וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ על הדלפת המידע הרגיש לרוסיה: זכותי כנשיא לחלוק מידע

16.5.2017 / 16:50

נשיא ארה"ב הגיב לדיווחים שלפיהם הוא העביר מידע רגיש על דאעש ללברוב ולשגריר הרוסי. לדבריו, "אני רוצה שרוסיה תגביר את מאבקה בטרור ובדאעש" גורם אירופי: "נשקול להפסיק שיתוף פעולה אם הוא העביר מידע לרוסים"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר היום (שלישי) כי "זכותו כנשיא" לחלוק מידע עם רוסיה. זאת בעקבות הדיווחים בכלי תקשורת אמריקניים שלפיהם במהלך פגישתו עם שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב והשגריר הרוסי בשבוע שעבר הוא חלק מידע רגיש ביותר על דאעש, שאותו קיבל
מבעלת ברית של וושינגטון במזרח התיכון, וכי עשה זאת ללא רשותה.

במוסקבה הכחישו זאת, אולם טראמפ אימת למעשה את הדיווחים על חלוקת מידע, על אף שלא פירט אם אכן מדובר במידע מסווג. גורם אירופי בכיר אמר לסוכנות הידיעות אי-פי כי ארצו תשקול להפסיק את שיתוף הפעולה המודיעני עם וושינגטון אם טראמפ אכן העביר מידע לרוסים.

בדברים שכתב בחשבון הטוויטר שלו הוסיף טראמפ כי העובדות שרצה לחלוק "נוגעות לטרור, לבטיחות בתעופה ולנושאים הומניטריים. בנוסף לכך, אני רוצה שרוסיה תגביר את מאבקה בדאעש ובטרור". הוא קרא לחקור מי מדליף את המידע לתקשורת. דובר הקרמלין מסר כי אלו "שטויות מוחלטות" וכי "אין לנו שום קשר לשטות החדשה הזאת". על אף שדבריו של טראמפ לא מהווים ככל הנראה עבירה פלילית, החשש הוא כי החשיפה תפגע במאמצים המודיעיניים של וושינגטון וביכולת המאבק בדאעש.

לקריאה נוספת בנושא
ההדלפה של טראמפ לרוסיה - מידע רגיש מבעלת ברית של ארה"ב במזה"ת
דיווח: "טראמפ חשף מידע מסווג על דאעש בפגישתו עם שר החוץ הרוסי"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם שגריר רוסיה סרגיי קיסליאק ושר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב, 16 במאי 2017. AP
הפגישה שהסתבכה. טראמפ, לברוב והשגריר/AP

הדיווחים פורסמו ברקע המשך חקירת קשרי הממשל למוסקבה. כמה שעות לפני הפגישה של טראמפ והמשלחת הרוסית הודח ראש ה-FBI ג'יימס קומי, שהיה אמון על החקירה. טראמפ הכחיש כי יש קשר לכך וטען כי הוא לא תפקד כראוי.

לפי הדיווחים, שפורסמו לראשונה ב"וושינגטון פוסט", המידע שהעביר טראמפ במהלך הפגישה עם המשלחת הרוסית הוא כה רגיש עד כדי כך שהפצתו מוגבלת גם בקרב גורמים בממשל עצמו. לפי ניו יורק טיימס, אותה מדינה הזהירה כי אם המידע ישותף בצורה נרחבת מדי, היא תחדל מלשתף את ארצות הברית בנושא.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
העיר מוסול שבעיראק, 11 במרץ 2017. רויטרס
ההדלפה עשויה לפגוע במאבק בדאעש. לחימה במוסול/רויטרס

אותה בעלת ברית עשויה להיות לפי ההשערות ירדן או ישראל. העובדה שבהמשך היום ישוחח טראמפ עם עבדאללה מלך ירדן חיזקה את הסברה שהמידע הרגיש הקשור למעגלים הפנימיים של דאעש הגיע מעמאן, אולם בממלכה טוענים כי השיחה נקבעה עוד בשבוע שעבר. דבר השיחה התגלה רק במהלך הלילה, עם פרסום לוח הזמנים של טראמפ ליממה הקרובה.

בוושינגטון פוסט דווח כי כי בתום הפגישה, בכירי הבית הלבן פעלו יחד עם גורמים בסוכנות הביון המרכזית CIA ובסוכנות לביטחון לאומי NSA כדי "למזער את הנזק" שנגרם. לטענת אחד הגורמים, הנשיא טראמפ "חשף יותר מידע לשגריר הרוסי מאשר מה ששיתפנו עם בעלות בריתנו". גורם נוסף אמר כי "אנחנו די בהלם. נראה שטראמפ פועל בפזיזות, ולא מבין את חומרת הדברים שהוא מתעסק עמם, במיוחד בכל הנוגע למודיעין ולביטחון לאומי". הוא הוסיף כי "כל זה מעורבב עם הבעיה הזאת שיש לו עם רוסיה", בהתייחסות לטענות על קשרים בין קמפיין טראמפ לקרמלין.

(עדכון ראשון: 14:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully