וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר בכיר: "אם נתניהו ימרח את טראמפ - זה עשוי להיגמר לא טוב"

11.5.2017 / 8:36

בכירים ישראלים סבורים כי נשיא ארה"ב נחוש להשיג הסכם בין ישראל לפלסטינים, מה שעלול לגרום למתיחות בטרם הביקור בעוד שבוע וחצי. "אי אפשר לריב איתו", אמר השר. ראש הממשלה ינסה לשכנעו שאין פרטנר, "ולהוריד אותו מהעץ"

צילום: רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: ההכנות לקראת ביקורו של טראמפ בישראל)

בכירים בישראל חוששים ממתיחות שעשויה להיווצר בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, על רקע המאמצים להניע מחדש את המשא ומתן עם הפלסטינים, זאת כשבוע וחצי לפני ביקורו הראשון של טראמפ בישראל.

שר בכיר אמר לוואלה! NEWS כי "טראמפ נראה נחוש להשיג הסכם – ואין אופציה לריב אתו. אם אחרי שמונה שנים עם ממשל אובמה נריב גם עם טראמפ – זה יפגע בישראל עמוקות". השר אמר את הדברים לאור ההערכות כי טראמפ יבקש להציג יוזמת שלום חדשה במהלך הביקור, שתדרוש בהמשך ויתורים מצדה של ישראל. "טראמפ הוא בלתי צפוי. אם נתניהו ינסה למרוח אותו, זה עשוי להתפתח מאוד לא טוב", הוסיף גורם מדיני בכיר אחר.

טראמפ ינחת בישראל ב-22 במאי, הישר מערב הסעודית, שם יפתח את ביקורו הראשון כנשיא מעבר לים. הוא יגיע לאחר שהשלים רצף פגישות בוושינגטון עם כל המנהיגים האזוריים: נתניהו היה הראשון להתארח בבית הלבן בפברואר, ובשלושת החודשים שמאז הוא קיים פגישות והתייעצויות גם עם מלך ירדן עבדאללה, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, סגן יורש העצר הסעודי הנסיך מוחמד ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.

השבוע דווח בעיתון הערבי "אל-חיאת" כי במהלך הביקור צפוי טראמפ להכריז באופן רשמי על חידוש המשא ומתן בין הצדדים, לתקופה קצובה בזמן, ואף מנסה להביא לפגישה משולשת עם נתניהו ואבו מאזן כבר במהלך ביקורו הקרוב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, 15 בפברואר 2017. AP
"אם נריב גם עם טראמפ – זה יפגע בישראל עמוקות". טראמפ ונתניהו/AP

אבו מאזן אמר השבוע במסיבת עיתונאים ברמאללה כי הוא מוכן להיפגש עם טראמפ ועם נתניהו, ויצא מגדרו כדי להראות נכונות לחידוש המשא ומתן. "אבו מאזן החליט שהוא לא הולך להגיד לא לטראמפ", אמר לוואלה! NEWS בכיר ישראלי, ולכן, לדבריו, הוא גם עשוי לוותר על התנאים המוקדמים שהציב לחידוש המשא ומתן בשנים האחרונות – הקפאת הבנייה ושחרור אסירים.

באופן פומבי, גם נתניהו בירך בימים האחרונים את מאמציו המדיניים של טראמפ, ואמר שהוא "שותף" לרצון שלו להביא שלום. עם זאת, במקביל, הוא שב ומעלה את הדרישה להפסקת תשלומי הרשות הפלסטינית למחבלים ובני משפחותיהם, ומגדיר זאת כ"מבחן הראשון לשלום". בלשכת נתניהו טוענים כי לא מדובר בתנאי מוקדם לחידוש המשא ומתן, אך לדברי גורם מדיני, מטרת הקמפיין היא להדגיש בפני הממשל שאבו מאזן "הוא לא באמת פרטנר".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, הבית הלבן, 3 במאי 2017. רויטרס
"לא באמת פרטנר". טראמפ ואבו מאזן בפגישתם בוושינגטון, בשבוע שעבר/רויטרס

בירושלים ישנה "אי-בהירות מדינית גדולה" בכל הנוגע לכוונותיו של טראמפ, כפי שהגדיר זאת שר בכיר בממשלה, ומקורבים לראש הממשלה אומרים כי בשבועות האחרונים הוא נראה מודאג מהאיתותים מוושינגטון. תכניות הממשל עדיין נמצאות בשלבי גיבוש, אך לפי ההערכה, טראמפ יבקש להניע תהליך המבוסס במהותו על יוזמת השלום הערבית מ-2002, שכוללת הסכמה ישראלית לחזרה לקווי '67 והקמת מדינה פלסטינית תמורת נורמליזציה עם מדינות ערב.

עם זאת, כל תכנית עבודה שמבוססת על הפרמטרים הללו עשויה להוביל לטלטלה בקואליציית הימין של נתניהו, שכן עבור הבית היהודי וחלקים גדולים בליכוד, מדובר בגזרה שקשה יהיה להשלים אתה. יו"ר הבית היהודי ושר החינוך נפתלי בנט, אמר השבוע כי משא ומתן לכשעצמו "לא מפריע לנו", אך הבהיר כי לא יסכים לתנאים או ויתורים מוקדמים. חברתו למפלגה, שרת המשפטים איילת שקד, אמרה אתמול כי "דיל מדיני לא יצליח – והנשיא טראמפ צריך לשנות גישה ולחשוב על דיל כלכלי".

בכלל, על רקע הצהרותיו של טראמפ כי הוא יכול להביא ל"דיל" האולטימטיבי בין ישראל והפלסטינים, רבים בממשלה מביעים סקפטיות שהגישה העסקית של טראמפ אכן יכולה להצליח. "זה לא רק עסקים, זה גם אירוע אמוציונלי בין שני עמים ושני מנהיגים. לא בטוח שטראמפ לוקח את הפקטור הזה בחשבון", אמר שר בכיר. "טראמפ מאמין שחשיבה עסקית משרתת את הסיפור – אנחנו חושבים ההיפך", הוסיף בכיר ישראלי אחר.

שר החינוך נפתלי בנט בישיבת הממשלה היום 3 במאי 2017. אמיל סלמן, מערכת וואלה! NEWS
תכניות טראמפ עלולות להוביל לטלטלה בקואליציה. בנט/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן

בינתיים, בישראל משקיעים מאמצים רבים בסוגיה המדינית הרגישה המרחפת מעל ביקורו של טראמפ – העברת השגרירות לירושלים או הכרה בריבונותה של ישראל בירושלים המאוחדת. אתמול דווח ב"מקור ראשון" כי הנשיא החליט, כמו כל קודמיו בתפקיד, שלא להעביר את השגרירות לירושלים, על אף שהבטיח זאת במרוצת הקמפיין, וכי הוא צפוי לחתום בתחילת יוני על הצו הנשיאותי שמבטל את החלטת הקונגרס מ-1995 על העברת השגרירות.

בלשכת נתניהו אמרו אתמול שהם לא קיבלו כל הודעה על החלטה כזו או אחרת של הנשיא בסוגיה, וגם בבית הלבן אמרו כי הוא טרם קיבל החלטה בנושא. עם זאת, גורמים מדיניים מעריכים כי זו אכן המגמה בשלב זה, ובירושלים ממשיכים להעביר מסרים בנושא לוושינגטון.

"אנחנו משקיעים את כל האנרגיה בנושא של ירושלים, כל דבר שקשור בשגרירות או בהכרה במעמד ירושלים שיקרה בביקור יכול להיות היסטורי ולייצר מנופי לחץ גם על מדינות נוספות בעולם", אמר גורם מדיני.

שגרירות ארצות הברית בתל אביב. AP
בירושלים ממשיכים להעביר מסרים בנושא לוושינגטון. שגרירות ארצות הברית בתל אביב/AP

לאור הציפיות הגבוהות שנבנו בימין עם כניסתו של טראמפ לתפקיד, למהלך בנושא ירושלים ישנה גם חשיבות פוליטית עבור נתניהו ויכולתו להתקדם במסלול מקביל לטראמפ. "השגרירות היא סמל מאוד מהותי, ואם כל הנושא של ירושלים יקרוס ולא יקרה כלום בביקור - הלחץ של הימין בנושא של הבנייה בהתנחלויות ילך ויגבר", אמר לוואלה! NEWS בכיר בימין.

בקואליציה מעריכים כי הלחצים המנוגדים המסתמנים על נתניהו, של ממשל טראמפ ושל הימין והמתנחלים, עשויים לייצר עבורו בהמשך בעיה לא קטנה. בשונה משמונה השנים של הנשיא אובמה, שבהן נתניהו תמרן מול ממשל דמוקרטי בהצלחה רבה, המשחק מול טראמפ הרפובליקני והאוהד ישראל מורכב ורגיש הרבה יותר. "המטרה של נתניהו בביקור היא לשכנע את טראמפ שהמאמץ בנושא הישראלי-פלסטיני לא משתלם ולא אפשרי בעת הזו ולהוריד אותו מהעץ", אמר הבכיר בימין, שהעריך כי ראש הממשלה ינסה להסית את האג'נדה לנושאים אחרים – כמו איראן וסוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully