וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל פינוי מרכז קליטה: כ-650 עולים מאתיופיה עלולים להישאר ללא בית

16.5.2017 / 12:15

קרן הפנסיה של עובדי הסוכנות היהודית ביקשה למכור את הקרקע במבשרת ציון ליזמים פרטיים כבר לפני שלוש שנים, אך בית המשפט דחה זאת עד שיימצאו למפונים פתרונות דיור ראויים. כעת, המהלך הותנע מחדש, והעולים פנו למשרד הקליטה שיידרש לנושא, אחרת יפנו לבית המשפט

מרכז הקליטה במבשרת ציון. טלי מאייר
מרכז הקליטה במבשרת ציון/טלי מאייר

כ-650 עולים מאתיופיה יפונו בעוד כשלושה חודשים ממרכז הקליטה במבשרת ציון, אף שטרם נמצא עבורם פתרון ראוי חלופי. הסוכנות היהודית הודיעה לתושבי המקום על פינויים הצפוי לפני כשבועיים, בעקבות החלטת קרן הפנסיה של עובדי הסוכנות למכור את הקרקע ליזמים פרטיים. היום (שלישי) צפוי להתקיים דיון בוועדה לשוויון חברתי בכנסת בנושא. דיון נוסף צפוי להיערך בסוף החודש בוועדה לעלייה וקליטה.

במכתב ששלח אתמול עורך הדין המייצג את העולים, נדב העצני, לשרת העלייה והקליטה, סופה לנדבר (ישראל ביתנו), ולסוכנות היהודית, הוא ביקש את התערבותם הדחופה בנושא. כמו כן, הוא דרש דחייה של שלוש שנים בהליך הפינוי. לדבריו, אם לא יקבל מענה חיובי על מכתבו בתוך שבוע ימים, ייאלץ לפנות לבית המשפט, במקביל לפתיחה בקמפיין ציבורי מצד העולים.

הסוכנות היהודית ביקשה למכור את הקרקע כבר לפני כשלוש שנים, לטענת עו"ד העצני, לצורך כיסוי החובות של קרן הפנסיה של העובדים. בעקבות פניית העולים לבית המשפט המחוזי בירושלים, הוחלט כי מרכז הקליטה ימשיך את פעילותו במשך שנתיים, עם אפשרות להארכה בשנה נוספת. במסגרת תקופה זו, שצפויה להסתיים בספטמבר הקרוב, היו אמורים להימצא פתרונות דיור קבועים לכלל העולים. עם זאת, רק לכמחציתם נמצא פתרון ראוי - וכ-650 נותרו ללא מענה.

לקריאה נוספת:
משפחות מצטופפות בחדר, גנים מופרדים ושום תקווה להתקדם
הסוכנות היהודית תזרוק לרחוב 1,300 עולים קשיי יום?
אלקין על מכירת הקרקע של מרכז הקליטה במבשרת: "איני הכתובת"

מרכז הקליטה במבשרת ציון. טלי מאייר
הסוכנות היהודית ביקשה למכור את הקרקע כבר לפני שלוש שנים. מרכז הקליטה במבשרת ציון/טלי מאייר

מרכז הקליטה הוקם לפני כ-30 שנה בסיוע תורמים אמריקנים, במטרה שישמש מקום זמני לעולים עד להתערותם בחברה. עם זאת, רבים מהם נשארו במקום במשך שנים. לפי אתר האינטרנט של הסוכנות היהודית, השהות במרכזי הקליטה כרוכה בתשלום הנמוך משמעותית ממחיר השוק, והיא מעניקה לשוהים שירותים שונים כמו אולפני עברית ללימוד השפה והדרכות העוסקות בסוגיות תעסוקה ודיור.

הודעת הפינוי נמסרה על רקע דיונים משפטיים העוסקים בחוקיות העברת הקרקע לידי הסוכנות היהודית ממנהל מקרקעי ישראל. על פי עורך הדין העצני, ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, היה בין הגורמים האחראים על מועצת מנהל מקרקעי ישראל באותה התקופה.

עו"ד העצני התייחס לפתרונות שנמצאו במהלך שלוש השנים האחרונות לעולים ואמר: "מצאו פתרונות רק למשפחות שעלו לארץ ביחד, אך אנשים מבוגרים וצעירים שעלו לבדם, חלקם כבר בעלי משפחות בעצמם, לא מקבלים סיוע ראוי. הצעירים למשל, מקבלים השתתפות בשכר דירה של כ-1,500 שקלים בחודש בלבד. לחלקם הפסיקו לשלם את דמי הסיוע כעבור מספר חודשים". הוא הוסיף כי "אנשי הסוכנות מפעילים לחצים כבדים ואיומים על המבוגרים כדי שיסכימו לעבור למרכזי קליטה מרוחקים כמו בצפת ובבאר שבע , למרות שמקום העבודה או קרובי המשפחה של חלקם נמצאים באזור המרכז".

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
גלגאיי טפרה בן 42 במרכז הקליטה במבשרת ציון. מאי 2014. נועם מושקוביץ
"מרכז קליטה לא נועד להיות הבית שלנו". גלגאי טפרה, ראש נציג קהילה במרכז הקליטה/נועם מושקוביץ

לדברי עו"ד העצני, כיום אין צורך בפינוי מידי של העולים, בניגוד למצב שהיה לפני כמה שנים. "אפילו אם יהיה יזם שיזכה במכרז, עלייה על הקרקע לא תתבצע בפועל בשנים הקרובות", טען. הוא סבור כי באמצעות דחייה של שנתיים במהלך, עם אפשרות לשנה נוספת, ניתן יהיה למצוא פתרון לכל העולים.

גלגאי טפרה, שעלה לארץ בשנת 2004 ומאז הוא מתגורר במרכז הקליטה ומשמש ראש נציג הקהילה, סיפר בשיחה עם וואלה! NEWS על קבלת הודעת הפינוי הפתאומית. "אנשי הסוכנות קבעו שתי פגישות: פגישה לצעירים ופגישה למבוגרים. הם חושבים כי יוכלו להפעיל עליהם יותר לחצים. הם אומרים להם לבחור מרכז קליטה בבאר שבע או באשקלון, אחרת יפונו לרחוב. יש אנשים שעובדים באזור כבר יותר משש שנים, ההתראה הזאת לא מספיקה".

עוד הוסיף כי "ביקשנו מהם מכתב רשמי לפינוי, אבל הם סירבו ואמרו שינסו למצוא לנו פתרון במרכז קליטה אחר. מרכז קליטה לא נועד להיות הבית שלנו, זה לא ייתכן שניאלץ לעבור ממרכז אחד לאחר". לדבריו, "המבוגרים כל הזמן בוכים, כולם מפחדים. אני מאמין במדינת ישראל שלא תזרוק אותנו בלי כלום לרחוב כי השופטת הכריעה במשפט הקודם שלא נפונה עד שיימצא לנו פתרון".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עו"ד פנינה תמנו שטה, שפנתה לאחרונה בסוגיה זו למשרד ראש הממשלה ומשרד העלייה והקליטה, סיפרה: "לצערנו משרד הקליטה, מי שהיה אמור להיות הראשון להגן על העולים וזכיותיהם, מועל בתפקידו ומעדיף לשרת אינטרסים כלכליים של הסוכנות היהודית. רב הנסתר על הגלוי בסיפור הקרקע של מבשרת ציון, שמעורבים בו מניעים פוליטיים על גבה של האוכלוסייה הרגישה ביותר, שהייתה זקוקה למעטפת הדמוקרטית של מדינה שמתבססת על קליטת עלייה".

לטענתה, "לא ייתכן שיתייחסו לעולים חדשים, ולא משנה מאיזו מדינה, כאילו מדובר בחפצים שניתן להזיזם ממקום למקום. יש להימנע מפגיעה במהלך החיים התקינים של העולים, החל בחינוך הילדים שכבר משובצים למוסדות שונים, ולהורים שעובדים במקומות עבודה מסודרים, וכל זאת כדי שמי שכבר חזק, יקבל עוד נתח כספי מן ההפקר. בית המשפט חייב להתערב בסוגיה ולתת הגנה מידית לעולים".

מהסוכנות היהודית נמסר בתגובה: "המגורים במרכז הקליטה מבשרת מופעלים במימון משרד העלייה והקליטה באמצעות יזם שנשכר מטעמו. הסוכנות היהודית אחראית מטעם המשרד על הפעילות הסוציאלית והחברתית בלבד. על פי הסדר שקיבל תוקף של פסק דין בתביעה שהוגשה על ידי עולים ממרכז הקליטה, סוכם על המשך הפעלת מרכז הקליטה על ידי היזם לפרק זמן נוסף של שנתיים (עד חמישה בספטמבר 2016), עם אופציה של משרד העלייה והקליטה להאריך את פעילות המרכז בשנה נוספת.

"המשרד מימש את האופציה ופעילות המרכז הוארכה בשנה נוספת, עד ליום חמישה בספטמבר 2017. נמסר לנו כי לאחרונה הודיע משרד העלייה והקליטה כי אין בכוונתו לחדש את ההתקשרות מול היזם ולאפשר את המשך המגורים במקום. לכן הסוכנות היהודית מקיימת בימים אלה פגישות עם כל העולים הזכאים להמשך מגורים במרכזי קליטה כדי למצוא חלופת מגורים באחד ממרכזי הקליטה האחרים שתהלום את צרכיהם ואת רצונותיהם".

ממשרד העלייה והקליטה לא נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully