וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג חדש לחמאס: הניה נבחר לראשות הלשכה המדינית במקום משעל

6.5.2017 / 14:33

מנהיג הארגון בעזה לשעבר זכה בבחירות הפנימיות ויחליף אחרי 21 שנה את משעל השוהה בקטאר. הניה צפוי להישאר ברצועה, ומשעל יתמנה ליו"ר מועצת השורא. הצעד מגיע ימים אחרי פרסום המסמך המדיני החדש של הארגון

צילום: CNN, עריכה: יאיר דניאל

איסמעיל הניה נבחר לראש הלשכה המדינית של חמאס, התפקיד הבכיר ביותר בארגון, בתום הבחירות הפנימיות שהתקיימו בקטאר – כך הודיע היום (שבת) חאלד משעל, ששימש בתפקיד ב-21 השנים האחרונות. הניה, לשעבר מנהיג הארגון בעזה וראש הממשלה מטעמו השוהה ברצועה, גבר לפי דיווחים פלסטיניים על בכירי הארגון מוסא אבו מרזוק ומוחמד נזאל.

בניגוד למשעל, השוהה בנסיכות, הניה צפוי להישאר בעזה. משעל צפוי להיבחר לראשות מועצת השורא, המועצה המייעצת של הארגון. על פי גורמים, גם אנשי חמאס בגדה המערבית השתתפו בהצבעה. הניה הוחלף לאחרונה על ידי יחיא סנוואר, המשמש מנהיג חמאס בעזה.

עוד בוואלה! NEWS:
הדילמה של ישראל: חשמל לראשי חמאס - או סכנת מלחמה בדרום
טראמפ לאבו מאזן: "זו העסקה הקשה מכולן? בוא נוכיח שזו טעות
משעל: "ממשל טראמפ יכול לשבור את הקיפאון בין ישראל לפלסטינים

מנהיג חמאס אסמעיל הניה ויחיא סנוואר בעזה, 1 במאי 2017. רויטרס
ניצח על פי התחזיות. הניה/רויטרס

השינוי בהנהגה מתרחש אחרי שבתחילת השבוע הציג משעל מסמך מדיני חדש, שהחידושים העיקריים בו בהשוואה לאמנה המקורית משנת 1988 כוללים את הסרת הקריאה להשמדתה של ישראל והשמטת הקשר לתנועת "האחים המוסלמים", לצד הסכמה להקמה של מדינה זמנית בגבולות 67'. עם זאת, אין היא כוללת הכרה בישראל.

הצעד נועד לשפר את היחסים עם מדינות המערב, כמו גם עם מדינות המפרץ הפרסי ועם מצרים, שרואה ב"אחים המוסלמים" ארגון טרור. אולם המסמך, שעיקריו הודלפו לכלי התקשורת בשבועות האחרונים, עורר תגובות חריפות בישראל וראש הממשלה בנימין נתניהו כינה זאת "מצג שווא".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
הצגת אמנת חמאס החדשה, דוחא, קטאר, 1 במאי 2017. רויטרס
מפנה את הכיסא. משעל מציג את אמנת חמאס, שני/רויטרס

הניה, בן 54, נולד במחנה הפליטים שאטי ברצועה, לאב שנמלט מאזור אשקלון במהלך מלחמת העצמאות. הוא למד ספרות אסלאמית באוניברסיטת עזה וגורש ב-1992 ללבנון עם אסירי חמאס - אך הוחזר כעבור שנה לעזה. הוא היה ראש לשכתו של מנהיג חמאס לשעבר ומייסד הארגון אחמד יאסין, שחוסל על ידי ישראל ב-2004. הניה ניצל מהמתקפה ובשל קרבתו ליאסין התחזק מעמדו בארגון.

הוא נבחר לעמוד בראש רשימת חמאס לבחירות ברצועה ב-2006, הוביל את הארגון לניצחון ונבחר לראש הממשלה הראשון מטעם הארגון. מאז הבחירות הוא שימש בתפקיד רוב התקופה. הוא מסרב להכיר בישראל ומוחרם בעולם המערבי, שרואה בחמאס ארגון טרור. בסוף 2006 הוא ניצל מניסיון התנקשות נוסף, של אנשי פתח. במהלך מבצע "צוק איתן" הוא ניצל פעם נוספת מניסיון חיסול כשחיל האוויר הפציץ את ביתו. הניה לא שהה אז בביתו ולא נפגע.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully