשי המשא ומתן שניהל בשנים 2014-2013, אבל ראש הממשלה התחמק וסירב. חשוב לזכור, אלוהים נמצא בפרטים הקטנים: אם "ריסון" משמעותו הקפאה דה פקטו, כפי שהיה בשטח בחודשים האחרונים, לנתניהו יכולה להיווצר בעיה.

בימין רוצים שהפלסטינים יישארו על העץ

קצה הקרחון של הבעיה עשוי להתגלות כבר היום בישיבת הקבינט. על סדר היום האסטרטגי לביקור של טראמפ ישנן סוגיות כבדות משקל, כמו איראן וסוריה, אך חומר הנפץ הפוליטי של הישיבה מצוי בנושא הישראלי-פלסטיני, ובפרט בחבילת מחוות כלכליות ואזרחיות לפלסטינים שישראל הכינה בשבועות האחרונים, עליה פורסם לראשונה בוואלה! NEWS.

לאור בקשת הממשל "לראות שינויים מהירים ומשני מציאות", גיבשה ישראל בשבועות האחרונים חבילה של צעדים שנועדו להקל על חייהם של האוכלוסייה הפלסטינית, בעיקר בתחומי התעשייה, הכלכלה והמעברים. אך היא עשויה לכלול גם בקשות שלחלק משרי הקבינט יהיה קשה יותר לקבל, ובראשן בנייה פלסטינית בשטחי C בגדה המערבית - דרישה ישנה של הפלסטינים, שבעיניהם של שרי הבית היהודי וחלק משרי הליכוד נתפסת כחריגה חד-צדדית מהסכמי אוסלו.

חזרה הגנרלית בנתב"ג לקראת הגעתו של דונלד טראמפ 21 במאי 2017. ראובן קסטרו
החזרות לקראת טקס קבלת הפנים של טראמפ בנמל התעופה בן גוריון, היום/ראובן קסטרו

המחוות הכלכליות נועדו לייצר עבור נתניהו מרחב תמרון מול הממשל, כחלק ממה שמכונה ה-Blame game, משחק ההאשמות המסורתי בין ישראל והפלסטינים שמקשה או מחבל בדרך כלל על ניסיונות המשא ומתן. בעוד יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נלהב מכוונותיו של הנשיא החדש, ואיש העסקים לשעבר מוכן להשיג פה דיל כך שהוא מוכן לוותר על התנאים המוקדמים שהציב בעבר לניהול המשא ומתן, נתניהו חייב להראות נכונות משל עצמו, ולהוכיח שהוא מוכן לתת יותר ושהפלסטינים הם אלה שמנעו את הגשמת העסקה. אבל בימין יודעים שמחוות משמעותיות מספיק, כמו בנייה בשטחי C, עשויות לשמש חבל לפלסטינים לרדת מהעץ, ויאלצו את נתניהו באמת לדבר על תוכן, אולי אפילו לחזור למשא ומתן, שבהמשך יכול להביא לוויתורים.

לא ברור עדיין אם תכניות הבנייה לפלסטינים אכן יעלו היום לדיון בקבינט. בבית היהודי הקפידו עד עכשיו שלא להרעיד את אמות הספים, ולהשמיע ביקורת מאופקת בלבד על ראש הממשלה. גם אם שרי הבית היהודי יתנגדו, לנתניהו עדיין מובטח רוב מבין שרי הקבינט. אך הפיצוץ הזה הוא כנראה בלתי נמנע, ובינתיים הם מחממים מנועים. גם נפתלי בנט וגם איילת שקד ביקרו בשבועות האחרונים בוושינגטון ואמרו לבני שיחם שאין להם התנגדות למשא ומתן ולהקלות כלכליות. אבל, וזה כמובן אבל גדול, הם מתנגדים לתנאים מוקדמים כמו הקפאה, ומתנגדים לוויתורים חד צדדיים - בנייה בשטחי C ושחרור מחבלים - ודורשים שנושא הריבונות בירושלים בכלל לא יהיה על השולחן. טראמפ אולי חדש במזרח התיכון, אבל יש בסביבתו אנשים שמבינים שאלה עמדות פתיחה שלא מאפשרות להתקדם הרבה, ובשיחות סגורות מגדירים את בנט כ"בעיה". אם טראמפ יתמיד בנחישותו לקדם תהליך מדיני, נתניהו יצטרך מתישהו להתמודד איתה.

בינתיים, מהבית הלבן הגיעו מסרי הרגעה, ולפיהם הנשיא לא מתכנן פגישה משולשת וגם לא מתכוון להשיק יוזמה חדשה בביקור הזה, כך שלנתניהו יש עוד זמן להתמודד עם הדילמה שעומדת בפתח והבחירה הבלתי אפשרית בין נשיא ארצות הברית והבייס הימני. גורמים שנפגשו איתו בימים האחרונים דווקא מעידים על מצב רוח מרומם, אחרי שבועות של דריכות ומתיחות לנוכח חוסר הבהירות בנוגע לתכניות השלום של טראמפ. "האירועים הפנימיים בארצות הברית והשערוריות שהותיר מאחור בוושינגטון הורידו את הלחץ מעל נתניהו", אמר לוואלה! NEWS שר בכיר בממשלה. הוא הוסיף כי באופן אירוני, תקרית ההדלפות של המידע המודיעיני הישראלי לרוסים "שיחקה לידיו ברמה הטקטית, כי טראמפ יהיה מובך ולא ירצה להתעמת איתו, אלא להוביל ביקור מוצלח בלבד". לנתניהו וטראמפ יש כעת אינטרס משותף בעיקר בפוטו-אפ מוצלח, שישלח מסר של ידידות וידגיש את העיקר - טראמפ הוא לא אובמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully