וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקפת הזיהום בירקון: המשטרה הירוקה פתחה בחקירה פלילית

17.5.2017 / 19:55

המשטרה הירוקה במשרד להגנת הסביבה החלה לחקור את זרימת הביוב הגולמי למי הנחל, וקנס את איגוד ערים דרום השרון המזרחי בסכום המקסימלי. ראש עיריית תל אביב רון חולדאי הפציר בשר להגנת הסביבה – התערב מיד בנושא

עריכה: שמרית גולדשטיין

(בווידאו: מתקפת הזיהום בירקון, בתחילת השבוע)

המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה פתחה היום (רביעי) בחקירה פלילית נגד איגוד ערים דרום השרון המזרחי ברשות המים, בשל הזרמת שפכים גולמיים המזהמים את אגן נחל הירקון. מהודעת המשרד נמסר כי עובדי ומנהלי האיגוד זומנו לשימוע מחר – ובהתאם לממצאי החקירה יוחלט על המשך ההליכים. במשרד מדגישים כי החקירה נפתחת בהמשך להתרעות שנשלחו בנושא לאיגוד ולמנהליו.

בנוסף, המשטרה קנסה את התאגיד בסכום המקסימלי לפי החוק – של 6,000 שקל על כל יום שבו מוזרם ביוב לנחל. החקירה מגיעה אחרי שעמותת "צלול" הגישה תלונה במשטרה על הזרמת ביוב גולמי בניגוד לצו ההרשאה על ידי איגוד ערים לביוב דרום השרון המזרחי, כפי שנחשף אתמול בוואלה! NEWS. בימים האחרונים הוזרמו לנחל שני מקורות זיהום – שמזרימים ביוב גולמי לירקון, הגורם למגוון נזקים.

עוד בוואלה! NEWS:
ביוב גולמי, דגים מתים ומכת יתושים: "מתקפת זיהום" בנחל הירקון
מקבלים את האביב: כמאה אלף ישראלים פתחו את החג באתרי הטבע
החשודה בירושלים מכחישה כי רצחה – אך מודה בביתור גופת השכן

זיהום חמור בירקון: שני מקורות הזרימו ביוב גולמי לנחל. מערכת וואלה! NEWS
ביוב בנחל הירקון, השבוע/מערכת וואלה! NEWS

על הזימון לשימוע הוחלט בתחילת השבוע, אך הוא נדחה בשל הודעת נציגי האיגוד שאמרו כי אינם יכולים להתייצב מטעמים שונים. במשרד הוחלט לפיכך לא להמתין עוד, ולפתוח בחקירה באופן מידי – ולאתר את הגורמים האחראיים לזיהום הקשה שנגרם לנחל, ולהפסקת המפגע לאלתר.

מהמשטרה הירוקה נמסר כי מדובר בנושא סביבתי חמור, וכי האיגוד החליט באופן חד צדדי לבצע הזרמות שפכים גולמיים לרשות הרבים ולנחל הירקון, "אף שהחשיבות בשיקומו ובשמירה על ניקיונו ידועה לו היטב. בפעולה זו מסכן האיגוד את הציבור ואת בריאותו", הדגישו.

מוקדם יותר היום שלח ראש עיריית תל אביב רון חולדאי מכתב לשר להגנת הסביבה זאב אלקין ובו הפציר בו להתערב באופן מידי בטיפול בנושא. "במשך שנים אנו מתריעים על הזיהום הקשה שנגרם לנחל", כתב חולדאי. "לצערי – הזיהום והמפגעים הקשים הולכים ומחריפים".

"שדרוג מכון טיהור השפכים נגרר שנים בין הרשויות השונות", כתב חולדאי, "וגם כעת נראה כי הוא מבוצע בעצלתיים. כל זאת כשבאותה תקופה נוספו אל המכון המיושן עוד ועוד שפכים מיישובים רבים, וגרמו לקריסתו. המצב הגיע עד כדי כך שכיום מוזרם ביוב גולמי ללא כל טיפול, בכמויות הולכות וגדלות, דבר המחריף את הזיהום ואת הנזק שנגרם לנחל הירקון וסביבתו".

חולדאי, המשמש גם כיו"ר רשות נחל הירקון, כתב כי "אנו עומדים חסרי אונים מול התנהלות מזיקה ורואים כיצד ההישגים הרבים שלנו בטיהור הירקון יורדים לטמיון".

הוא הוסיף וסיפר כי "רשות הנחל מובילה למעלה מעשור את תכנית גאולת הירקון, שגובתה בהחלטת ממשלה. התכנית וההשקעה הפכו את הנחל ממפגע ומקור לזיהום למקום של איכות חיים וסביבה שאפילו בעלי החיים שבעבר נטשו חזרו אליו. לצערי – בכל יום שעובר – אנו נסוגים וחוזרים לתופעות קשות של תמותת דגים, מפגעי ריחות ויתושים, שכבר היו נחלת העבר בירקון", כתב חולדאי שהדגיש – "הגיעו מים עד נפש".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זיהום בירקון, השבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

השר אלקין הגיב לדברי חולדאי ואמר כי "לאחר בדיקה מקיפה עולה כי לא נמצא מכתב שכזה בלשכת השר ומכאן שלא הגיע לידי. נראה כי מדובר במכתב שהועבר לתקשורת ולצרכים תקשורתיים ואני מצר על כך שראש העיר לא פנה ישירות אלי". עוד נמסר מלשכת אלקין כי "המשרד להגנת הסביבה מודע לזיהום הירקון בתקופה האחרונה שנגרם כתוצאה מהתנהלות חסרת אחריות של איגוד ערים דרום שרון מזרחי הפועל בניגוד מוחלט להיתרים שניתנו לו. המשרד הפעיל את כל הכלים האכיפתיים העומדים לרשותו כולל זימון לשימוע, פתיחת חקירה פלילית והטלת קנסות כבדים על האיגוד".

מעמותת "צלול" נמסר בתגובה: "חרף התראות ותלונות שלנו לאורך השנים, כל הרשויות הזניחו והתעלמו מזיהום הירקון, ולאחר שכבר שוקם בהצלחה הוא שב לאחרונה להיות נחל של ביוב הזורם בלב גוש דן. חבל שרק כשהמפגע מחמיר ופוגע באיכות חיי התושבים כולם לפתע נזעקים. 'צלול' דורשת הפסקה מיידית של הזרמת הביוב והקולחים לנחל, והתחלה של פעולות ניקוי ושיקום. יש גם למנוע שיט בנחל ולאסור על הרחצה בחופי הים הסמוכים למוצאו, כדי שהדבר ישמש כזרז לטיפול רציני בנחל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully