ויזואל בלבד, 20 שניות. "הודענו שהסורים נלחמים; אני מודה שזו לא אמת": כך הוחלט על כיבוש הגולן/אתר רשמי, ארכיון המדינה

משוריינים חרוכים ותיירים נרגשים: הרגעים הראשונים בצבע אחרי המלחמה

28.5.2017 / 8:52

ארכיון המדינה פרסם לראשונה תיעודים צבעוניים של הימים הראשונים ברמת הגולן, סיני וירושלים לאחר מלחמת ששת הימים. בין היתר, נראים קציני צה"ל מסיירים בקבר רחל ובבית לחם, ונגני תזמורת צה"ל נערכים להופעת בכורה בשטח החדש - רמת הגולן

תיעודי צבע של הימים הראשונים לאחר כיבוש רמת הגולן והגדה המערבית מתפרסמים היום (חמישי) לראשונה על ידי ארכיון המדינה, לרגל 50 שנה למלחמת ששת הימים. בין היתר, ניתן לראות בסרטונים את התמונות המרגשות מביקור תזמורת צה"ל ברמת הגולן ובקבר רחל, כמו גם עדויות לקרבות הקשים שהותירו אחריהם משוריינים חרוכים ועמדות נטושות של צבא סוריה.

צילום: ארכיון המדינה, עריכה: ניב מעוז

התיעוד, השייך לארכיון, צולם על ידי אחד מנגני תזמורת צה"ל, שמי פרי, ובו נראים גם אנשי התזמורת מתכוננים להופעת בכורה בשטח הישראלי החדשה – רמת הגולן. גם המנצח האגדי, זיקו גרציאנו, מופיע בסרטונים, כשהנגנים מוודאים שכליהם מצוחצחים ומוכנים להופעה. ברקע הטנקים הנטושים ומה שנותר משדה הקרב, נראים חברי התזמורת מחויכים ומצטלמים על רקע בניין הממשל הסורי.

צפו בביקור התזמורת

לקראת סוף הסרטון, נראים קציני צה"ל מסיירים בקבר רחל ובבית לחם, שזה עתה נכבשו אף הם. הקצינים מכסים את ראשם מפאת קדושת המקום.

כמו כן, מפרסם ארכיון המדינה תיעוד בצבע של אחד מטיולי התיירים הראשונים באזור הקרבות, רגע אחרי שחרור ירושלים. בתיעוד נראים ישראלים שיצאו לסיור מטעם "אגד תיור" ברחבי העיר העתיקה זמן קצר אחרי המלחמה. בין היתר, נראים חומות העיר, השוק ברובע המוסלמי ותקשורת עם התושבים הפלסטינים. כמו כן, ניתן לראות את כנסיית הקבר שהייתה באותה העת בשיפוצים, את הר הזיתים ואת שכונות מזרח ירושלים והר הצופים.

תמונות צבע מהימים הראשונים אחרי מלחמת ששת הימים. ארכיון המדינה, שמי פרי, מערכת וואלה! NEWS
תיירים תחת כיפת הסלע/מערכת וואלה! NEWS, ארכיון המדינה, שמי פרי

בסרטון גם נראים הר הבית וכיפת הסלע במלוא תפארתם, כשהמוני עם ישראל פושטים על האזור שזה עתה הותרו בו ביקורים. כמו כן, תועדו היחסים הראשונים בין ערביי העיר ליהודים, כאשר האחרונים קונים ממרכולתם של התושבים המקומיים.

תמונות צבע מהימים הראשונים אחרי מלחמת ששת הימים. ארכיון המדינה, שמי פרי, מערכת וואלה! NEWS
הכותל המערבי מיד לאחר שחרור ירושלים/מערכת וואלה! NEWS, ארכיון המדינה, שמי פרי
תמונות צבע מהימים הראשונים אחרי מלחמת ששת הימים. ארכיון המדינה, שמי פרי, מערכת וואלה! NEWS
טנקים נטושים בסיני/מערכת וואלה! NEWS, ארכיון המדינה, שמי פרי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully