וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחלון: "מנסים לחרב את הסיכוי של צעירים להגיע לדירה"

10.5.2017 / 23:15

לאחר המלצת בג"ץ להחזיר את חוק המיסוי על דירה שלישית לוועדת הכספים, תקף את שר האוצר את מפלגות האופוזיציה על התנגדותן לחוק. מוקדם יותר, אושר ללא מתנגדים סעיף הגדלת נקודות הזיכוי במס להורים, כחלק מתוכנית "נטו משפחה"

צילום: אבי כהן, עריכה: שמרית גולדשטיין

שר האוצר משה כחלון מתח הערב (רביעי) ביקורת על סיעות המחנה הציוני ויש עתיד המתנגדות להצעה להטיל מס על דירה שלישית, ואמר בכנסת: "את החוק הזה דרשו הצעירים שיצאו לרחובות, אתם הולכים עם האנשים החזקים שיש להם ארבע וחמש דירות כי אתם פשוט מפחדים".

כחלון הגיב לראשונה להמלצת בג"ץ לממשלה להחזיר את החוק לדיון בוועדת הכספים, ואמר: "מביך לראות את מפלגת העבודה עומדת בבית המשפט ומנסה לשכנע את השופטים לקבל החלטה שמחרבת את הסיכוי של הזוגות הצעירים להגיע לדירה".

שר האוצר משה כחלון במסיבת עיתונאים בבי"ח רמב"ם 19 באפריל 2017. ערן גילווארג
"הצעירים דרשו את החוק הזה". כחלון/ערן גילווארג

בג"ץ הורה אתמול לממשלה להגיב עד יום ראשון להצעתו להחזיר את החוק למיסוי דירה שלישית לוועדת הכספים – לנוכח ההליך הבעייתי שבמסגרתו אושר החוק. על המדינה יהיה למסור לבית המשפט אם היא מסכימה להצעה ואם לא, לנמק מדוע. גורמים בקואליציה העריכו כי משרד האוצר לא יסכים לדיון מחודש בחוק בוועדת הכספים, ושזו תהיה תשובת המדינה לבג"ץ.

הדיון בבג"ץ עסק בעתירות שהוגשו נגד החוק בידי חברי כנסת מהאופוזיציה, בראשם יו"ר האופוזיציה וראש המחנה הציוני יצחק הרצוג, וכן משקיעים ובעלי דירות. הוא התמקד בפרוצדורת החקיקה המהירה שהובילה לאישור החוק, כשלטענת העותרים, בנוסח המקורי של החוק הוכנסו שינויים שהובאו בבהילות בפני וועדת הכספים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במהלך הדיון מתחה נשיאת העליון מרים נאור ביקורת על האופן שבו נחקק החוק: "למה לא היה אפשר לחכות מספר ימים עם הדיון בחוק?", שאלה הנשיאה נאור במהלך הדיון. "עיון בפרוטוקולים של ועדת הכספים מלמד שהדיון בחוק נעשה 'מהר מהר'. חברי הכנסת דנו בחוק בשעת לילה מאוחרת, אחרי שני לילות שבהם עבדו עד שעה מאוחרת זה הרי לא פיקוח נפש".

מהמחנה הציוני נמסר הערב: "כחלון מחפש אשמים בכשלון שלו בהורדת מחירי הדיור ובהשגת דיור לצעירות וצעירים. חוק מיסוי דירה שלישית, שבכלל לא נכנס לתוקף, בקושי מתייחס לשולי בעיית מחירי הדיור ואין בו ולו קמצוץ השפעה על מחירי הדיור. יודעים זאת כל מומחי הנדלן ויודע זאת גם כחלון עצמו. לכן, הוא מצא בבג"צ הזדמנות לרדת מהעץ".

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, הכנסת 25 בינואר 2017. נועם מושקוביץ
"הקרב הוא על הדמוקרטיה". הרצוג/נועם מושקוביץ

מוקדם יותר הערב, אישרה מליאת הכנסת בקריאה שניה ושלישית את הגדלת נקודות הזיכוי במס להורים, כחלק מתוכנית "נטו משפחה" של כחלון. 59 חברי כנסת הצביעו בעד ההצעה, שתחול כהוראת שעה, ולא היו מתנגדים.

לפי החוק, שיחול רטרואקטיבית מחודש ינואר השנה ועד סוף שנת 2018, אישה תקבל 1.5 נקודות זיכוי במס בשנת הלידה במקום חצי נקודה בלבד כיום, ו-2.5 נקודות עבור ילדים בגילאי שנה עד חמש שנים, במקום 2 נקודות זיכוי כיום.

גבר או הורה במשפחה חד-הורית יקבל 1.5 נקודות זיכוי במס בשנת הלידה במקום חצי אחוז כיום ולאחר-מכן יקבל 2.5 נקודות זיכוי עבור ילדים מגיל שנה ועד חמש שנים כולל, וזאת במקום מדרג פוחת שהיה נהוג עד היום: 2 נקודות זיכוי בגילאי שנה ושנתיים ונקודת זיכוי אחת בגיל שלוש. נקודת זיכוי אחת שווה כיום 215 שקלים בחודש וההערכה כי החוק החדש יכניס מאות שקלים בחודש למשפחות רבות. הצעת החוק קובעת כי יוגדלו ויושוו נקודות הזיכוי בין גברים לנשים.

מוקדם יותר, בלחץ של יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) וח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) נקבע שאישה שתלד בשתי שנות ההטבה תוכל להעביר את נקודת הזיכוי לשנה העוקבת אם בשנת ההיריון והלידה לא תגיע לסף המס וכך לא תאבד את ההטבה. הצעת החוק קובעת גם כי אב יקבל את התוספת של נקודות הזיכוי גם עבור ילדים בגילאי 4 עד 6, שכיום הוא לא מקבל דבר בגינם. בנוסף, יקבלו את נקודות הזיכוי גם זוגות גרושים או פרודים.

כחלון כתב השבוע בעמוד הפייסבוק שלו כי "מושב הקיץ של הכנסת הולך להיות המושב של מעמד הביניים", וכי התוכנית "תיתן מענה לזוגות הצעירים והמשפחות העובדות במתן הטבות בשווי אלפי שקלים בשנה".

(עדכון ראשון: 22:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully