וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: "טראמפ חשף מידע מסווג על דאעש בפגישתו עם שר החוץ הרוסי"

16.5.2017 / 1:48

גורמים בכירים מסרו ל"וושינגטון פוסט" כי הנשיא חשף בפני המשלחת הרוסית מידע מודיעיני רגיש במיוחד, ששייך ל"בעלת ברית של ארה"ב במזרח התיכון", שלא אישרה זאת. זאת ברקע חקירת הקשרים של ממשלו עם מוסקבה. היועץ לביטחון לאומי: "דיווח שקרי"

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חשף מידע מסווג לבכירים רוסים בעת פגישתו עם שר החוץ סרגיי לברוב ואנשי משלחתו בבית הלבן בשבוע שעבר – כך מסרו הלילה (שלישי) גורמים אמריקניים בכירים לעיתון "וושינגטון פוסט". לדבריהם, המידע שחשף טראמפ סיכן מקור מודיעיני קריטי הקשור ל"מדינה האסלאמית" (דאעש), ושייך לשותפה מודיעינית של ארצות הברית במזרח התיכון, שלא אישרה את שיתוף המידע. זאת ברקע החקירה המתנהלת סביב קשרי מקורבי טראמפ למוסקבה.

על פי הדיווח, המידע שחשף טראמפ הוא רגיש במיוחד, וגורמים רבים בממשל האמריקני אינם חשופים אליו. לדברי גורמים בוושינגטון, החלטתו של הנשיא לשתף את המידע עם המשלחת הרוסית "מסכנת את שיתוף הפעולה עם בעלת ברית, שיש לה גישה למעגלים הפנימיים של דאעש". כמו כן, דווח כי בתום הפגישה, בכירי הבית הלבן פעלו יחד עם גורמים בסוכנות הביון המרכזית CIA ובסוכנות לביטחון לאומי NSA כדי "למזער את הנזק" שנגרם.

עוד בוואלה! NEWS:
בכיר לשעבר בארה"ב: "מוסדות המדינה תחת מתקפה – מצד טראמפ"
לפני שפוטר: "ראש ה-FBI ביקש עוד משאבים לחקירת התערבות רוסיה"
טראמפ בפגישתו עם לברוב: "רוסיה צריכה להשתלט על אסד"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם שגריר רוסיה סרגיי קיסליאק ושר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב, 16 במאי 2017. AP
טראמפ ולברוב בפגישתם בשבוע שעבר/AP

לטענת אחד הגורמים, הנשיא טראמפ "חשף יותר מידע לשגריר הרוסי מאשר מה ששיתפנו עם בעלות בריתנו". גורם נוסף אמר כי "אנחנו די בהלם. נראה שטראמפ פועל בפזיזות, ולא מבין את חומרת הדברים שהוא מתעסק עמם, במיוחד בכל הנוגע למודיעין ולביטחון לאומי". הוא הוסיף כי "כל זה מעורבב עם הבעיה הזאת שיש לו עם רוסיה", בהתייחסות לטענות על קשרים בין קמפיין טראמפ לקרמלין.

מבחינה חוקית, לנשיא יש סמכות נרחבת לחשוף מידע מסווג. למרות שדבריו של טראמפ ככל הנראה אינם עבירה על החוק האמריקני, הגורמים האמריקניים הביעו חשש כי החשיפה תפגע במאמצים המודיעיניים של וושינגטון וביכולת של ארצות הברית ושל בעלות בריתה להיאבק ב"מדינה האסלאמית" בסוריה ובעיראק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ משוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, 28 בינואר 2017. AP
"יש לי מודיעין נהדר". טראמפ בשיחת טלפון עם פוטין/AP

על פי גורם המעורה בפרטי הפגישה, טראמפ אמר במהלכה: "יש לי מודיעין נהדר. יש אנשים שמתדרכים אותי עם מודיעין נהדר בכל יום". לאחר מכן, תיאר טראמפ מידע מודיעיני שהושג בזכות יכולות מודיעיניות של שותפה מרכזית, אולם לא תיאר את יכולת האיסוף באופן מלא. עם זאת, הגורמים הבהירו כי טראמפ חשף כמה פרטי מידע מסגירים, בראשם האזור שבו פועלת היכולת.

"אם השותפה תדע שנתנו את זה לרוסיה ללא ידיעתה או מבלי לבקש רשות קודם לכן, זאת תהיה מכה קשה ליחסים", אמר גורם אחד המעורה בפרטים המודיעיניים, שסירב לחשוף את זהותה של המדינה המדוברת. גורמי מודיעין אחרים הבהירו ל"וושינגטון פוסט" כי "לרוסים לא תהיה בעיה לפצח את זה".

בפגישה בבית הלבן נכחו שר החוץ לברוב, השגריר הרוסי בוושינגטון סרגיי קיסליאק וגורמים נוספים, מרביתם עוזריהם של השניים. צלמים רוסים מטעם סוכנות הידיעות "טס" הורשו לתעד את הפגישה, אולם לעיתונות האמריקנית לא אושר לעשות זאת.

"לא נחשפו מקורות מודיעיניים שלא היו כבר ידועים"

שר החוץ רקס טילרסון מסר בתגובה כי "הנשיא ושר החוץ לברוב סקרו איומים משותפים מארגוני טרור". לדבריו, "במהלך הדיון, הם שוחחו על איומים ספציפיים, אך לא דנו במקורות, בשיטות איסוף, או במבצעים צבאיים".

היועץ לביטחון לאומי של טראמפ, הרברט מקמאסטר, הוסיף כי "בשום שלב, לא נחשפו מקורות מודיעיניים או שיטות פעולה שלא היו ידועים כבר לציבור". עם זאת, מקמאסטר לא הכחיש את עצם העברת המידע הרגיש. סגניתו של מקמאסטר, דינה פאוול, הבהירה כי "הדיווח שגוי". פאוול, שנכחה באותה הפגישה, הוסיפה כי "הנשיא רק דן באיומים המשותפים לשתי המדינות".

באופן חריג ביותר, יצא מקמאסטר למצלמות בפתח הבית הלבן שעתיים לאחר פרסום הכתבה כדי להכחיש את תוכנה באופן נחרץ יותר מעבר למה שמסר מוקדם יותר לעיתון. "אין מי שלוקח את ענייני הביטחון לאומי ברצינות יותר מהנשיא", הוא אמר. "הסיפור שקרי. בשום שלב לא נדונו מקורות מודיעיניים, היו נוכחים עוד שני אנשים כולל שר החוץ. אני הייתי בחדר, זה לא קרה". הוא סירב לענות על שאלות ונכנס מיד חזרה לתוך הבית הלבן.

(עדכון ראשון: 0:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully