וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיים קאזיס, עו"ד הפלילי הוותיק והצבעוני בישראל, הלך לעולמו בגיל 101

17.5.2017 / 9:30

קאזיס, שטען בלהט עד גיל 97 למרות שנתמך בעוזרו הסיעודי, היה דמות מוכרת וססגונית בעולם המשפט. הוא למד משפטים עוד בתקופת המנדט, ניהל את חקירת האונס ורצח הבדואית בנירים ב-1949 והעמיד דורות של עורכי דין. עו"ד פלדמן: "קאזיס האמין באופן מוחלט בחפות לקוחותיו"

חולקים כבוד לעו"ד חיים קאזיס. תאגיד כאן
ייצג בבית המשפט בלהט עד גיל 97. חיים קאזיס/תאגיד כאן

עורך הדין הפלילי הסנגור חיים קאזיס הלך לעולמו בגיל 101. קאזיס היה דמות מוכרת ואגדית בעולם המשפט הן בשל העובדה כי המשיך לייצג ולטעון בלהט עד גיל 97 המתקדם, כאשר הגיע לאולם המעצרים בבית המשפט יחד עם העוזר הפיליפיני שלו, הן כי רבים מעורכי הדין והשופטים התחנכו על ברכיו והן בשל אישיותו הססגונית שבאה לידי ביטוי באולם בית המשפט - בהתנהגות שזכתה לא פעם לביקורת צוננת מהשופטים שישבו בתיק.

קאזיס נולד בירושלים ולמד משפטים עוד בתקופת המנדט הבריטי. בתחילת דרכו היה עורך דין במשך שלוש שנים בירושלים, ולאחר מכן עבר לתל אביב. "כשהגעתי לבאר שבע מסביב היו חולות, מדבר. שממה. מרבית הלקוחות שלי היו בדואים שהכרתי תוך כדי השירות הצבאי שלי כקצין במשטרה הצבאית החוקרת וקצין בפלמ"ח. את מרבית השירות הצבאי שלי עשיתי בנגב", סיפר בעבר לאתר מאקו. "באותם ימים בקושי הייתה תחבורה ציבורית לבאר שבע, שלא לדבר על מוניות. לא פעם הייתי מגיע לדיונים רכוב על גמל או על חמור. זו הייתה תקופה מדהימה מבחינתי. דיברתי ערבית ברמה של שפת אם, וזה עזר לי להתחבר ולהתחבב על האוכלוסייה הבדואית בנגב".

לפני קום המדינה גויס לפלמ"ח ושירת בחטיבת הנגב, ולאחר מכן המשיך לשירות במשטרה הצבאית החוקרת. בין היתר הוא ניהל, בהוראת ראש הממשלה דוד בן גוריון, את חקירת כיתת חיילים ממשלט נירים שאנסה בחורה בדואית בנגב והרגה אותה. בסופה של החקירה הורשעו שבעת חיילים ומפקדם בבית דין צבאי, ונגזרו עליהם עונשי מאסר.

עם שחרורו מצה"ל עבד במשרד לרכישת קרקעות של הקרן הקיימת לישראל במשך שנתיים. ב-1950 החל לעבוד אצל עורך הדין יעקב הגלר. בסוף שנות ה-50 עזב קאזיס את משרדו של הגלר וביסס את מעמדו כעורך דין פלילי עצמאי. לאורך השנים ייצג שורה ארוכה של נאשמים במשפטי פשע חמור, לרבות משפטי רצח ואונס שזכו לתהודה ציבורית. בחלק מהמקרים הצליח קאזיס להביא לזיכויים של הנאשמים ברצח. בנוסף לכך הוא כיהן כיו"ר האגודה למלחמה בסרטן.

טקס פרידה מאשר גרוניס בבית המשפט העליון. גיל יוחנן, מערכת וואלה! NEWS
"השופטים ראו בו מטרד". הפרידה משופט העליון גרוניס, ינואר 2015/מערכת וואלה! NEWS, גיל יוחנן

לאורך השנים התמחו אצל קאזיס עורכי דין ידועים רבים, ובהם דרור מקרין, משה מרוז וצבי לידסקי. עורך הדין אביגדור פלדמן ספד לו בעמוד הפייסבוק שלו: "עו"ד קאזיס היה עבורי שנים רבות הדוגמה לעו"ד פלילי מלא על מלא, בכבודו לא אפגע אם אומר כי לא היה מלומד גדול, לא שולט בכל רזי פסקי הדין, לא ציטט פסקי דין אוסטרליים ולא קנדיים, וגם ארמית או לטינית לא היו שגורות על לשונו. רק פעם אחת ראיתי אותו בדיון מחזיק בכרך בלוי של מהדורה ישנה של הדין הפלילי של קדמי, שאותו אפילו לא פתח. הוא היה מצטט רק פסקי דין שהוא הופיע בהם, רצוי עד שנת 1980, שאז מבחינתו המשפט עצר במקומו וטוב שכך. תכונתו הראשונה במעלה הייתה שהוא האמין באופן מוחלט בחפות של הלקוח שלו, לא היו אצלו פנים לכאן ולשם, ספיקות הסתייגויות, טענות חלופיות היו בעיניו נחשים קטנים שממהרים להכיש אותך בעקב. מי שלא ראה שהלקוח שלו חף מפשע, היה עיוור, רשע או שופט.

"השופטים לא אהבו אותו, ראו בו לפעמים מטרד, אין טיעון שלא טען, הוא לא נענה לאותו קוצר הרוח שיפוטי המתחיל במבט חטוף בשעון ואחריו תנועת יד עצבנית, עיוות הפנים, כאילו בלע השופט זה עתה לימון חמוץ במיוחד... הוא לא סיים את טיעוניו עד שהגיע לאחרון שבהם, שהיה בדרך כלל סיפור זיכויו של אליעז בולקין בבית המשפט העליון".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
עורך דין אביגדור פלדמן בדיון בבקשה להגשת ראיות נוספות במשפטו של רומן זדורוב. נועם מושקוביץ
"לא אפגע אם אומר כי קאזיס לא היה מלומד גדול". פלדמן/נועם מושקוביץ

פלדמן סיפר כי כל חייו לא שכח את מה שכתב עליו השופט אגרנט בפסק הדין שהיה היהלום שבכתר הקרירה המקצועית שלו - מדינת ישראל נגד אליעזר בולקין, שהורשע בבית המשפט המחוזי ברצח שושנה פליגלמן. "מר קאזיס מצדו טען לא רק למערער המיוצג על ידו, אלא גם לעצמו, וקבל מרות על הביקורת שבית המשפט המחוזי מתח על דרך טיעונו ועל צורת הופעתו בבית המשפט ובשלב החקירה המשטרתית. צר לי לומר שביקורת זו הייתה מוצדקת, ואחרי שאנו היינו עדים להופעתו של מר קאזיס במשך הימים הארוכים של שמיעת הערעור הזה, אוכל להבין לרוחם של השופטים המלומדים בבית המשפט המחוזי. מר קאזיס הרצה את טענותיו בצורה רעשנית ורגשנית, הרחוקה ממידת השליטה העצמית הנדרשת מעורך הדין הטוען, וכך מנע מעצמו את היכולת של טיעון מסודר, עד שלפעמים קשה היה לעקוב כראוי אחרי מהלך דבריו. צורת הופעה כזאת אינה לתועלת העניין, אלא להפך, וחלילה לנו שכמותה תשתרר בבתי המשפט של מדינתנו.

הוא הוסיף כי "רובם של עורכי הדין, גם המעולים שבהם, לא ממש מאמינים ללקוחות שלהם; לא כך קאזיס. האם עורך דין מנומס, ותרן ופשרן היה מזכה את מר בולקין, שהכול האמינו באשמתו, חוץ מקאזיס ודרור מקרין שסייע לו? אני בטוח שכאשר הוביל אותו המלאך לבורא עולם, היו מילותיו הראשונות של קאזיס 'אני מתנגד'".

יו"ר לשכת עורכי הדין אפי נוה אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי קאזיס העמיד דורות של מתמחים ועורכי דין מהשורה הראשונה. "הוא היה עו"ד פעיל ממש עד שנותיו האחרונות. יכולת ההתמדה של עו"ד קאזיס ונכונותו להילחם מלחמות משפטיות חסרות פשרה עבור לקוחותיו אפיינו אותו לאורך שנות עבודתו. לשכת עורכי הדין והפורום הפלילי משתתפים בצער המשפחה וידאגו להנציח את שמו בצורה מכובדת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully