וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלנט: "לרוב האזרחים במדינה יש דירות והם לא רוצים שהמחירים יירדו"

16.5.2017 / 10:18

שר הבינוי והשיכון מתח ביקורת על בעלי הדירות, חברות הנדל"ן והבנקים, כשהתייחס לנתוני הלמ"ס מאתמול. "יש קואליציה כוללת שלא רוצה שהמחירים יירדו", אמר. הוא חשף כי בימים הקרובים תיערך הגרלה לזכאים מקרב יוצאי אתיופיה לקבלת הלוואה מסובסדת לרכישת דירה

נושא: שר הבינוי והשיכון יואב גלנט סיור מכרז תכנן ובנה חריש נדלן נדל"ן. ששון תירם,
גלנט בסיור בחריש, אתמול/ששון תירם

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, התייחס היום (שלישי) לנתונים שפרסמה אתמול הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שלפיהם חלה ירידה בשיעור של כ-3% במחירי הדירות ברבעון הראשון של השנה. "לרוב האזרחים במדינה יש דירות והם לא רוצים שמחירי הדיור יירדו", אמר גלנט, שדיבר בכנס השנתי לתכנון ובנייה של משרד עורכי הדין אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות' שנערך בתל אביב. לדבריו, "הבנקים מושקעים בחברות הנדל"ן לעומק, בעלי הקרקעות מחזיקים בשרשור כזה או אחר, מפעילים את חברות התקשורת, ויש קואליציה כוללת שלא רוצה לראות ירידת מחירים. אני מבין את זה, אבל המדינה היא זו שמחליטה".

לקריאה נוספת:
מחירי הדירות ירדו בכ-3% ברבעון הראשון של 2017
מחירי הדירות בירידה? הבשורה לזוגות הצעירים מסתתרת במקום אחר
מאטים את הקצב: ירידות בביקושים לדירות חדשות מתחילת השנה

את הדברים אמר גלנט בתגובה לשאלות שעלו מהקהל לגבי טיפול הממשלה במשבר הדיור. "אני יודע שהנחת העבודה של חלק מכם היא שאני לא עושה כלום", העיר בציניות, אך הדגיש כי נעשים צעדים בשטח. "אתמול פורסם עוד מדד של הלמ"ס, שמעיד על כך שיש התייצבות ואף מיתון מסוים במחירים", אמר, "כלומר, אנחנו כבר אחרי נגזרת ראשונה שהיא שלילית". עוד הוסיף, כי "שאלתי את עצמי איך זה שנהיינו מכורים לנתונים סטטיסטיים ברמת הדיוקים הזאת".

שר הבינוי והשיכון התייחס לזמן שבו לוקח לתכנן ולאשר תכנית בנייה. "בישראל מתכננים תכניות במצב טוב במשך שבע או שמונה שנים ועוד שבע או שמונה שנות ביצוע. יש מקומות שבהם מוציאים תכניות אחרי הקפאה של 28 שנים", אמר, וסיפק כדוגמה תכנית בנייה ביישוב רכסים שבצפון הארץ, שם ציין כי "גם אחרי כל השנים האלה היו התנגדויות להוצאה לפועל של תכנית בנייה".

אתר בנייה של חברת אסיה סיירוס בדימונה. ראובן קסטרו
הליכי התכנון בישראל ארוכים מאוד ביחס לעולם. אתר בנייה בדימונה/ראובן קסטרו

לדבריו, "בעולם לוקח רק שלוש שנים משלב התכנון ועד אכלוס הדירה, בסין לוקח אפילו רק שנתיים. יש להניח שבשכונות שאנחנו מאכלסים אחרי 15 שנות תכנון גרים מהנדסי היי-טק שמתכנתים את התוכנות שמאפשרות תכנון של שנתיים בלבד בארצות הברית - ואנחנו קוראים לעצמנו סטארט-אפ ניישן? זו המציאות שקיבלתי ליד, לאחר שבמדינת ישראל בעשור האחרון לא הייתה כל יוזמה בעלת משמעות".

גלנט הוסיף כי מה שמסייע למצב הנוכחי הוא ריכוז הסמכויות במשרד האוצר, ובין היתר יציאה לדרך עם תכנית מחיר למשתכן. "הוזלת דירה בכ-200 אלף שקל משמעותה העברה של עשרה מיליארד שקל מהמדינה לציבור, וכך החלה התמתנות בכל מיני אזורים", חזר למדד הלמ"ס. "כך החל תהליך שונה - מעליות של 2% בחודש הגענו למצב של התמתנות ולאחרונה גם ירידה של חצי אחוז וברבעון של 2%-3% - המשמעות היא התייצבות".

הלוואות מסובסדות ליוצאי אתיופיה - 3,500 זכאים נרשמו

בהמשך חשף כי בימים הקרובים תיערך הגרלה לאוכלוסייה האתיופית לקבלת הלוואות מסובסדות לחסרי דירה בכל הארץ. מדובר בתכנית חומש שמקדם גלנט, שנועדה לספק הקלות גדולות יותר בתחום הדיור לקהילה האתיופית מאלה הנהוגות כיום. זאת באמצעות הלוואות מסובסדות עם אפשרות לפירעון רק בעוד 20 שנה, וקידום התחדשות עירונית באזורים שבהם ההיתכנות הכלכלית לכך נמוכה.

היקף התוכנית כ-160 מיליון שקל. עד כה נרשמו להגרלה כ-3,500 זכאים (לפי קריטריונים של מחיר למשתכן - כלומר חסרי דירה) - ויזכו בה כ-200 איש. לשם השוואה, בשנים קודמות ניגשו לקבלת הלוואות לרכישת דירה כ-150 איש בלבד.

אשר לדיור ציבורי אמר גלנט: "הייתי בעמידר לפני שבועיים, עלינו מחמש עמדות קבלת מידע ל-40 עמדות של נציגים המספקים תשובות לאנשי הדיור הציבורי. זמן ההמתנה היה בעבר חמש שעות וכיום כל מי שפונה לעמידר עם בעיה מקבל תשובה בזמן קצר יותר, גם בעמיגור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully