וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדיין לא ניקסון: פיטורי ראש ה-FBI – מים קרים על חקירת טראמפ

10.5.2017 / 11:07

בשיאה של פרשת "ווטרגייט" פיטר הנשיא ניקסון את התובע בממשלו, אך מוקדם להשוות את פיטורי ג'יימס קומי המשפילים בידי הנשיא הנוכחי לסערה ההיא. כעת, משחקירת הקשרים בין רוסיה לאנשי הקמפיין תיוותר מיותמת מאב, ראיותיה עלולות להתמסמס

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

הדבר היחיד שהיה חסר בפיטוריו של ראש הבולשת הפדרלית (FBI) ג'יימס קומי היה הופעה של נשיא ארצות הברית דונלד בטלוויזיה, אומר לו את המשפט המפורסם – you're fired! (אתה מפוטר!), שאותו טבע במהלך הקריירה הטלוויזיונית שלו כמנחה "המתמחה". אולם המציאות לא הייתה רחוקה מכך – קומי למד על פיטוריו מהטלוויזיה כשביקר בחוף המערבי. לזה קוראים השפלה, ולצד מאפיינים רציניים רבים, היו כאן כמה אלמנטים של תכנית ריאליטי.

מדוע בעצם פוטר ראש הבולשת, ומדוע דווקא עכשיו? לכל מה שקורה בעולם, גורס הפתגם הציני, יש שתי סיבות – סיבה טובה וסיבה אמתית, ואנו בעידן שבו תיאוריות הקונספירציה כותבות את עצמן. נתחיל מהסוף, או אולי בהתחלה – הנימוק הרשמי לפיטוריו של קומי אכן מדויק. הוא איבד את אמון הציבור, את אמון המערכת הפוליטית וסביר מאוד להניח שגם את אמון חלק מעובדיו והמערכת שהוא אמור לעבוד בה ועמה – המערכת המשפטית. הזיגזגים הפוליטיים שלו בשנה האחרונה גרמו לכעס ותסכול – ואלה מילים עדינות.

לקריאה נוספת:
חשב שזו מתיחה משעשעת: ראש ה-FBI שמע על פיטוריו בטלוויזיה
עיתוי תמוה: אחרי פיטורי ראש ה-FBI - טראמפ ייפגש עם שר החוץ הרוסי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אתה מפוטר!". טראמפ בימי "המתמחה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

המפלגה הדמוקרטית ויותר ממחצית המצביעים האמריקנים שנתנו את קולם לקלינטון יזכרו אותו תמיד כאדם שאולי שינה במו הצהרתו את תוצאות הבחירות לנשיאות ארצות הברית. האדם שהכתיר את דונלד טראמפ לנשיאות כשהטיל פצצה פוליטית ימים ספורים לפני הבחירות והודיע שהוא פותח מחדש את חקירת המיילים של קלינטון.

הוא גם הצהיר שמאות אלפי מיילים חסויים הגיעו מהמחשב של העוזרת של קלינטון, הומה אבדין, אל המחשב של בעלה, אדם שאינו ידוע ביכולות הדיסקרטיות שלו, בלשון המעטה. כאשר שינה קומי שוב את דעתו והודיע שבעצם אין בחקירת המיילים חדש ושהוא סוגר אותה הנזק כבר נגרם.

קומי, שהגן על עצמו ועל פעולותיו בטענה שכשומר הסף של החוק האמריקני הוא מחויב לעדכן את הקונגרס, לא טרח לעדכן בפומבי את הקונגרס – או אף אחד אחר – שיש חשדות למגעים אסורים של אנשי מטה טראמפ עם רוסיה. הרפובליקנים ראו בו האדם שחלק בפומבי על הצהרתו של הנשיא טראמפ, שלפיה, הנשיא הקודם ברק אובמה הורה לצותת לו. הוא אף דרש ממשרד המשפטים להכחיש את הצהרת הנשיא – דבר שלא נעשה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
ברק אובמה וראש ה-FBI ג'יימס קומי בפגישה בבית הלבן, 13 ביוני 2016. רויטרס
חלק על טראמפ בנוגע לציתותי הנשיא הקודם. קומי עם אובמה/רויטרס

אז האם פיטוריו של קומי מוצדקים? כן. אבל יש אבל. קומי הופקד עד אמש על החקירה בדבר הקשרים של אנשי מטה טראמפ, מייקל פלין בראשם אבל גם אחרים, עם גורמים רוסיים. בבית הלבן לא היו מאושרים מחקירה זו. הנשיא טראמפ הסביר שפיטוריו של קומי נעשו בהמלצתו של התובע הכללי, ג'ף סשנז, שהחליט לסור הצדה מהחקירה משום שהוא עלול להיות מעורב בה. כלומר, האדם שהשעה את עצמו מטיפול בפרשה – מפטר את האדם שחוקר אותה. וזה בעייתי.

עיתוי הפיטורים נותר תמוה. אם טראמפ היה מפטר את קומי עם כניסתו לתפקיד, חלק מהחלפת המשמרות, מינויי השגרירים וראש ה-CIA היה זה מתקבל בהבנה. אבל קומי, רפובליקני בהשקפתו הפוליטית, הושאר בתפקידו. עיתוי הפיטורים כעת מוסיף לזעם ולתגובות המגנות את ההחלטה.

כמו כן, הפיטורים מגיעים יומיים לפני שקומי היה אמור לעדכן את הסנאט בהתקדמות החקירה. הבית הלבן חשף מזמן את עמדת הנשיא וצוותו. לאחרונה אמרה סגנית דובר הבית הלבן כי צריך להתקדם מעבר לחקירה, ושטראמפ טוען כי מדובר ב"פייק ניוז".

נשיא ארצות הברית ריצ'רד ניקסון מודיע על התפטרותו. 9 באוגוסט 1974. GettyImages
מוקדם להשוות ל"ווטרגייט". ניקסון/GettyImages

בל יהיו אי-הבנות – תפקיד ראש ה-FBI תמיד היה פוליטי. מייסד הארגון ג'יי אדגר הובר ניצל לרעה את כוחו הכמעט בלתי מוגבל וניהל מעקבים בלתי חוקיים אחרי כל מי שחשד בו באי-אמריקניות, תהא משמעות הביטוי אשר תהא. הובר, שלא האמין שיש פשע מאורגן בארצות הברית, ניהל מעקבים אחרי ג'ון לנון, מרטין לותר קינג ומי לא כדי להציל את אמריקה מ"הסכנה" הנשקפת מהם.

כעת, ייבחר ראש חדש לבולשת. כמה מוטיבציה תהיה לו, או לארגון, לחקור את קשרי אנשי טראמפ עם גורמים רוסיים, כשהם יודעים שזו דרך המובילה לפיטורים, לקץ קריירה? התשובה די ברורה. אבל נושא הקשרים של מטה טראמפ עם רוסיה לא ייעלם. הוא אולי לא ייחקר, וזה רע, כי ייתכן שיש בממשל האמריקני אנשים שעלולים להיסחט בידי רוסיה, אבל הוא יישאר נושא טעון לבחירות לקונגרס בשנה הבאה, וכמובן לבחירות 2020. אבל טראמפ השיג את שלו – עוד מכשול פוטנציאלי סולק מהדרך.

נשיא רוסיה פוטין: "2014 תיכנס להיסטוריה של ארצנו". רויטרס
החקירה? תתקרר. פוטין/רויטרס

בלית ברירה נערכת השוואה ל"ליל הסכינים הארוכות", שבו פיטר הנשיא הנצור ריצ'רד ניקסון בשיא פרשת "ווטרגייט" את התובע המיוחד ארצ'יבלד קוקס. אך אנו לא שם, עדיין. הדמוקרטים דורשים תובע מיוחד שיחקור את הפרשה, אבל הם לא יקבלו את מבוקשם. המפלגה הרפובליקנית, השולטת בשני בתי הקונגרס, מגנה על הנשיא. אם הדמוקרטים ישיגו רוב בסנאט בשנה הבאה – ובכן, כאן יתחיל להיות מעניין. אבל בינתיים הרבה מעקבים יתקררו ועדויות רבות ייעלמו.

ובעיתוי כמעט קומי מגיע היום שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב לבית הלבן להיפגש עם טראמפ. לרוסיה ולארצות הברית שורת נושאים לדיון – אוקראינה, סוריה, כלכלה ועוד. סביר להניח שנושא אחד לא יעלה בשיחה – המעורבות הרוסית, אם הייתה בבחירות שבהן ניצח טראמפ. בכל זאת, לא מקובל להביך. לא את האורח, לא את המארח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully