וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שורפים עדות לזוועות: "בית המטבחיים" של אסד למתנגדי המשטר

16.5.2017 / 11:39

תצלומי הלוויין שלפי ארה"ב מראים משרפה בבית הכלא הידוע לשמצה בסידאניא מצטרפים לעדויות שנאספו מהמקום ומספרות את המעשים המחרידים של המשטר - אסירים נאלצים לאנוס אלו את אלו ונידונים למוות זוכים ל"משפט" בן כמה דקות

צילום: רויטרס ו-CNN, עריכה: שניר דבוש

הזוועות שמעולל משטרו של בשאר אסד בבית הכלא הצבאי בסידנאיא, שמצפון לדמשק, תועדו עוד בדוח של ארגון זכויות האדם אמנסטי בפברואר האחרון, ואתמול (שני) נחשף רובד נוסף באכזריות של ממשלת סוריה. לפי ארצות הברית, המשטר הקים משרפה במתחם בית הסוהר הידוע לשמצה, שבו הוא שורף את גופותיהם של עשרות האסירים המוצאים להורג בתליה מדי שבוע.

בהתבסס על עדויות שאסף, אמנסטי טוען כי בין 5,000 ל-13 אלף איש הוצאו להורג בבית הכלא, שאותו הוא מכנה "בית מטבחיים אנושי", בין 2011 ל-2015. הארגון הדגיש כי אין סיבה להאמין שמאז הופסקו ההוצאות להורג בסידנאיא, וכי סביר להניח שעוד אלפים רבים נתלו במקום.

האסירים, רובם אזרחים החשודים בהתנגדות לרודנות של משפחת אסד, עברו לפני הוצאתם להורג עינויים קשים, שכללו מניעת מזון ושתייה, אונס והשפלות יומיומיות. לפי העדויות בדוח, הסוהרים היו גם מבקשים מהאסירים לאנוס אלו את אלו.

תיעוד שפרסמה מחלקת המדינה של בית הכלא סידנאיא 15 במאי 2017. מחלקת המדינה האמריקנית, צילום מסך
צילום לוויין של המבנה שלפי ארה"ב משמש משרפה/צילום מסך, מחלקת המדינה האמריקנית

סרטון של אמנסטי המדמה את המתרחש בכלא

האסירים, כך לפי הדוח, נלקחים בלילה מתאיהם בקבוצות של בין 20 ל-50 איש ומובלים למרתף של אחד משני המבנים בבית הכלא, שם הם נתלים בהמוניהם בתום משפטי ראווה שנמשכים דקות אחדות. לאסירים, שעיניהם מכוסות, נאמר לפני ההוצאה להורג שהם בכלל נלקחים למתקן כליאה אזרחי.

"השופט שואל את שם האסיר ואם הוא ביצע את הפשע המיוחס לו. בין אם התשובה היא כן או לא, הוא יורשע. לבית המשפט הזה אין קשר לשלטון החוק. זה לא בית משפט", צוטט בדוח שופט לשעבר בבית משפט צבאי בסוריה. אותן הרשעות מושגות דרך הודאות שהוצאו בעינויים מאותם האסירים.

שופט אחר, שהיה עד להוצאות להורג, סיפר כי הסוהרים מחזיקים את האסירים תלויים במשך עשר עד 15 דקות. "חלק מהם לא מתים מאחר שהם רזים. לצעירים שבהם, המשקל לא הורג אותם, אז עוזרי הקצינים מורידים אותם ושוברים להם את המפרקת".

הדמיה של כלא סידנאיא, סוריה, 7 בפברואר 2017. רויטרס
האסירים עוברים עינויים קשים. הדמיה של הכלא/רויטרס

לפי הדוח של אמנסטי, גופותיהם של האסירים מושלכות לקברי אחים, אך בהודעת מחלקת המדינה נוסף פרט חדש כשנטען שאלו מוכנסות למשרפה במטרה לטשטש ראיות. הארגון קבע כי מערכת ההרג השיטתית בסידנאיא תוכננה בדרגים הגבוהים ביותר של המשטר, והיא מצטרפת לשורה נרחבת של פשעים נגד האנושות שביצע במהלך שנות מלחמת האזרחים האכזרית שהחלה כמחאה אזרחית שלווה.

בארצות הברית הביעו אתמול תקווה כי רוסיה ואיראן ירסנו את סוריה, אך לנוכח ניסיונות העבר קשה להאמין שהמשרפה הפועלת באזור דמשק תזעזע את בעלות בריתה. אלו צפויות להכחיש זאת, בדומה לתגובותיהן לאחר המתקפה הכימית באידליב או פשעים אחרים המיוחסים למשטר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully