וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ככה נראה היום בו הדינוזאורים נכחדו - 30 השניות שהיו מצילות אותם

17.10.2022 / 0:45

דוקומנטרי העוסק בהכחדתם של הדינוזאורים חושף שאם האסטאוריד העצום היה פוגע בכדור הארץ 30 שניות מאוחר יותר או מוקדם יותר - הדינוזאורים היו שורדים ובני האדם מעולם לא היו קיימים

"ככה הדינוזאורים מתו"/BBC

טיימינג איז אבריטינג: סרט תיעודי של ה-BBC, "היום בו הדינוזאורים מתו", חושף שיכול להיות שהדינוזאורים היו עוד בחיים כיום אילו האסטרואיד שפגע בכדור הארץ והביא למותם היה נוחת 30 שניות מוקדם או מאוחר יותר. השפעת האסטרואיד, שהביא להכחדת המין כולו, יכלה להיות פחות הרסנית בתזמון אחר - ולא בהבדל של ימים או שעות אלא בכמה שניות. למזלנו, אילו האסטרואיד היה מקדים או מאחר, האדם מעולם לא יכול היה להיות המין הדומיננטי של כדור הארץ.

הסרט עוסק בהשפעת האסטרואיד שפגע בחצי האי יוקטן שבמקסיקו לפני כ-66 מיליון שנה והביא להעלאת ענן אבק עצום לאוויר שכיסה את כדור הארץ, חסם את קרני השמש והביא למותם של מרבית הצמחים עקב מחסור באור. תוך זמן קצר, רוב היצורים בעלי חילוף החומרים הגבוה, משמע הדינוזאורים, מתו מרעב. פרופסורים מאמינים שאם האסטרואיד היה מגיע לכדור הארץ 30 שניות מוקדם או מאוחר יותר הוא היה נוחת במים העמוקים באוקיינוס האטלנטי או באוקיינוס השקט. הדבר היה מביא אמנם להתאיידות מרבית מי הים - אבל היה גורם לנזק חמור הרבה פחות.

גיף הכחדת הדינוזאורים. Giphy
ואם האסטרואיד היה נוחת במקום אחר?/Giphy

הפרופסור לגיאופיזיקה שון גוליק מאוניברסיטת טקסס והפרופסורית ג'ואנה מורגן מאוניברסיטת אימפריאל קולג', שערכו קדיחות במכתש שנוצר מפגיעת האסטרואיד, אמרו שהאסטרואיד פגע במקום מאוד אסטרגטי שקבע את עתיד האנושות כולה. לדברי מורגן, הפגיעה הביאה לשחרור של100 ביליון טונות של סולפט (גופרה) לאטמוספירה, "זה אמור להספיק לקרר את כדור הארץ למשך עשור ולמחוק את רוב החיים בו". לרוע מזלם של הדינוזאורים (ולמזלנו), האסטרואיד נחת בדיוק בזמן כדי להביא להשמדתם של מרבית החיים על כדור הארץ ולשגשוגם של מינים אחרים וקטנים יותר - כמונו.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully