וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההדלפה של טראמפ לרוסיה - מידע רגיש מבעלת ברית של ארה"ב במזה"ת

גורמים אמריקניים אמרו כי בעלת הברית הזהירה כי היא תחדל לחלוק מידע כה רגיש עם ארה"ב אם הוא יגיע לגורמים רבים מדי, אולם הנשיא לא שעה לאזהרות. טראמפ ישוחח היום עם המלך עבדאללה - אך בירדן טוענים כי השיחה נקבעה בשבוע שעבר. במוסקבה מכחישים את הדיווחים

צילום: רויטרס ו-CNN, עריכה: שניר דבוש

הרוחות בוושינגטון סוערות לאחר הפרסום הלילה (שלישי) שלפיו נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חלק מידע סודי ורגיש עם שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב על מזימה של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). המידע, לפי הדיווחים, הראשון שבהם פורסם בוושינגטון פוסט, הוא כה רגיש עד שהוא מוגבל גם בתוך הממשל האמריקני עצמו, קל וחומר כשזה נוגע להעברתו למדינות אחרות ללא רשותה של אותה בעלת ברית מהמזרח התיכון. במשרד החוץ במוסקבה הכחישה נחרצות את הדיווחים וכינו אותם "מזויפים".

לפי דיווח בניו יורק טיימס, שציטט שני גורמים אמריקניים רשמיים בעבר ובהווה, אותה מדינה שהעבירה את המידע הרגיש על דאעש הזהירה את וושינגטון כי היא תחדל מלחלוק עמה מידע מסוג זה במקרה שהיא תשתף אותו באופן נרחב מדי. החשש הוא שרוסיה תוכל לגלות כיצד אותו מידע רגיש נאסף ותוכל לפגוע במאמצי הביון של אותה בעלת ברית.

במסגרת ההשערות והניחושים שהועלו לגבי זהות אותה מדינה, הוזכרו ירדן, ישראל, איחוד האמירויות הערביות וערב הסעודית. העובדה שטראמפ ישוחח בהמשך היום עם עבדאללה מלך ירדן חיזקה את הספקולציות שלפיהן אותה בעלת ברית היא אכן הממלכה, הגובלת בסוריה ובעיראק, מוקדי הפעילות העיקריים של דאעש. עם זאת, בעמאן טוענים כי השיחה נקבעה כבר בשבוע שעבר.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם שגריר רוסיה סרגיי קיסליאק ושר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב, 16 במאי 2017. AP
גרם לסקנדל בוושינגטון. טראמפ, לברוב והשגריר הרוסי/AP

הדיווחים נחשפו במקביל להמשך חקירת הקשרים של ממשל טראמפ ושל מוסקבה, שזכו לתשומת לב מחודשת מאז החליט הנשיא להדיח בשבוע שעבר את ראש ה-FBI ג'יימס קומי, שהיה אמון על החקירה. כמה שעות לאחר אותם פיטורים שנויים במחלוקת, נפגש טראמפ עם לברוב ועם השגריר הרוסי וחשף בפניהם את המידע הרגיש.

במפלגה הרפובליקנית, שבכל שבוע מנסה לכבות שריפות שמצית הנשיא שלה, ובמפלגה הדמוקרטית אמרו כי מדובר במידע מטריד מאוד, על אף ששר החוץ רקס טילרסון והיועץ לביטחון לאומי הכחישו את הדיווחים ואמרו כי בשום מצב לא הייתה סכנה לביטחון הלאומי של ארצות הברית או של בעלת בריתה.

הסנאטור בוב קורקר, יו"ר ועדת יחסי החוץ ותומך נלהב של טראמפ, אמר כי הבית הלבן נמצא בסחרור "והם חייבים למצוא דרך לייצב את המצב". לדבריו, "הבית הלבן חייב לעשות משהו כדי להחזיר לעצמו בקרוב את השליטה והסדר, זה פשוט חייב לקרות". גם הסנאטור הרפובליקני והמועמד לנשיאות לשעבר ג'ון מקיין, שמרבה לבקר את טראמפ, התייחס לפרסום בעמוד הטוויטר שלו וצייץ כי "אם זה נכון, זה מטריד מאוד".

מנהיג הדמוקרטים בסנאט, צ'אק שומר, אמר כי "אם הדיווח נכון, זה מטריד מאוד. חשיפת מידע מסווג ברמה הזו היא מסוכנת ביותר". עוד הוסיף שומר כי "הדבר מעמיד בסיכון חיים של אמריקנים, ושל אלה שאספו את המידע הזה. הנשיא חייב לקהיליית המודיעין, לעם האמריקני ולקונגרס הסברים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מברך את מלך ירדן עבדאללה השני במסיבת עיתונאים משותפת בבית הלבן בוושינגטון, ארה"ב, 5 באפריל 2017. רויטרס
ישוחחו בהמשך היום. טראמפ ועבדאללה/רויטרס

פרקליט הצמרת אלן דרשוביץ היה נחרץ אף יותר ואמר בריאיון לרשת CNN. "ג'יימס קומי הושלך לפח הזבל של ההיסטוריה, כל שאר הדברים הוסרו מהשולחן, זו ההאשמה החמורה ביותר שהופנתה כלפי נשיא מכהן אי פעם בנוגע לביטחון לאומי. הבה לא נמעיט בערך של כך". לדבריו, "אני לא מכיר אף נשיא שהואשם בכך שהעמיד בסיכון את הביטחון הלאומי, אם זה נכון. צריך לזכור שרוסיה נותנת מידע לאיראן, לחיזבאללה, לסוריה".

הוא נקב בשמן של כמה מדינות אשר ייתכן שהיו אלה שמסרו את המידע הרגיש לאמריקנים, ובין אחת מן האפשרויות מנה גם את ישראל. "אנחנו מדברים על סוכנויות כמו ירדן, ישראל, בריטניה, שאולי עבדו חמש שנים כדי להחדיר מישהו להנהגה של דאעש. הוא ייהרג. אם זה משהו אלקטרוני, הם יאתרו את המידע הזה. זה כל כך רציני".

הוא הוסיף כי "עכשיו צריך לשים את הכול בצד, צריך להתאחד ולשים בצד את כל הדברים על קומי, ועל הקמפיין ועל רוסיה. צריך להתמקד בדבר הזה, כי דמוקרטים ורפובליקנים כאחד לא יוכלו להגן על טראמפ אם זה נכון. עכשיו צריך לברר אם זה נכון".

(עדכון ראשון: 8:54)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully