וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסקת האש מתרחבת: הסכם האזורים הבטוחים בסוריה נכנס לתוקף

ההסכם שגיבשו רוסיה, איראן וטורקיה ונועד להביא לרגיעה באזורים שבשליטת המשטר נכנס לתוקפו בחצות. עם זאת, זמן קצר לאחר מכן דווח על עימותים במערב במדינה בין המורדים לצבא. רוסיה תמשיך להפציץ מטרות של דאעש באזורים אחרים

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

ההסכם ליצירת אזורים בטוחים בסוריה נכנס לתוקף, אך עימותים בין המורדים לצבא המשטר נרשמו זמן קצר לאחר מכן - כך הודיע הלילה (שבת) הארגון הסורי לזכויות אדם. בסוכנויות הידיעות ברוסיה דווח לפי משרד ההגנה כי חיל האוויר של רוסיה ימשיך להפציץ מטרות של ארגון "המדינה האסלאמית" באזורים אחרים במדינה. האזור הבטוח הגדול ביותר בצפון סוריה יהיה מחוז אידליב, יחד עם מחוזות לטקיה, חאלב וחמאת, בכולם אוכלוסייה של יותר ממיליון בני אדם.

סגן שר ההגנה הרוסי, אלכסנדר פומין, אמר כי עמדתה של ארצות הברית בנושא אפשרה את הבשלת התנאים ליצירת הסדר פוליטי בסוריה. הוא הוסיף כי העובדה שהאו"ם, ארצות הברית וערב הסעודית תמכו בהסכם, שיאפשר עצירה בהסלמה במדינה מוכת המלחמה, מבטיחה את יישומו המלא.

אמש חתמו רוסיה, טורקיה ואיראן על מזכר הבנות ליצירת אזורים בטוחים בסוריה, אולם האופוזיציה הסורית דחתה את התכנית שאותה מקדמת מוסקבה. החתימה נערכה בתום סבב שיחות נוסף באסטנה, בירת קזחסטן, כשנציגי המורדים זעמו על ההחלטה ויצאו מהטקס במחאה.

עוד בנושא:
גיבור המורדים ואימת השריון של אסד קרא תיגר על אל-קאעדה - ונעלם
מרקל ביקרה ברוסיה אחרי שנתיים - וחשפה את עומק המשבר עם פוטין
שגריר רוסיה בלבנון: "לא רוצים עימות עם ישראל בסוריה"

שליח האו"ם לסוריה דה מיסטורה (מימין) עם נציגי רוסיה ואיראן, ושר החוץ של קזחסטן בתום סבב שיחות על סוריה באסטנה, 4 במאי 2017. רויטרס
שליח האו"ם דה מיסטורה עם נציגי איראן ורוסיה בשיחות בקזחסטן, אתמול/רויטרס

אל החשש של האופוזיציה הצטרפה ארצות הברית, ובהודעה מטעם מחלקת המדינה היא הביעה דאגה ממעורבות איראן ומניסיון העבר עם הסכמים מסוג זה בסוריה. לעומת זאת, שליח האו"ם לסוריה, סטפאן דה מיסטורה, שיבח את התכנית ואמר כי היא "צעד בכיוון הנכון". השיחות בחסות האו"ם בז'נבה, שמתקיימות בנפרד מאלו בקזחסטן, צפויות להתחדש במהלך החודש.

לאחר הודעתה של רוסיה על יישום הסכם האזורים הבטוחים, הודיע הפנטגון כי הוא לא ישפיע על הלחימה של הקואליציה בהנהגת ארצות הברית נגד דאעש בסוריה. "הקואליציה תמשיך להפציץ את דאעש בכל מקום שבו יפעל ולוודא שאין להם שום מפלט", אמר אחד מדוברי הפמנטגון. הוא הדגיש כי וושינגטון אינה חלק מההסכם, שבו לוקחות חלק, כאמור, טורקיה, איראן ורוסיה.

מטרת האזורים הבטוחים היא לצמצם את הלחימה כדי לסייע להרחיב את הפסקת האש, וייתכן שכוחות זרים יפקחו עליהם. לפי מוסקבה, הדבר תלוי הסכמת איראן וטורקיה. האופוזיציה טוענת כי התכנית מאיימת על שלמותה הטריטוריאלית של סוריה וכי היא לא תסכים לכן שאיראן תהיה חלק מכך. המורדים טוענים כי טהראן אחראית על העמקת השסע העדתי והדתי במדינה בשל המיליציות השיעיות שהיא שלחה לסוריה להילחם לצד אסד, ובראשן חיזבאללה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אזורים שנפגעו בתקיפות אוויריות בעיר אידליב, סוריה, 7 בפברואר 2017. רויטרס
הריסות במחוז אידליב שבסוריה/רויטרס

נציג האופוזיציה אוסמה אבו זיד, שנכח בשיחות בקזחסטן, אמר כי למורדים בסוריה יש "חששות וספקות" בנוגע להסכם. אבו זיד אמר לסוכנות הידיעות אי-פי כי "זה בלתי מתקבל על הדעת" שאיראן לוקחת חלק בהסכם מהסוג הזה, זאת משום שמדינה "המתדלקת את האופי האלים של הסכסוך בסוריה אינה יכולה לשחק תפקיד כמשכינת שלום". הוא הוסיף כי הפסקת אש אינה יכולה להתקיים בסוריה כל עוד נוכחות בה מיליציות הנתמכות בידי טהראן.

"אנחנו רוצים שסוריה תשמור על שלמותה", אמר אבו זיד אתמול, לאחר השיחות בנושא. "אנחנו נגד חלוקתה של סוריה. אנחנו לא חלק מההסכם וכמובן שלעולם לא נתמוך בו כל עוד איראן היא אחת ממדינות החסות". הוא גם ציין את "הפערים הגדולים" בין הבטחותיה של רוסיה, שהתערבה במלחמת האזרחים באופן פעיל.

לדבריו, "אין סיבה לחתום על הסכם חדש, מאחר שההסכם שנחתם לפני חמישה חודשים לא מיושם". אבו זיד התייחס להפסקת האש שהושגה על ידי רוסיה, איראן וטורקיה בדצמבר ומאז מופרת באופן תדיר. "למה אנחנו קופצים עכשיו לאזורים בטוחים? רוסיה לא מסוגלת או לא רוצה לקיים את ההבטחות שהיא נותנת, וזאת בעיה בסיסית".

(עדכון ראשון: 18:17)

חאלב לאחר כיבושה על ידי צבא אסד, 18 בדצמבר 2016. רויטרס
הריסות בחאלב לאחר כיבושה בידי אסד/רויטרס
זירת המתקפה הכימית בחאן שייחון שבמחוז אידליב, סוריה. 4 באפריל 2017. AP
זירת התקיפה הכימית של צבא אסד באידליב, בחודש שעבר/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully