וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה"טראבל מייקר" של הכנסת: ח"כ אורלי לוי צועדת לקראת עתיד לא צפוי

14.5.2017 / 8:50

שנה מאז שהודיעה על פרישתה מישראל ביתנו, פתחה לוי-אבקסיס מושב כנסת לראשונה במעמד של סיעת יחיד. במקביל לעבודה הפרלמנטרית, היא עושה גם לא מעט פוליטיקה ונערכת להקמת מפלגה חדשה. כעת היא מסרבת לאחד כוחות עם יעלון, אבל בכנסת מלחשים על ברית נרקמת עם יחימוביץ'

צילום: מתוך הפייסבוק של ח"כ אורלי לוי אבקסיס, עריכה: ורד לידני

(בווידאו: ח"כ לוי הוכרזה כפורשת מסיעת ישראל ביתנו)

ביום שני בצהריים, כשברחבי משכן הכנסת התפזרו להם חברי הכנסת לישיבות סיעה חגיגיות המציינות את פתיחת מושב הקיץ, ובעת שחבריה לשעבר למפלגת ישראל ביתנו התייצבו להאזין להגיגי הפתיחה של היו"ר אביגדור ליברמן, ישבה ח"כ אורלי לוי-אבקסיס בלשכתה, עשתה שיחות טלפון וקיימה פגישות והתייעצויות. כמה שעות אחר כך, כשכל הח"כים התקבצו במליאה, לוי הראתה שלמושג "ישיבת סיעה" יש משמעות נוספת, כשסירבה להתפנות ממקומה הקבוע במליאה ולעבור לכיסא חדש - בספסלי האופוזיציה. חבריה לשעבר במפלגה, בתגובה, נעמדו בתקיפות בירכתי המליאה, וסירבו לשבת לצדה.

בשבוע הבא תמלא שנה להודעת הפרישה של לוי, יממה בלבד אחרי שהודיע ליברמן כי הוא מצטרף לקואליציה. המתיחות והעוינות בינה לבין המפלגה והעומד בראשה, שהכניס אותה לכנסת בשנת 2009, רק גדלה מאז. החדרים של לוי ושל ליברמן בכנסת ממוקמים בדיוק זה מול זה, אבל הם כמעט ולא מחליפים מילה. לוי בטוחה שליברמן שם לעצמו מטרה לחסל אותה, ואף הקדישה את נאום הפתיחה שלה במליאה השבוע למתקפה חריפה ובוטה עליו ועל יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, שלטענתה משתף עמו פעולה ומערים עליה קשיים בפעילותה הפרלמנטרית.

לקריאה נוספת:
ח"כ לוי-אבקסיס הודיעה רשמית שתקים מפלגה חדשה: "פועלת עבורכם"
ח"כ לוי-אבקסיס הוכרזה כפורשת מ"ישראל ביתנו": "בחרו בדרך מכוערת"

ראשי מפלגות בכנס שדולת נשים, בית ציוני אמריקה, 24.2.15. ראובן קסטרו
לא מחליפה מילה עם ליברמן. ח"כ לוי-אבקסיס/ראובן קסטרו

"רוח זרה נושבת בכנסת, שכוללת שיתופי פעולה בעבר ובעתיד", הטיחה לוי באדלשטיין, וטענה כי תמך בהליך ההדחה שלה והיה שותף להחלטה מכוונת להשתיק אותה, להתנכל לה ולמרר את חייה. "שיידעו בבקשה ציבור הצופים במדינת שיש פה אנשים לא ראויים. מי שאמור להיות שומר הסף של הדמוקרטיה משתף פעולה עם משטר שמתחיל להידמות למשטר שבו הוא היה", הוסיפה. לוי המשיכה והטיחה באדלשטיין: "האם יש פה חשבונות אישיים, האם זה קשור לעדה מסוימת? האם קורה פה ניסיון של מחיקה?".

הנאום התקיף של לוי חשף רק טפח ממה שמתחולל מאחורי הקלעים בכנסת בשבועות האחרונים, מאז שבחודש מרץ הוחלט רשמית על הפרשתה של לוי מסיעת ישראל ביתנו, אז נכנסה לסיטואציה הנדירה יחסית של סיעת יחיד. במשך חודשים קיוותה לוי שיגובש הסדר אחר להמשך פעילותה הפרלמנטרית, אך בסוף המושב הקודם של הכנסת הפור נפל.

מאז, היא נמצאת בעימותים בלתי פוסקים עם לשכת היו"ר ומנכ"ל הכנסת, שאותם היא מאשימה בהערמת קשיים שנועדו לחבל בתפקודה הפרלמנטרי. זה הרקע, לטענתה, להזזתה ממקומה הקבוע במליאה, וגם לכך שנשלל ממנה האישור שניתן לה בעבר, שמאפשר להכניס עוזר למתחם הצמוד למליאה. תקרית אחרת נגעה לחלוקת הכרטיסים לטקס הדלקת המשואות בערב יום העצמאות, ועימות נוסף פרץ סביב בקשה שקיבלה ממזכירות הכנסת למצוא תאריך חדש ליום הדיור הציבורי, שאותו היא מציינת מדי שנה.

דיון סוער בוועדת החוקה על חוק ההשעיה: "דיקטטורה, רוצים להעיף את הערבים מהכנסת". גדעון צנטנר
"משתף פעולה עם משטר שמתחיל להידמות למשטר שבו היה". אדלשטיין/גדעון צנטנר

השבוע, עם החזרה מהפגרה, הפיצה הכנסת את הכרזה המסורתית עם תצלומיהם של כלל חברי הכנסת. חמתה של לוי התעוררה כשגילתה ששובצה בכרזה המסורתית של כלל החכ"ים ליד סיעת מרצ, מבלי שצוין כלל מעמדה כסיעת יחיד. בכנסת אמרו לה שמדובר בטעות אנוש, אבל היא משוכנעת כי מדובר בניסיון מכוון לקטלג אותה כפוליטיקאית מהשמאל ודרשה שהכרזה תיגנז. בסביבתו של אדלשטיין, אגב, דוחים בתוקף את ההאשמות של לוי ואומרים ש"הכול פוליטיקה".

בציבור, לוי נתפסת כלוחמת צדק אותנטית ואכפתית עבור אוכלוסיות מוחלשות: ילדים בסיכון, נפגעות תקיפה מינית ודיירי הדיור הציבורי. היא אפילו זכתה באות אבירת איכות השלטון בשנת 2015. לעומת זאת, בממסד הפוליטי היא מתויגת ממזמן כ"טראבל מייקר". אדלשטיין הוא לא הבכיר הראשון שלוי נכנסת עמו לעימות חזיתי, וכנראה שגם אינו האחרון. בנוסף לליברמן, שהפך לצ'ילבה מועדפת בשנה האחרונה, גם עם שני שרי האוצר משה כחלון ויאיר לפיד, לוי נוהגת להתעמת בשנים האחרונות, תוך מתקפות חריפות על המדיניות החברתית של הממשלה ועל תקציב המדינה. כל זה, גם כשהייתה חברה בקואליציה.

גם השבוע השיקה מלחמה נוספת בכנסת ובמשרד האוצר, כשעתרה לבג"ץ יחד עם ח"כ שרן השכל (הליכוד) נגד החוק לשינוי מבנה הבורסה שנחקק בחודש שעבר. כעת, כשהיא נערכת לעתיד פוליטי שיש בו הרבה יותר סימני שאלה מנקודות ברורות, המאבק הקולני בממסד הוא בהחלט גם קלף פוליטי, ובמושב כנסת שבו מרחף מלמעלה איום קבוע של בחירות מוקדמות, היא עשויה להשתמש בו הרבה.

הכוכבים של אורלי

מהלך ההדחה מישראל ביתנו לא רק שינה את המציאות של לוי בכנסת בהווה, אלא גם אילץ אותה להתחיל לחשוב ברצינות על המשך הדרך. החיה המוזרה של סיעת יחיד כוללת מגבלות לא פשוטות שנועדו להרתיע ח"כים בודדים מלפרוש כדי להצטרף לקואליציה תמורת טובות הנאה. הסנקציה העיקרית נוגעת לעתידו של מי שבוחר להשתמש בהסדר. לפי החוק, לוי לא תוכל להתמודד בבחירות הבאות מטעם מפלגה שמיוצגת בכנסת הנוכחית, והמסלול היחיד שעדיין נותר לה הוא במסגרת מפלגה חדשה.

היא לא הייתה חייבת להגביל לעצמה את האפשרויות הפוליטיות בעתיד: לוי הייתה יכולה להתפטר מהכנסת, ולהתמודד בבחירות הבאות בכל אחת מהרשימות הקיימות. כמי שדורגה בעבר כמנהיגה החברתית הבולטת ביותר בישראל, היא הייתה יכולה להיות סחורה חמה עבור לא מעט פוליטיקאים. בבחירות האחרונות היה גם מי שרצה לשריין לה מקום בליכוד, והיא הייתה מתקבלת בזרועות פתוחות גם במחנה הנגדי – במחנה הציוני ואפילו במרצ. יו"ר המחנה הציוני, יצחק הרצוג, שב ומזכיר את שמה כשהוא מציג את תכניותיו להקמת גוש מרכז שמאל יחד עם גבי אשכנזי, בני גנץ, אהוד ברק ואחרים, אך לוי מתייחסת לאפשרות הזו בביטול. "לפני שהוא מחפש שחקני חיזוק מבחוץ, שיבדוק מי במפלגה שלו נאמן לו", אמרה השבוע בערוץ 20.

אורלי לוי אבקסיס בחירות 2015 מליאת הכנסת אריה דרעי. נועם מושקוביץ
מקבלת על עצמה את המגבלות של סיעת יחיד. לוי-אבקסיס בכנסת/נועם מושקוביץ
אם לוי-אבקסיס תקים מפלגה היא תהיה לאישה המזרחית השנייה בהיסטוריה שתעשה זאת אחרי גאולה כהן בשנות ה-70

לוי ניסתה להילחם בהליך ההדחה, ולשכנע שהוא לא נועד לפורשים על רקע אידיאולוגי, אבל היא נכשלה, ובסופו של דבר קיבלה על עצמה את המגבלות שחלות על סיעת יחיד. כמה ימים אחרי שהודחה, הודיעה על מפלגה חדשה בראשותה: החזון – מפלגה חברתית אזרחית, שתפנה לציבור בכל קצוות הקשת הפוליטית. אם החזון אכן יקרום עור וגידים – היא תהיה לאישה המזרחית השנייה בהיסטוריה שתעמוד בראש מפלגה, אחרי גאולה כהן שהקימה את מפלגת התחייה בסוף שנות ה-70.

בכלי התקשורת עוד לא התחילו לדגום את הסיכוי האלקטורלי של הנוסחה הזו, אך בשיחות סגורות טענה לוי כי יש בידיה סקרים שמוכיחים כי היא יכולה לעבור את אחוז החסימה, ואפילו לזכות בחמישה או שישה מנדטים. ההכנות הלוגיסטיות רק בתחילת הדרך, והיא אפילו לא נרשמה עדיין אצל רשם המפלגות, אבל היא כן התחילה בצעדים הראשונים – בניית תשתית מתנדבים ופגישות עם מועמדים פוטנציאליים.

בעבר, לוי העלתה את האפשרות להקמת מפלגת נשים, אך לדברי מקורבים, בשלב זה היא מנסה לגייס בורסה של שמות מהמגזר החברתי-אזרחי. בינתיים היא מתקשה לגייס דמויות מבוקשות. בין היתר היא רצתה להביא לצדה את השר לשעבר אבי גבאי, שהתפטר מתפקידו בערך שבוע אחרי שלוי עזבה את ישראל ביתנו. בכנס של תנועת "דרכנו" שנערך בתל אביב לפני כחודשיים סיפרה שהציעה לו להיות מספר 2 ברשימתה, אך הוא בחר בסופו של דבר ללכת למפלגת העבודה. הפליט השלישי מהטלטלה הקואליציונית של השנה שעברה, שר הביטחון לשעבר משה יעלון, הביע גם הוא רצון בשיתוף פעולה, אבל נכון לעכשיו היא לא מוכנה לשמוע על זה. "אצלי לא יהיו גנרלים, אלא חיילים שעובדים", אמרה לאחרונה. שר החינוך לשעבר, שי פירון, ניסה גם הוא לשלב עמה ידיים והציע לה להצטרף לתנועה החברתית "פנימה", אך היא סירבה.

המטה של שלי יחימוביץ', בחירות להסתדרות 7 במאי 2017. ראובן קסטרו
הברית הבאה? יחימוביץ'/ראובן קסטרו

במסדרונות בכנסת מלחשים על ברית שהולכת ונרקמת בין לוי ושלי יחימוביץ', שצעדו יד ביד בלא מעט מהלכים חברתיים בכנסת בשנים האחרונות. כשלוי הודחה מישראל ביתנו, יחימוביץ', שמכנה את לוי "שותפה מדהימה לאין סוף מאבקים צודקים", הייתה אחת משני חברי הכנסת היחידים באופוזיציה שהגיעו כדי להפגין סולידריות. היו דיווחים שלפיהן השתיים שקלו להתמודד יחד בהסתדרות, כשלוי הייתה אמורה להיות מועמדת למשרת יו"ר נעמת. בינתיים, אחיה של לוי, אשכול, שמשמש יו"ר ועד עובדים בבית שאן, הביע לאחרונה תמיכה ביחימוביץ' במאבק על ראשות ההסתדרות, וגורמים פוליטיים מעריכים כי זהו איתות לשיתוף פעולה נרחב הרבה יותר שעשוי להיווצר בהמשך.

"אם יחימוביץ' לא תנצח בבחירות להסתדרות, ובהתחשב בבחירות על ראשות העבודה, היא עשויה להצטרף ללוי ולהקים עמה מפלגה חברתית חדשה", אמר גורם פוליטי בכיר לוואלה! NEWS. אבל בתרחיש הזה יש הרבה "אם", כך שמוקדם עוד לשים ז'יטונים על שולחן ההימורים.

כבת לשושלת פוליטית מפוארת, ללוי לא חסרים יועצים פוליטיים, אך גורמים בליכוד אומרים שהיא דווקא לא ממש נשמעת לעצות שהיא מקבלת מהבית. לדבריהם, אחיה ג'קי, סגן שר השיכון מהליכוד, התנגד לפרישתה מישראל ביתנו מלכתחילה, ואביה, השר לשעבר דוד לוי, סבור שהיא צריכה לחבור ליעלון.

ואולם בשלב זה נשארת לוי בשלה. הדרך שבה היא בחרה לצעוד רצופת סיכונים ואי וודאויות, ולא בהכרח תוביל אותה אל היעד הסופי. אבל היא החליטה שהיא עושה זאת, כמאמר השיר, בדרכה שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully