וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה סביב אי-השמעת ההמנון באוניברסיטה העברית: "שיא התרפסות"

לאחר שפורסם כי לא תושמע שירת "התקווה" בטקס חלוקת תעודות למוסמכים, מחה שר החינוך בפני נשיא האוניברסיטה ונתניהו קרא להתנהלות "מבישה". עם זאת במוסד הדגישו כי לא קיימת הנחיה לשירת המנונים בטקסים והודיעו כי ההמנון לא ינוגן, כמו בשנים עברו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שער הכניסה לאוניברסיטה/מערכת וואלה!, צילום מסך

האוניברסיטה העברית לא תשמיע הערב (חמישי) את ההמנון הלאומי, "התקווה", בטקס חלוקת תעודות למוסמכים חרף שיחה שערך שר החינוך נפתלי בנט עם נשיא האוניברסיטה, פרופ' מנחם בן ששון, ובה הובהרה חשיבות השמעתו. לפי הדיווח הראשון על המהלך, שפורסם בגלי צה"ל, עובדת במשרד הפקולטה הסבירה כי ההמנון לא יושמע בשל "התחשבות בצד השני", כלומר בסטודנטים והאורחים הערבים בטקס ומשום שזו "הוראה מלמעלה".

"לא קיימת הוראת חוק או הנחיה של המועצה להשכלה גבוהה בנוגע לשירת המנונים בטקסים אקדמיים", נמסר מהאוניברסיטה העברית בנושא, לאחר שיחת הבירור בין בנט לפרופ' בן ששון. "אי לכך, אין שום בסיס לכל טענה מול האוניברסיטה העברית בנושא. בטקסים ממלכתיים באוניברסיטה העברית - שירת ההמנון מנוגנת כמקובל. בטקסים אקדמיים אין מחויבות לנגן את ההמנון". בשנים עברו לא הושמע ההמנון בטקסי הסיום וכך נוהגים ברוב הפקולטות באוניברסיטה העברית, למעט בית הספר למשפטים.

שר החינוך נפתלי בנט, ישיבת ממשלה, 22 בינואר 2017. פול צלמים
צילום: אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
בנט/מערכת וואלה! NEWS, פול צלמים צילום: אלכס קולומויסקי

בהודעת לשכתו של בנט נמסר כי השניים שוחחו וכי הובהר כי בכל טקס ממלכתי שיתקיים באוניברסיטה תנוגן "התקווה". "בנוסף לכך, הבהיר השר לנשיא כי גם בטקסים שאינם ממלכתיים, השיקול אם לשיר את התקווה לא יכול להיות מושפע משיקול פגיעה ברגשות שהרי אחד מסמליה של מדינת ישראל לא מהווה פגיעה כלשהי".

עוד נמסר בהודעה כי "השר בנט הבהיר לנשיא כי האוניברסיטה העברית היא מוסד ציבורי של מדינת ישראל, היא לא מוסד פרטי. גוף ציבורי ראוי שיכבד את המדינה שעומדת מאחוריו. חופש אקדמי משמעותו לא פגיעה בערכי המדינה". אף שנטען בהודעה כי "פרופ' בן ששון התחייב לבדוק את האירוע הנקודתי עם הדיקן למדעי הרוח", מסתמן כי לא צפוי להשתנות דבר בטקס עצמו.

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לכך שבטקס חלוקת התעודות לא תושמע "התקווה", ואמר כי מדובר ב"החלטה מבישה". "זה שיא של התרפסות, ההפך מגאווה לאומית. אנחנו גאים במדינה שלנו, בדגל שלנו, בהמנון שלנו, וזה רק מחזק את דעתי להעביר את חוק הלאום שאנחנו מובילים, כדי לעגן בחוק את הסמלים הלאומיים שהם כל כך יקרים לנו", אמר.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
ישיבת ממשלה 14 במאי 2017. רויטרס
"ההפך מגאווה לאומית". נתניהו/רויטרס

שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ נדרש גם הוא להחלטה ואמר כי "מייסדי האוניברסיטה העברית מתהפכים בקברם. מי שמוותר על ההמנון היום, יוותר על הדגל מחר, ועל העברית מחרתיים". לדבריו, "כמי שלמד ולימד באוניברסיטה העברית, אני פונה להנהלת האוניברסיטה לשקול מחדש את הנושא ולנגן את ההמנון הלאומי בגאווה. מהו הנימוק המצחיק הזה ההתחשבות ברגשות הצד השני? באיזה צד שני מדובר בכלל? מדוע ההמנון הלאומי אמור לפגוע ברגשותיו? האם יעלה על הדעת, שבאוניברסיטה אמריקנית שיש בה מספר רב של סטודנטים זרים מישראל, הודו, סין, או ממדינות ערביות מוסלמיות, יימנעו מנגינת ההמנון האמריקני בגלל פגיעה ברגשותיהם של בני מדינות או לאומים אחרים?".

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין כתב בפייסבוק שלו כי ההחלטה היא "שערורייה של ממש, ואני קורא לראשי האוניברסיטה לחזור בהם מההחלטה האומללה הזו". לדבריו, "מי שבשם אידיאולוגיה קיצונית מוכן לטשטש כל זהות וייחוד לאומי - שלא יתפלא שהפקולטות למדעי הרוח שלו מתרוקנות מסטודנטים".

גם שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס התייחס לאירוע וקרא לנשיא האוניברסיטה העברית לחזור בו. "התירוץ לאי השמעת ההמנון הלאומי, כדי לא לפגוע ברגשות סטודנטים ערבים הוא מביך. רגע ההחלטה הזו, הוא רגע מביש למוסד המפואר הזה", אמר.

מתן פלג, מנכ"ל תנועת "אם תרצו", שהעלתה את הנושא לשיח לראשונה, בירך על כך "שהמערכת הפוליטית מתגייסת לעצור את האיוולת באוניברסיטה. יש להוציא הנחיה ברורה שמחייבת מוסדות אקדמיה, הזכאים למימון ציבורי לשיר את ההמנון בכל טקס חלוקת תארים".

בעקבות הסערה הפוליטית הודיעה האוניברסיטה העברית כי לא התקבלה כל החלטה חדשה "לבטל" את שירת ההמנון, על כן אין כל הצדקה לביקורת החריפה המופנית כלפי האוניברסיטה העברית. "בכל טקס ממלכתי המתקיים באוניברסיטה, מנוגן ההמנון הלאומי של מדינת ישראל כמקובל, והאמור אף הובהר על ידי נשיא האוניברסיטה לשר החינוך בשיחתם. בנוסף לכך, הבהיר הנשיא כי ההחלטה כיצד יש לנהל את מאות הטקסים האקדמיים שמתקיימים באוניברסיטה, נתונה לראשי היחידות הממונות – האקדמיות והמנהליות - וזה שנים שיש מגוון בדפוסי ההתנהלות שלהן".

עוד נמסר כי "האוניברסיטה העברית מהווה סימן ומופת למצוינות וציונות יותר מ-90 שנה ואף הוקמה על ידי ראשי הציונות של היישוב היהודי בארץ ישראל. לא ניתן לפקפק במחויבותה של האוניברסיטה כלפי מדינת ישראל ובתרומתה האדירה לכלכלת ישראל ולעיר ירושלים. האוניברסיטה מתמודדת על בסיס יומיומי עם קשיים הנובעים מעמידתה בקו הראשון של צרכי המדינה והעיר, המאבק המתמיד בחרמות האקדמיים ומתן מענה מקצועי לצרכי החינוך הישראלי והחינוך היהודי בעולם".

"האוניברסיטה העברית פועלת לפי חוקי ונהלי המדינה ומוסדותיה תוך שמירה על פלורליזם וכבוד של כל הבאים בשעריה. האוניברסיטה מאפשרת חופש אקדמי וחופש ביטוי בכל מסגרות פעילותה, וערכים אלה הם מאבני היסוד של האוניברסיטה העברית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully