וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימותים בין ח"כים ברקע חוק הלאום: מושב הקיץ נפתח במליאת הכנסת

8.5.2017 / 19:05

אחרי פגרת הפסח נפתח מושב הקיץ במליאה בהצעת אי-אמון שנדחתה. במהלך הישיבה צוין יום הרצל ויו"ר הכנסת, ראש הממשלה ויו"ר האופוזיציה נשאו דברים. גלאון תקפה את אדלשטיין: "ייחסת לשמאל בוגדנות", וח"כ פריג' את נתניהו: "פופוליסט"

צילום: ערוץ הכנסת

מליאת הכנסת התכנסה היום (שני) לישיבתה הראשונה במושב הקיץ לאחר פגרת הפסח. על סדר היום היו הצעות אי-אמון בממשלה ודיון בהצעות חוק. במהלך הישיבה צוין יום בנימין זאב הרצל ונשאו דברים יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג.

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, מתחה ביקורת חריפה במליאה על יו"ר הכנסת יולי אדשלטיין על נאומו בערב יום העצמאות, שבמהלכו אמר כי "לא כל שמאל בוגדני". "כשיולי אדלשטיין אומר ש'לא כל ימין הוא ימין פאשיסטי ולא כל שמאל הוא שמאל בוגדני', הוא מייחס לשמאל בוגדנות. והפרשנות היא דה-לגיטימציה לשמאל כולו, ושבבוגדים צריך לטפל, אולי אפילו כמו שטיפלו ברבין הבוגד. לא מפתיע שעדיין לא שמענו אותו מתנצל על שכינה את השמאל 'בוגדני'. מילים שהיו התרת דם".

לקריאה נוספת:
התאגיד, השבת וחוק הלאום: הכנסת חוזרת מפגרה למושב קיץ סוער
הערכה: המשטרה תגבה עדות מאדלסון בביקורו בישראל בעוד שבועיים
ועדת השרים אישרה את "חוק הלאום" השנוי במחלוקת

השרה מירי רגב וראש הממשלה בנימין נתניהו , הכנסת 25 בינואר 2017. נועם מושקוביץ
נתניהו ורגב במליאה/נועם מושקוביץ

גלאון הוסיפה כי מה שמאכזב לא פחות "זה הרפיון הערכי המהדהד של מי שמתיימרים לקרוא לעצמם חלופה לנתניהו, אבל בפועל מתנהגים כמו חבורת חדלי אישים. איפה האופוזיציה כשבאמת צריך לגנות? ראינו כבר איך מילים הופכות לאצבע על ההדק, וכשהותקפנו שלושה חברי כנסת קשות בערב יום הזיכרון למשפחות השכולות הישראליות והפלסטיניות, לא שמעתי אף ח"כ מגנה את זה. והם לא יוכלו לומר 'לא ידענו', או 'ידינו נקיות'. זה קורה לנגד עיניהם, ואפילו לא אכפת להם".

יו"ר סיעת מרצ אילן גילאון אמר כי "שרי הממשלה מענגים את עצמם בסמלים, טקסים והצעות חוק שכל עניינם תקיעת אצבע בעין למיעוטים, מתנגדים פוליטים ולתקשורת". לדבריו, "איש לא קם לערער על דמותה, אופיה וסמליה של המדינה מזה שנים, אך לביריוני הקואליציה שכנראה מריחים בחירות, היה דחוף להביא כבר עכשיו את השינויים הללו בחוק ולהצית בקבוק תבערה נוסף במציאות החיים עמוסת השסעים בישראל".

לאחר הצבעת האי-אמון שנדחתה, עלה נתניהו לנאום במליאה בישיבה לזכרו של הרצל. ח"כ עיסוואי פריג' (הליכוד) התפרץ לדבריו: "את חוק הלאום עשית לכבודו של הרצל. פופוליסט". להגנתו של ראש הממשלה נחלץ ח"כ אורן חזן (הליכוד): "תמצא את הדרך לעוף החוצה".

בנאומו אמר נתניהו כי "'חוק הלאום', שאנחנו מקדמים יבסס מבחינה חוקית את מעמדה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. אין שום סתירה בין היותה של ישראל דמוקרטיה, לבין היותה מדינה של העם היהודי. יש לנו מחויבות מתמדת להבטיח שוויון זכויות לכלל אזרחי המדינה. התשובה הניצחת לשוללי הציונות היא חיזוק מדינת היהודים והגאווה במורשתנו".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

הנאום של גלאון בכנסת:

הרצוג שנאם אחרון התייחס גם הוא לחוק הלאום. "הוויכוח הציוני המלווה אותנו שנות דור הוא הוויכוח המדיני. לא נוכל בלי הוויכוח המדיני – שהרי מדינת היהודים, מדינת הלאום של העם היהודי אין משמעה חוק לאום, אלא הבטחת הלאום". הוא אף קרא לראש הממשלה, לקראת ביקור נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, לפתוח בשיחות שלום. "קורא לרא הממשלה להניע תהליך מדיני אמיץ על בסיס הסדרי ביטחון אמיתיים ואפקטיביים שישמרו את מדינת העם היהודי, מדינה יהודית ודמוקרטית לדורות כפי שראה הרצל בחזונו".

המושב נפתח אחרי חודש וחצי של פגרה עם אווירה פוליטית נפיצה במיוחד. הליך החקיקה לפיצול תאגיד השידור הציבורי, סוגיית השבת ומאבק הנכים הם רק חלק מהנושאים שעמדו ויעמדו במרכז סדר היום של חברי הכנסת בשבועות הקרובים. אלה גם עשויים לערער את יציבותה של הקואליציה, בעוד באוויר מרחפת האפשרות שיהיה זה המושב האחרון לפני התפזרות הכנסת לקראת הקדמת הבחירות.

יש עתיד תתמוך בחוק, אך בנוסח של ח"כ בגין

מוקדם יותר אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי במושב הנוכחי יקדם את "חוק הלאום", כפי שנחשף לראשונה בוואלה! NEWS. נתניהו הבהיר כי הצעת החוק הממשלתית תוגש בתוך חודשיים. "החוק מקבע את העובדה שמדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, במולדתנו ההיסטורית. הוא מעגן בספר החוקים של ישראל את הדגל שלנו, ההמנון שלנו, ואת היותה של ירושלים בירתנו הנצחית". הוא הוסיף כי "הליכוד יוביל את החוק החשוב הזה - ואני מצפה מכל המפלגות הציוניות לתמוך בו".

מליאת הכנסת היום 10 פברואר 2016. נועם מושקוביץ
"לא התנצל על דבריו". גלאון ואדלשטיין/נועם מושקוביץ

גם ראשי סיעות אחרות התייחסו להצעת החוק. ראש האופוזיציה אמר כי החוק "מפר את האיזון העדין והקדוש בין היהודית לדמוקרטית". יו"ר סיעת יש עתיד אמר כי מפלגתו תתמוך בחוק הלאום, אך לא בנוסח שהציע ח"כ אבי דיכטר. "מה שאושר אתמול אינו חוק הלאום", אמר לפיד שהוסיף כי יש עתיד תומכת בחוק הלאום המרוכך של חבר הכנסת בני בגין מהליכוד.

"בנוסח הנכון", הסביר לפיד, "ברוח הנכונה, החוק הזה יכול להביא לאיחוד, לחיבור, ליצירת חברה טובה יותר". לפיד האשים את הקואליציה בכך שמנסה "להפוך את מה שיכול היה להיות חוק חשוב ומשמעותי, לעוד סיבוב של שנאה ופחד. לעוד נסיון לפצל ולשסע את המדינה הזו. לעלבון גלוי ומיותר לאזרחי ישראל הערבים".

(עדכון ראשון 16:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully