וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארצות הברית: "אסד הקים משרפה לאלפי גופות אסירים בכלא"

בכיר במחלקת המדינה טען כי המשטר הסורי "מוציא להורג כ-50 אסירים בכלא סידנאיא בכל יום". הוא הוסיף כי "ארה"ב מזועזעת נוכח הזוועות שמבצע אסד" ואמר כי יפרסם בקרוב מידע חדש. "רוסיה חייבת לקחת אחריות"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

"המשטר הסורי הקים קרמטוריום לשריפת גופות אסירים" – כך הכריז היום (שני) סטוארט ג'ונס, עוזר שר החוץ של ארצות הברית לענייני המזרח התיכון, בתדרוך לעיתונאים. לדבריו, המשרפה הוקמה בכלא סדנאיא, מצפון לדמשק, שבו מוחזקים בעיקר אסירים פוליטיים. להערכת וושינגטון הוצאו בו להורג כבר אלפי אסירים ואנשי המשטר "הורגים עד כ-50 אסירים בכל יום". הוא ציין כי הגופות נשרפות ואפרן נטמן בקבר אחים במקום.

לדברי ג'ונס, המשמש שליח לא רשמי למגעים בין מוסקבה לוושינגטון בנוגע למשבר בסוריה, "ארצות הברית מזועזעת נוכח הזוועות שמבצע משטר אסד, עם תמיכה ללא תנאים מצד רוסיה ואיראן". הוא הוסיף כי "משטר אסד חייב להפסיק את המתקפות על אזרחים, ורוסיה חייבת לשאת את האחריות ולהבטיח כי המשטר עושה זאת".

עוד בוואלה! NEWS:
"ישראל לא התחייבה בפני רוסיה שלא לתקוף באזורים הבטוחים בסוריה"
טראמפ בפגישתו עם לברוב: "רוסיה צריכה להשתלט על אסד"
חרף התנגדות טורקיה: ארה"ב הודיעה על חימוש הכורדים בסוריה

בית כלא סידנאיא שמצפון לדמשק שבו אסד הקים ככל הנראה משרפה לגופות אסירים 15 במאי 2017. אמנסטי אינטרנשיונל, צילום מסך
צילום אווירי של כלא סידנאיא/צילום מסך, אמנסטי אינטרנשיונל
תיעוד שפרסמה מחלקת המדינה של בית הכלא סידנאיא 15 במאי 2017. מחלקת המדינה האמריקנית, צילום מסך
אתר המשרפה בבית הכלא, על פי מסמכי מחלקת המדינה האמריקנית שנחשפו הערב/צילום מסך, מחלקת המדינה האמריקנית

ג'ונס עוד מסר כי בקרוב הוא יפרסם מידע חדש, שישפוך אור, לדבריו, על "עומקם המלא של פשעי אסד" בסוריה. עם זאת, הוא טען כי "אנחנו לא הולכים להגיד מה אנחנו הולכים לעשות". ג'ונס עוד ציין כי בין השנים 2011 ו-2015, משטרו של בשאר אסד "חטף בין 65 אלף ל-117 אלף בני אדם, וביצע הוצאות להורג המוניות".

"יש לנו בעיה עם כישלונה של רוסיה לגנות את הפשעים הסוריים, ועם סובלנותה כלפיהם", הבהיר ג'ונס. בהתייחסות לפגישתם של שרי החוץ רקס טילרסון וסרגיי לברוב בוושינגטון בשבוע שעבר, הוא הוסיף כי לא יהיה מוכן להגיד אם השניים הגיעו להסכמה בנוגע למפת דרכים להמשך שיחות השלום בז'נבה.

הת'ר נורט, דוברת מחלקת המדינה, התייחסה בתדרוך נוסף לפגישת שרי החוץ, וציינה כי השר האמריקני "הבהיר כי לרוסיה יש השפעה עצומה של משטר אסד". לדבריה, "חלק מהותי בפגישה הזאת נועד לגרום לרוסיה להשתמש בכוחה. ההרג וההרס נמשכו זמן רב מדי".

שר החוץ של ארצות הברית רקס טילרסון ושר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב בוושינגטון, 10 במאי 2017. רויטרס
"ההרג וההרס נמשכו זמן רב מדי". לברוב וטילרסון/רויטרס

בדוח שפרסם בחודש פברואר האחרון ארגון זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל" צוין כי המשטר הסורי הוציא להורג בתלייה לפחות 13 אלף בני אדם בבית הכלא סידנאיא. על פי הדוח, תלייתם של כמה עשרות אסירים פוליטיים בכל שבוע בבית הכלא, שכונה על ידי האסירים "בית המטבחיים", אושרו על ידי גורמים בכירים בממשל ובוצעו על ידי כוחות המשטרה.

לין מעלוף, סגנית מנהלת תחום המחקר במשרדי "אמנסטי" בביירות, הסבירה כי חוקרי הארגון תיעדו לפחות 35 שיטות עינויים שונות שהיו בשימוש בסוריה מאז שנות ה-80, אולם השימוש בהן גבר באופן מדאיג מאז 2011. טענות אלה מצטרפות לדיווחים מארגונים נוספים, שמצביעים על מותם של כ-17 אלף אסירים כתוצאה מעינויים או מהזנחה בבתי הכלא – כמעט כמו מניין ההרוגים בלחימה בשדה הקרב בחאלב, שמוערך ב-21 אלף בני אדם.

הדמיה של כלא סידנאיא, סוריה, 7 בפברואר 2017. רויטרס
"מבצע מפלצתי וחשאי". הדמיה של בית הכלא/רויטרס
תיעוד שפרסמה מחלקת המדינה של בית הכלא סידנאיא 15 במאי 2017. מחלקת המדינה האמריקנית, צילום מסך
תיעוד מהאוויר של כלא סידנאיא/צילום מסך, מחלקת המדינה האמריקנית

"הזוועות המתוארות בדוח הזה חושפות מבצע מפלצתי וחשאי, שמאושר בדרגות הגבוהות ביותר של המשטר הסורי, ונועד למחוץ כל צורה של התנגדות בקרב האוכלוסייה הסורית", הבהירה מעלוף. "ההוצאות להורג נערכות לאחר משפטי דמה, שנמשכים כדקה או שתיים, אולם הן מאושרות על ידי הגורמים הבכירים ביותר", הוסיפה, וציינה בין היתר את המופתי הגדול של סוריה או את שר ההגנה.

הדוח מבהיר כי "הקורבנות הם באופן מכריע אזרחים שהתנגדו למשטר", ולמשפחותיהם לא נמסר דבר. המידע שבדוח מבוסס על ראיונות עם 31 אסירים לשעבר, רובם ככולם פעילים פוליטיים, כמו גם עם 50 גורמים רשמיים, בהם סוהרים לשעבר, מומחים ושופטים. המידע העדכני ביותר שהצליחו חוקרי הארגון לאמת הוא משנת 2015, אולם מעלוף טוענת כי "אין שום סיבה להאמין שהתלייה ההמונית הפסיקה מאז".

עוזר שר החוץ של ארצות הברית לענייני המזרח התיכון סטוארט ג'ונס, 15 במאי 2017. טוויטר, צילום מסך
"אנחנו לא הולכים להגיד מה אנחנו הולכים לעשות". ג'ונס, היום/צילום מסך, טוויטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully