וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משלמים עשרות אלפים ל-4 ימים בקרוואן: החלה עונת התיירות במירון

12.5.2017 / 15:30

ההילולה בקבר הרשב"י בפתח, והמאמינים עוסקים כבר חודשים בסידורי לינה. בין היתר, יש מי שדחס לביתו 150 מיטות ואחר משלם על הזכות להניח מזרון בחצר. "הציעו לי 50 אלף דולר עבור המקום שלי - אבל לא אמכור את הזכות הזו", סיפר אחד המתארחים במירון

צילום: באדיבות אלי אביב בימוי והפקה. עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: חגיגות הילולת הרשב"י בהר מירון, 2016)

הילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי תחל רק מחר, אבל מבחינת תיירני מושב מירון שבשטחו נמצא קבר הצדיק, שיאה של העונה הבוערת הגיע כבר אתמול. מאות אלפים צפויים לעלות לרגל לקבר הרשב"י, אולם כל הצימרים וחדרי האירוח הוזמנו כבר חודשים מראש ועד ליום שני הם יהיו מלאים עד אפס מקום. אבל משנה לשנה המושג "תפוסה מלאה" חורג בלשון המעטה מגבולות הסטנדרט בשל הביקוש הגובר מצד העולים לרגל למקומות לינה מכל סוג שהוא.

מאמינים טוענים שהעלייה לרגל לקבר הרשב"י, וההילולה שהחלה היום ועתידה להסתיים ביום שני בשבוע הבא - מביאה ברכה וריפוי. כך, חצרות שהושכרו במיוחד על מנת להקים בהן אוהלים ויהודים עשירים מחו"ל שמציעים עשרות אלפי שקלים בשביל להשכיר קרוואן באזור – אלו רק חלק מהפתרונות שמצאו אנשים על מנת שלא להפסיד את ההילולה המפורסמת.

עוד בוואלה! NEWS
הנתונים נחשפים: תל אביב מובילה באחוז משרתי המילואים בצה"ל
ניסו לקבוע מפגש רומנטי עם "בת 13" - ונעצרו בחשד לפדופיליה ברשת
הדובר שהתחרפן והשיגעון של טראמפ: הפיטורים שהסעירו את הבית הלבן

ההילולה השנתית לכבוד ל"ג בעומר בהר מירון, אפריל 2015. מאיר וקנין, מערכת וואלה! NEWS
אלפים משתתפים בהילולה. ההילולה השנתית במירון, מאי 2015/מערכת וואלה! NEWS, מאיר וקנין

"יש כאלה שדחסו אל תוך הבית שלהם 150 מיטות להשכרה. יש מישהו שבנה לעצמו בית ביישוב מירון, עבר ליישוב אחר, והשאיר את הבית שהוא קנה במירון בשביל ההילולה. הוא ממלא את כל שלוש הקומות שהוא בנה ב-80 מיטות כדי להשכיר אותן לאירוח במהלך ימי ההילולה", סיפר לוואלה! NEWS תושב ובעל צימרים במושב מירון. לפי עדויות התושבים והאורחים במקום, מחיר למיטה בחדר כזה יכול להתחיל ממאה שקלים, ולהגיע גם ל-300 שקלים לאדם.

מחירי הלינה תלויים, בין היתר, במועד ההזמנה ובקרבת מקום הלינה לציון קבר הרשב"י. היו גם כאלה שלא התכוננו והזמינו מקום לינה חודשים מראש, ולא בחלו באמצעים. "חלק מהמשפחות המתגוררות במושב קיבלו בימים האחרונים הצעות מפתות לפנות את ביתם למספר ימים בתמורה לעשרות אלפי שקלים", סיפר תושב נוסף.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עושים הכל כדי להגיע להילולה. ציון קבר הרשב"י, מאי 2016/מערכת וואלה!, צילום מסך
"שכרתי את השטח הזה במחיר מציאה. 5,000 שקלים עבור הצבת שני אוהלים גדולים בחצר הגדולה הזאת למשך שבועיים. זה נחשב לגרושים"

בשל הביקוש הגובר, בשנים האחרונות נוהגים בעלי לולים שנסגרו באזור להשמיש את הלולים ללינה בימי ההילולה. את מקום התרנגולים תופסים עשרות מזרונים שנשכרו במהירות. בשל הסכנה הבטיחותית, השנה הוציאה המשטרה הנחיה לתושבים, לפיה חל איסור להלין אורחים בלולי התרנגולות.

גם חצרות הבתים ושטחים חקלאיים לא מעובדים במושב הפכו למקומות לינה לגיטימיים. "שכרתי את השטח הזה במחיר מציאה. 5,000 שקלים עבור הצבת שני אוהלים גדולים בחצר הגדולה הזאת למשך שבועיים. זה נחשב לגרושים", הסביר אחד ממארגני אירועי הכנסת האורחים באזור, שנחשבים למצווה בימי ההילולה.

בנוסף לאוהלים הפרטיים, היו גם אלה שהחליטו להקים אוהלים גדולים יותר שישמשו כחללי הסעדה ומטבחים כמצווה למען הציבור הרחב. ליאור אנריקז מירושלים, החל במסורת הכנסת האורחים במירון לפני חמש שנים, ומדי שנה מאז, האוהלים אותם הוא מקים במקום הולכים וגדלים.

"זה התחיל לפני חמש שנים כשחזרתי בתשובה. באתי לכאן עם הבן שלי, ובאותה תקופה סבלתי ממחלת מעיים קשה. זכיתי פה לישועה אצל רבי שמעון בר יוחאי. עברתי ייסורים ושום תרופה לא עזרה לי, הגעתי לשערי מוות ממש. ברוך השם, מצאו איזו תרופה שהתלבשה טוב על הגוף שלי וברוך השם, רואים המון ישועות", סיפר אנריקז. "אנחנו פה כדי לשרת את רבי שמעון, לשרת את עם ישראל ולתת לו אוכל בחינם. בהתחלה הגענו לפה עם צידנית ומנגל קטן, אבל היום תורמים לנו כבר מעל טון בשר. אנחנו מגיעים לכאן עם חדר קירור, מטבח ענק, אוהלי הסעדה ואפילו דשא סינתטי כדי לקיים את מצוות הכנסת האורחים".

המשפחות שהגיעו עד הממשלה כדי להיות הכי קרובות לקבר

משפחת אזרן מנהריה נמנית עם 20 המשפחות בנות המזל, שרשות מקרקעי ישראל התירה להן להתנחל מדי שנה סמוך לימי ההילולה, במרחק של עשרות בודדות של מטרים מציון קבר הרשב"י. את הזכות הזו הם קיבלו אחרי מאבק משפטי שהתנהל בשנים האחרונות, אשר בסיומו קבע בית המשפט כי מאחר שהמשפחות הוכיחו שהן נהגו להגיע למקום במשך עשרות רבות של שנים בימי ל"ג בעומר, הן יוכלו להמשיך לעשות זאת, אך עם מספר מגבלות.

"היום אני משלם ערבות של 25 אלף שקלים לרשות מקרקעי ישראל למקרה שאני לא אתפנה מכאן בפרק הזמן שנקבע", משתף אבי אזרן. "סוכם עם הממשלה שאנחנו מגיעים לכאן שבוע לפני ההילולה, ושאנחנו חייבים להתפנות עד שבוע אחרי ההילולה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משלמים על הזכות לישון במיטה בחצר. ההכנות לקראת ההילולה במירון/מערכת וואלה!, צילום מסך

המתחם של משפחת אזרן כולל ארבעה קראוונים המשמשים כחדרי שינה, מטבח, שירותים ומקלחת. הקראוונים מאובזרים במזגנים, מכשירי טלוויזיה ומקרר. גם משפחת אזרן לא מוותרת על מצוות הכנסת האורחים, ובשטחם ניתן למצוא שולחן אוכל ערוך וצבעוני לצורך אירוח עולים לרגל. "בימים של ההילולה עצמה ישנים כאן 80 בני משפחה. אין מספיק מקום לכולם, אנחנו כמעט ישנים אחד על השני", המשיך אזרן.

בזכות הקרבה למקום ההילולה שהשיגה משפחת אזרן, הצליחה שיחת טלפון אחת להפתיע את אבי במיוחד. "קיבלתי היום שיחת טלפון מארצות הברית מאדם בשם אברהם. אני עד עכשיו לא יודע אם זה אמיתי, או שהוא באמת התכוון לזה. הוא אמר לי שהוא שמע שיש לי שני קראוונים מאובזרים ליד ציון הרשב"י, ואמר לי שהוא מוכן לשלם לי 50 אלף דולר בשביל להתפנות מהמקום ולתת לו ולמשפחתו ללון שם בימי ההילולה", אמר אזרן.

"אני לא מוכן למכור את הזכות הזאת. אני בא לפה כדי לעשות מצווה ולקבל ברכה, אני לא בא לכאן בשביל להתפרנס. אשתי לא יכלה להביא ילדים, ביקשנו מהצדיק ברכה, והיום יש לי ארבעה ילדים. חוץ מזה שזאת גם לא אדמה שלי, זאת אדמה של המדינה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האוהלים ממלאים את המושב. ההכנות להילולה במירון/מערכת וואלה!, צילום מסך

נדמה שביישוב מירון הבינו את גודל הפוטנציאל והביקוש, ובשנים האחרונות החלה תופעה של בניית בתים שלמים באזור במיוחד בשביל ימי ההילולה. בסיור ברחובות המושב, ניתן להבחין ביותר ויותר בתים חדשים שתריסיהם מוגפים, ונראה כי איש אינו גר בהם. בכניסה לבתים תלויים שלטים, אלא שבמקום שם משפחה ומספר בית - כתובים עליהם שם משפחה ומספר טלפון נייד להזמנת חדרים. בקצה רחוב של שכונה חדשה כזו מצאנו גם בית כנסת שהאורות בו היו דלוקים, אולם אף מתפלל לא נראה בו, על אף שהייתה זאת שעת תפילת ערבית.

"יש אנשים שקנו שטח של חצי דונם, בנו עליו מפלצת של כמה קומות והם לא גרים בה בכלל. הם משכירים את החדרים בכל שבת, אבל הסיבה המרכזית שבגינה הם לטשו את עיניהם למקום - היא הילולת ל"ג בעומר. אז, המחירים עולים והשמים הם הגבול", הלינו תושבים ותיקים ממושב מירון המתפרנסים מתיירות. "זה אפילו פגע בנו, תושבים ותיקים שמתפרנסים בעיקר מענף התיירות. סביב ימי ההילולה המצוקה היא הפוכה, כי הביקוש עולה בהרבה על ההיצע, אבל במהלך השנה - הפרנסה שלנו נפגעת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully