וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן בית בארץ הקודש: שגריר ארה"ב בישראל דייוויד פרידמן מתחיל כהונתו

15.5.2017 / 11:18

כשבוע לפני הגעתו של הנשיא טראמפ לישראל, ינחת היום פרידמן ומחר יגיש את כתב האמנה שלו לנשיא ריבלין. עורך הדין היהודי חובש הכיפה, שהביע בעבר תקווה למלא את תפקידו מ"ירושלים בירתה הנצחית של ישראל", התרגל לפרוטוקול הדיפלומטי, וצפוי להתגורר במעון השגריר בהרצליה

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

כשבוע לפני הגעתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לביקור היסטורי ראשון בישראל, השגריר החדש של המדינה בארץ, דייוויד פרידמן, צפוי לנחות היום (שני) בישראל לקראת תחילת כהונתו. מחר הוא צפוי להתחיל את כהונתו באופן רשמי.

פרידמן, יהודי אורתודוקסי חובש כיפה ודובר עברית שוטפת, ביקר בישראל עשרות פעמים בעשורים האחרונים, והוא בן בית בארץ הקודש. ובכל זאת, עכשיו הוא דיפלומט, ולכן מבקש לקבל את ברכת הדרך: לפני ההמראה לישראל, הוא ביקר בקבר הרבי מלובביץ' בברוקלין ואחת התחנות הראשונות שלו עם נחיתתו בישראל צפויה להיות הכותל המערבי. מחר בבוקר, פרידמן יגיש את כתב האמנה שלו לנשיא המדינה ראובן ריבלין, ובכך תחל רשמית כהונתו כשגריר.

פרידמן, בן 58, יליד ניו יורק ועורך דין בהשכלתו, ייצג את טראמפ בעבר והוא חברו הקרוב זה 20 שנה. הוא שימש יועץ ומנהל הקמפיין של טראמפ בישראל ונחשב למי שמזוהה ומקורב לימין הישראלי ולהנהגת המתנחלים. בעבר הביע עמדות נחרצות נגד פתרון שתי המדינות ובעד ההתנחלויות, וכן רצון ותקווה למלא את תפקידו מבית השגרירות "בבירתה הנצחית של ישראל" – בירושלים. ארבעה ימים לפני הבחירות לנשיאות בנובמבר האחרון הוא אף פרסם הצהרה משותפת עם עו"ד ג'ייסון גרינבלט, שהפך מאז לשליח המיוחד של הנשיא במשא ומתן בין ישראל והפלסטינים, שבה התחייב שממשל טראמפ יעביר את השגרירות לירושלים.

עוד בוואלה! NEWS:
"טראמפ יבחן אם העברת השגרירות לירושלים תזיק או תועיל למו"מ"
בנט: "על ישראל לחזור בה מנאום בר אילן"; נתניהו: "שלא יטיף מוסר"
ח"כ ביטן: "טראמפ מכבד את סמלי עמנו יותר מאנשי שמאל רבים בארץ"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

פרידמן מגיע על רקע הציפייה בירושלים שהממשל יעביר את השגרירות כפי שטראמפ התחייב בקמפיין. במהלך קמפיין הבחירות בנובמבר האחרון הוא פרסם הצהרה משותפת עם עו"ד ג'ייסון גרינבלט, שהפך מאז לשליח מיוחד של הנשיא לנושא המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים, שבה התחייב שממשל טראמפ יכי עביר את השגרירות לירושלים.

עם זאת, לפי ההערכה בדרג המדיני, טראמפ אינו צפוי להודיע בשלב זה על העברת השגרירות. לדברי גורמים מדיניים, השגריר החדש צפוי להמשיך ולהתגורר במעון הרשמי של השגריר בהרצליה ולעבוד מירושלים באופן חלקי, ממלון המלך דוד או מהקונסוליה האמריקנית במערב ירושלים. לפרידמן יש כבר בית בבעלותו בשכונת טלביה בירושלים, אך ככל הנראה לא יוכל לעבוד משם לאור דרישות לוגיסטיות וביטחוניות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מפגינים בוועדת יחסי החוץ של הסנאט על מינוי שגריר לישראל דייוויד פרידמן, וושינגטון, ארה"ב. פברואר 2017. AP
המינוי הראשון של טראמפ. מחאות נגד פרידמן במהלך שימועו/AP

בדצמבר האחרון, כשטראמפ הודיע על מינויו של פרידמן לתפקיד, רווחה ההנחה שהנשיא החדש עשוי לאמץ מדיניות חדשה בנושא הישראלי-פלסטיני. ואולם, בחודשים האחרונים נראה שפרידמן מתרגל לפרוטוקול הדיפלומטי ונמנע מלבטא את עמדותיו האישיות. הוא היה השגריר הראשון של ממשל טראמפ שמינויו אושר בסנאט בפברואר האחרון, אך גם תהליך זה לווה בלא מעט מחלוקות, שכן חלקים גדולים במפלגה הדמוקרטית התנגדו למינוי, כמו גם קבוצות יהודיות אמריקאיות התומכות בפתרון שתי המדינות.

פרידמן נהג בעבר לפרסם טורי פרשנות בערוץ 7 ובאחד מהם תקף בחריפות את השדולה האמריקנית-דמוקרטית "ג'יי סטריט", ואף כתב כי אנשיה "גרועים יותר מקאפו". התבטאות זו עמדה בלב השימוע בסנאט ובסופו של דבר הוא חזר בו מדבריו והתנצל. באותו שימוע הוא הצהיר כי אינו מתכוון לערב את דעותיו האישיות בתפקיד, וכי ימלא אחר הוראות הממשל ויהיה נאמן לנשיא. בין היתר, אמר כי יתמוך בפינוי התנחלויות תמורת שלום, ואפילו יסכים לפינוייה של בית אל, ההתנחלות בבנימין היקרה ללבו, עבורה בעבר אף גייס כספים לתרומה. לדברי גורמים ישראלים ואמריקנים שנפגשו עמו בשבועות האחרונים הוא ייצג נאמנה את הנשיא בשיחות והעביר בלהיטות את המסר שיוצא מהממשל לגבי נחישותו של טראמפ בהשגת עסקה בין ישראל והפלסטינים.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בבית הלבן, 29 באפריל 2017. רויטרס
ישהה בישראל 24 שעות. טראמפ/רויטרס

לאור ביקורו של טראמפ בישראל בשבוע הבא, טקס הגשת כתב האמנה של פרידמן הוקדם, וממחר יחל לעסוק באינטנסיביות בהכנות לקראת הביקור. ביום שישי הגיעה לישראל המשלחת המקדימה של הבית הלבן והשירות החשאי והחלה בפגישות תיאום והכנה עם הגורמים הישראליים.

טראמפ צפוי להגיע לישראל לכ-24 שעות, שתהיה התחנה השנייה במסע הראשון שלו מחוץ לגבולות ארצות הברית כנשיא, לאחר שיבקר בערב הסעודית, שם ייפגש עם מנהיגים ערבים. לפי התכנון הראשוני, עם הגעתו צפוי טראמפ להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם ריבלין, לבקר במוזיאון יד ושם ובכותל המערבי ולהתארח בארוחת ערב חגיגית אצל נתניהו ורעייתו. בנוסף לכך, הנשיא עשוי לשאת נאום במצדה, לפני שימשיך לביקור בבית לחם ולפגישה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully