וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסר לנשיא החדש בדרום: צפון קוריאה ערכה ניסוי מוצלח בטיל בליסטי

14.5.2017 / 8:35

הטיל עבר מרחק של 700 קילומטר ונחת בים יפן, ימים אחרי שבסיאול הושבע נשיא הקורא לדיאלוג עם פיונגיאנג. לפי ארה"ב, לא מדובר בטיל בליסטי בין יבשתי, אך יפן סבורה כי ייתכן שזהו טיל מסוג חדש. הבית הלבן: "להטיל סנקציות חזקות יותר"

צילום: רויטרס

(שיגור טיל בליסטי לטווח בינוני שערכה קוריאה הצפונית בחודש פברואר)

קוריאה הצפונית ערכה הלילה (ראשון) ניסוי בטיל בליסטי נוסף, חרף הלחץ הבינלאומי והאיומים האמריקניים ואחרי כניסתו לתפקיד של נשיא חדש בדרום, שקרא לדיאלוג בין שתי השכנות. מפקדת הצי האמריקני באוקיינוס השקט מסרה כי לא ברור איזה טיל זה היה, אולם לא מדובר בטיל לטווח בין-יבשתי, שיכול לאיים על פנים ארצות הברית. שרת ההגנה היפנית טומומי אינאדה אמרה כי ייתכן שמדובר בטיל מסוג חדש.

לפי גורמים דרום קוריאניים ויפניים, הטיל ששוגר מאזור קוסויג, מצפון-מערב לבירה פיונגיאנג, עבר מרחק של כ-700 קילומטרים.והגיע לגובה של 2,000 קילומטרים, הרבה מעבר לטיל הבליסטי לטווח בינוני ששיגרה בהצלחה פיונגיאנג בפברואר מאותו האזור. בתום 30 דקות באוויר, נחת הטיל בים יפן, לא הרחק מהמים הטריטוריאליים של רוסיה, שאותה מנסה ארצות הברית לרתום כדי להפעיל לחץ על קוריאה הצפונית, בדומה למגעיה מול סין, שגינה את הניסוי, אך קרא לריסון.

לקריאה נוספת:
נשיא קוריאה הדרומית החדש: מוכן להיפגש עם קים ג'ונג און
דיווח: צפון קוריאה בונה איים מלאכותיים למטרות צבאיות
למרות איומי ארה"ב: צפון קוריאה ערכה ניסוי בטיל בליסטי

שיגור טיל בליסטי של קוריאה הצפונית, 12 בפברואר 2017. רויטרס
שיגור טיל בליסטי בחודש פברואר/רויטרס

הניסוי המוצלח הלילה, שבוצע לאחר שני שיגורים כושלים בחודש שעבר, מגיע ימים אחרי השבעתו של נשיא קוריאה הדרומית החדש מון ג'ה-אין. בישיבת ממשלה שכינס הלילה בעקבות הניסוי אמר מון כי הוא נותר פתוח לאפשרות של משא ומתן עם פיונגיאנג, אך הוסיף כי זה יהיה אפשרי רק במקרה של שינוי בגישתה.

מהבית הלבן נמסר כי הנשיא דונלד טראמפ תודרך על ניסוי הטילים האחרון. "קוריאה הצפונית מהווה איום בוטה במשך זמן רב מדי. קוריאה הדרומית ויפן עוקבות אתנו אחר מצב זה", נמסר עוד. "ארצות הברית עומדת במחויבותה לעמוד לצד בעלות בריתה מול האיום החמור הנשקף מקוריאה הצפונית. תנו לפרובוקציה האחרונה הזו לשמש קריאה לכל המדינות ליישם סנקציות חזקות יותר נגד קוריאה הצפונית".

זה הניסוי הראשון שערכה פיונגיאנג זה שבועיים בטיל בליסטי, לאחר שהשיגור הקודם נכשל והטיל התרסק זמן קצר לאחר שיגורו. קוריאה הצפונית ניסתה לשגר טילים בליסטיים ארבע פעמים בחודשיים האחרונים ללא הצלחה, אך ערכה מגוון רחב של ניסויים מתחילת שנה שעברה בקצב חסר תקדים. מומחים ובכירים בממשל בסיאול מאמינים שפיונגיאנג השיגה התקדמות טכנית בניסויים הללו.

נשיא קוריאה הדרומית החדש מון ג'ה-אין, 10 במאי 2017. רויטרס
"אם התנאים יאפשרו, אני אגיע גם לפיוגניאנג". מון/רויטרס

לאחר בחירתו בשבוע שעבר אמר נשיא קוריאה הדרומית מון כי הוא יהיה מוכן לבקר בקוריאה הצפונית כדי להיפגש עם השליט, קים ג'ונג און, אם משמעות פגישתם תהיה השגת שלום לחצי האי הקוריאני. הוא הוסיף כי הוא מוכן לנסוע ברחבי העולם כדי להביא לפתרון תכנית הגרעין והטילים הבליסטיים של פיונגיאנג. "אני מוכן ללכת לכל מקום עבור השלום למען חצי האי הקוריאני. אני אטוס מיד לוושינגטון, אני אלך לבייג'ינג ואני אסע לטוקיו. אם התנאים יאפשרו, אני אגיע גם לפיוגניאנג", אמר.

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און בתרגיל צבאי, 13 באפריל 2017. רויטרס
קים ג'ונג און/רויטרס

יחסיה של קוריאה הצפונית עם המערב ושכנותיה נמצאים במתיחות שיא בשבועות האחרונים סביב תכנית הגרעין והטילים שלה. ארצות הברית תגברה את היערכותה הצבאית באוקיינוס השקט בנושאת מטוסים, בספינות טילים ואף בצוללת גרעיני וטראמפ אף אמר כי תיתכן מלחמה בין ארצו לבין קוריאה הצפונית. לדבריו, "עימות גדול מאוד מאוד" עלול לפרוץ בין שתי המדינות אך הוא מעדיף לפתור את המחלוקת סביב תכנית הגרעין של פיונגיאנג באמצעים דיפלומטיים.

בריאיון נדיר לרשת CNN האמריקנית לפני כשבועיים אמר גורם רשמי בממשלו של המנהיג קים ג'ונג און כי ארצו לא תפסיק לעולם לערוך ניסויים גרעיניים, כל עוד ארצות הברית תמשיך ב"מעשיה האגרסיביים". בשיחה עם CNN, הוסיף סוק צ'ול וון, שתוארו הרשמי הוא מנהל המכון לזכויות אדם של קוריאה הצפונית באקדמיה למדעי החברה, כי "הניסויים הגרעיניים הם חלק חשוב מהמאמצים הממושכים שלנו לחזק את הכוח הגרעיני שלנו".

(עדכון ראשון: 01:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully