וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קירוב לבבות": מסע אופניים יהודי-ערבי לזכר הילדה שנדרסה

19.5.2017 / 18:58

בשנת 2007 נדרסה טל זינו בת התשע מכפר תבור בעיצומו של יום הכיפורים. על הדורסים מהכפר הסמוך שיבלי נגזרו עונשי מאסר. אמה של טל הובילה את פעילות הפיוס המשותפת של היישובים השכנים. "יש רצון לעשות משהו טוב מהאסון", אמרה

צילום: חיים שפיר

כמעט עשר שנים חלפו מאז אותו יום הכיפורים הנורא, שבו נדרסה למוות הילדה טל זינו, בת התשע, ביישוב מגוריה, כפר תבור. מאז אותו יום האם השכולה, חיה, מצויה בכאב עמוק על אובדן בתה האהובה. "כל השנים האלה היה בי הרבה כעס, כעס שנבע מתוך הכאב על מותה של טל", אמרה בריאיון לוואלה! NEWS. "טל הלכה באותו יום לבית הכנסת בכפר תבור ולא שבה הביתה".

לדבריה, "במהלך האבל יש הרבה שלבים, והשלב של הכעס התחלף אצלי לרצון לעשות משהו טוב מהאסון שלי". השבוע הובילה זינו את מסע האופניים לזכר טל. זהו מסע שהפך למסורת מאז מותה, אך השנה היה זה מסע שונה שמסמן נקודת מפנה בחיי האזור. המסע יצא מהכפר השכן שיבלי לעבר כפר תבור ושם הסתיים בערב משותף לרוכבים משני היישובים.

9 שנות מאסר לנהג שהרג את טל זינו. אבישי גולן,
"הכעס התחלף לרצון לעשות משהו טוב מהאסון". טל זינו/אבישי גולן

טל זינו נדרסה למוות בידי אסעד שיבלי, אז צעיר בן 20 מהכפר הסמוך. על הטרקטורון רכב עמו חברו, אחמד שיבלי, שהיה בן 21. לאחר הדריסה הוא נמלט מהמקום. על הדורס נגזרו תשע שנות מאסר ועל חברו שלוש שנים. השניים נהגו בצורה אלימה ומתריסה ועל פי כתב האישום, מטרתם הייתה "לחולל במקום מהומות, בהכירם את נוהגי יום הכיפורים ולסכן במקום את המשתמשים בכביש". ההשתוללות שלהם כללה נסיעה במהירות גבוהה, תוך נסיעה על שני הגלגלים האחוריים, ברעש מחריד, כשהם סטו לעבר הקהל שהתרכז ליד בית הכנסת. כמה אנשים הצליחו להימלט, אך טל לא הספיקה.

המקרה המזעזע עורר מתח בין שני היישובים השכנים. נעים שיבלי, ראש המועצה המקומית שיבלי, סיפר כי הוא ואחיו הלכו אז להלוויה בכפר תבור, אז כאזרח פרטי, בטרם נבחר לתפקידו. "אבל", הוא מודה, "ברור שההשתתפות בצער המשפחה לא יכולה הייתה למחוק את האירוע הקשה הזה. המקרה הזה ניצב בין שני היישובים כמו הר געש שמאיים להתפרץ". לדבריו המקרה גם דבק ככתם ביישוב שלו. "לכל מקום אליו אנחנו הולכים ובפגישות, גם במשרדי ממשלה וגופים שונים, היישוב שיבלי נכרך עם האסון הזה". זינו הבהירה כי "הכעס שליווה אותי כל השנים לא היה על תושבי שיבלי, אלא על שני הפורעים שפגעו בטל. אני עובדת עם תושבי שיבלי ויש לי היכרות עם רבים מהם, אבל ברור לי שהמקרה יצר קרע בין היישובים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
מסע אופניים בין כפר תבור לשיבלי בהובלת אמה של טל זינו שנדרסה למוות ב-2007. חיים שפיר, מערכת וואלה! NEWS
זינו וחזיזה עם משתתפים במסע, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, חיים שפיר
מסע אופניים בין כפר תבור לשיבלי בהובלת אמה של טל זינו שנדרסה למוות ב-2007. חיים שפיר, מערכת וואלה! NEWS
כרזה עם תמונתה של זינו בשיבלי/מערכת וואלה! NEWS, חיים שפיר

לפני כמה חודשים פנה אל זינו ניר חזיזה, יועץ לענייני חינוך של המועצה המקומית שיבלי. הוא הציע להפוך את מסע האופניים המסורתי לזכר טל לאירוע משותף לשני הישובים. "זה הפתיע אותי, אבל מיד הסכמתי ומאז אני בתוך זה", אמרה. הרעיון החל להתגבש בפועל לפני כמה שבועות בפגישה שנערכה במשרדי המועצה המקומית שיבלי, בהשתתפות זינו, נעים שיבלי, ראש המועצה המקומית כפר תבור יוסי דולה וראש המועצה האזורית גליל תחתון מוטי דותן. שיבלי אומר כי הוא משמש במקרים רבים כמגשר. נוכח נסיונו, אמר כי "בואה של זינו אלינו הוא צעד יוצא דופן. אנחנו היינו צריכים לבוא לביתה ולבקש ממנה סליחה. הרי היא ומשפחתה חוו אובדן עצום. כשהגיע רגע הביקור שלה אצלנו, מאד התרגשנו".

בעקבות המפגש הזה החלה התקרבות בין היישובים ובעיקר בין הדור הצעיר; זה החל בהחלפת מכתבים, עבר למפגשים וגם למפגש של זינו עם תלמידי תיכון משיבלי, שנערך השבוע. "סיפרתי להם עלי ועל טל ואמרתי להם שהתנהגות פוגענית ומסכנת עלולה לפגוע גם בהם, באימא שלהם. אמרתי להם שכמו שאני חיכיתי לטל שתחזור הביתה, גם להם יש אימא שמחכה להם בבית".

מסע אופניים בין כפר תבור לשיבלי בהובלת אמה של טל זינו שנדרסה למוות ב-2007. חיים שפיר, מערכת וואלה! NEWS
משתתפים במסע האופניים, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, חיים שפיר
מסע אופניים בין כפר תבור לשיבלי בהובלת אמה של טל זינו שנדרסה למוות ב-2007. חיים שפיר, מערכת וואלה! NEWS
משתתפים במסע האופניים, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, חיים שפיר

זינו הגדירה את המפגש הזה כ"אחד הדברים המרגשים שעשיתי. ראיתי בעיניים שלהם את ההתכוונות לשמוע אותי ואת הסיפור שלי והרגשתי שנגעתי בהם, שזה משהו שיכול לעצב אותם ושהם יקחו משהו מהפגישה הזאת. הבנתי שזו משימה שמוטלת עלי ואני רואה בכך שליחות".שיבלי עדיין נרגש מכל מפגש עם האם השכולה. "אני אומר לחיה: 'את אישה אמיצה. אנחנו מתנצלים על כל דקה של כאב שמלווה אותך, על האובדן הגדול ועל החלל שנפער בחייך. אני מתחייב לחזק את החיים המשותפים ולעשות הכל כדי שזה יחיה את זכרה של טל".

רוכבי האופניים שדיוושו אתמול בין שני היישובים שלמרגלות התבור, התכנסו בסוף הערב לפעילות משותפת בכפר תבור. "מסע האופניים הוא מעבר מסע לזכרה של טל", אמרה זינו, "זה מסע לשלום, לתקווה לקירוב לבבות וחיים משותפים".

מסע אופניים בין כפר תבור לשיבלי בהובלת אמה של טל זינו שנדרסה למוות ב-2007. חיים שפיר, מערכת וואלה! NEWS
המשתתפים במסע האופניים, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, חיים שפיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully