וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גיבורים שהושכחו": הונחה אבן הפינה לאנדרטה לזכר חללי צד"ל

7.5.2017 / 20:33

17 שנים לאחר הנסיגה מלבנון, החלה הקמת אתר ההנצחה בסמוך לגדר הגבול. מאז יום הזיכרון הראשון של המשפחות בישראל הובטח להם שיקיריהן יונצחו, אולם רק לאחרונה בעקבות פרסום וואלה! NEWS הוסכם על חקיקת שמותיהם באבן

טקס ליד הגדר הטובה, מטולה 17 במאי 2017. מאיר וקנין, מערכת וואלה! NEWS
"המאבק לבית ויציבות כאן, בישראל, לא תם". יאיר גולן בטקס במטולה, היום/מערכת וואלה! NEWS, מאיר וקנין

17 שנים לאחר נסיגת צה"ל מדרום לבנון, ולהשמדתה של האנדרטה שהקים משרד הביטחון לחללי צד"ל במרג' עיון, הונחה היום (ראשון) אבן הפינה לאנדרטת חללי צד"ל במטולה. טקס הנחת אבן הפינה, במעמד מנכ"ל משרד הביטחון אודי אדם, סגן הרמטכ"ל אלוף יאיר גולן, ראש מועצת מטולה דויד אזולאי ומפקדי יחידות הקישור ללבנון ומשפחות החללים, נערך כשנתיים לאחר הפרסום בוואלה! NEWS על כך שטרם הוקמה אנדרטה שעליה חקוקים שמות הנופלים.

"אנחנו נפגשים כאן היום ולא במקרה, למרות הגורל הקשה נותר שמם וזיכרונם הדבר היחיד שיכול לקבץ אותנו יחד", אמרה היום ג'ולי אבו ערג', ממייסדות עמותת אנשי צד"ל לשעבר, בטקס הקמת האנדרטה ומרכז ההנצחה, בסמוך ל"גדר הטובה", השער המיתולוגי שדרכו נכנסו חיילי צה"ל ללבנון. היא כינתה את חיילי צד"ל "גיבורים שנשכחו, נשכחו והושכחו. לא בגלל שזיכרונם נמחק מאיתנו, אלא כי שמותיהם חבויים עמוק במצפונם של אלה שניסו להתעלם מהם".

עוד בוואלה! NEWS:
שבוע אחרי שקיבל הצטיינות: הקצין נמצא ירוי בבסיס ביום הזיכרון
תחקיר חדירת האזרח הלבנוני: הערה למג"ד, סגן מפקד הפלוגה יודח
המדינה פינתה את האנדרטה לזכר סא"ל עמנואל מורנו בנתיב האבות

מנכ"ל משרד הביטחון, סגן הרמטכ"ל וראש מועצת מטולה הניחו היום סמוך ל"גדר הטובה? במטולה את אבן הפינה לאנדרטת חללי צד"ל 7 במאי 2017. דובר צה"ל
"בני בריתה של מדינת ישראל". טקס הנחת אבן הפינה, היום/דובר צה"ל

לדבריה, "את האמת, הערכים וההיסטוריה העשירה של גבורתם לא ניתן להחביא ולהסתיר". אבו ערג' הוסיפה כי בלחימה המשותפת "התחילה ברית הדמים והקשר המשותף נגד הטרור והאיבה", אולם הבהירה כי "המאבק למען בית ויציבות כאן, בישראל, עדיין לא תם".

"היום אנו מניחים אבן פינה בכדי לזכור את חללי צבא דרום לבנון, בני בריתה של מדינת ישראל, בני הברית הראשונים באזור אשר הכירו בזהות הישראלית ובזכותו של עם ישראל בארצו, עד שנקטע חבל הנאמנות", הוסיפה אבו ערג'. היא קראה: "אנו זוכרים את חללי צד"ל – המתים והחיים. כן, גם את החללים החיים, קורבנות הבגידה הפוליטית, קורבנותיו של אהוד ברק שהפקיר את בני הברית של מדינתו. בכך החל מסע הכאב והייסורים, כאב הפרידה והפקרת המולדת לידי אויבינו, וייסורי המאבק למען האמת".

מוקדם יותר סיפרה אבו ערג' כי "הקמת האנדרטה באה בהמשך לכתבה שפורסמה בוואלה! NEWS לפני כשנתיים". היא הסבירה כי "אחרי פרסום הכתבה, אנשי משרד הביטחון יצרו עמנו קשר וביקשו מאתנו את רשימת שמות חללי צד"ל, במטרה לחקוק אותם על האנדרטה – שהקמתה מתחילה היום".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
טקס ליד הגדר הטובה, מטולה 17 במאי 2017. מאיר וקנין, מערכת וואלה! NEWS
"אתר של למידה, חינוך, ותקווה". הטקס במטולה, היום/מערכת וואלה! NEWS, מאיר וקנין

מנכ"ל משרד הביטחון אמר בנאומו כי "17 שנים לאחר נסיגת צה"ל מלבנון, מדינת ישראל, משרד הביטחון וצה"ל מקיימים את חובתם המוסרית והערכית לאנשי צד"ל ובני משפחותיהם". לדבריו, "הברית נולדה מרצון עז ומשותף למען עתיד טוב יותר בין העמים, למען השלום, למען מלחמה צודקת כנגד טרור חיזבאללה, ולמען חלום משותף של חיים ביחד ללא מלחמות. האנדרטה ואתר המורשת, הצופה אל 'הגדר הטובה' ואל דרום לבנון, הם עדות חיה לברית הדמים".

"אני מקווה שהאתר הזה יהפוך לאתר חי ונושם, לאתר של למידה, לאתר של חינוך, לאתר של תקווה", הוסיף סגן הרמטכ"ל. "מי ייתן והגדר הזאת תהיה לא גדר טובה, לא גדר רעה, אלא פשוט גדר, ונוכל לקיים יחסים של שגשוג ואחווה עם האנשים הטובים שחיים מעבר לגבול. באופן עקרוני, אין סיבה שלא כך יהיה". בפנייה לאנשי צד"ל, הוסיף: "אני מקווה שכולנו נראה במקום הזה כמקום שבו התחיל שלום".

מנכ"ל משרד הביטחון, סגן הרמטכ"ל וראש מועצת מטולה הניחו היום סמוך ל"גדר הטובה? במטולה את אבן הפינה לאנדרטת חללי צד"ל 7 במאי 2017. דובר צה"ל
"עדות חיה לברית הדמים". מנכ"ל משרד הביטחון, היום/דובר צה"ל

יומיים לפני נסיגת ישראל מדרום לבנון, ב-22 במאי 2000, נחנכה בשטח לבנון האנדרטה המקורית במרג' עיון, בתום שלוש שנים של עבודה משותפת בין קבלנים לבנונים, חתן פרס ישראל האדריכל יעקב רכטר ובנו אמנון שתכננו את האנדרטה בהתנדבות, משרד הביטחון, צה"ל וצד"ל. אמנון רכטר סיפר אז כי "לבנונים רבים ניגשו אלינו והודו לנו, לחצו את ידינו ונתנו לנו חיבוק חם כהוקרה על המעשה הזה שנעשה למענם".

למחרת החלה נסיגת צה"ל מלבנון, וב-24 במאי, לאחר שאחרון חיילי צה"ל יצא מלבנון, צבאו אלפי חיילי צד"ל ובני משפחותיהם, שלחמו כתף אל כתף עם צה"ל נגד אש"ף ונגד חיזבאללה, על גדר הגבול עם ישראל. באותו הבוקר, פוצץ ארגון חיזבאללה את האנדרטה. מאז נסיגת צה"ל, ובמיוחד החל מיום הזיכרון הראשון של משפחות צד"ל בישראל, החל מאבק להנצחת יקיריהם, שקבורים בשטח לבנון, בישראל.

מנכ"ל משרד הביטחון, סגן הרמטכ"ל וראש מועצת מטולה הניחו היום סמוך ל"גדר הטובה? במטולה את אבן הפינה לאנדרטת חללי צד"ל 7 במאי 2017. דובר צה"ל
מגילה שעליה חתמו הנציגים, היום/דובר צה"ל

כמה חודשים לאחר יום הזיכרון לחללי צה"ל באותה השנה, הצהירה סגנית שר הביטחון דאז דליה רבין פילוסוף כי היא רואה חשיבות רבה בהקמת אנדרטה לחללי צד"ל. בשנת 2002 פורסם כי משרד הביטחון יקים את האנדרטה המדוברת בהר צפייה שבמטולה, שהייתה אמורה להיות דגם מוקטן של האנדרטה במרג' עיון, אולם זו מעולם לא הוקמה.

בשנת 2010, על רקע ציון עשור לעקירת משפחות צד"ל ממולדתם, עלה שוב הרעיון להקים אנדרטה בסמוך ל"גדר הטובה" במטולה, אולם הרעיון נגנז לאחר שהוצגה הדרישה לייחד את האנדרטה לחללי צד"ל בלבד. כשנתיים לאחר מכן, קק"ל נענתה לבקשת המשפחות והקצתה שטח להקמת אנדרטה ביער אדמית שבגליל המערבי, אולם לא הוקצה מימון ממשלתי לשם כך.

לאחר מכן, לפני כשנתיים וחצי, הוקמה עמותת אנשי צד"ל לשעבר, שתפקידה המרכזי היה לגייס תרומות להקמת אנדרטה שעליה יהיו חקוקים שמותיהם של כל 700 חללי צד"ל שנפלו בלבנון מאז תחילת מבצע "שלום הגליל" ב-1982. לאחר הפרסום בוואלה! NEWS לפני כשנתיים, הודיע משרד הביטחון כי הוא פועל להקים אנדרטה במטולה, אולם היא לא הייתה אמורה לכלול בתחילה את שמות החללים. לאחר דין ודברים, יצר משרד הביטחון קשר עם העמותה וביקש להעביר את שמות החללים, במטרה לחקוק אותם על האנדרטה שהקמתה החלה היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully