וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה, איראן וטורקיה הסכימו על הקמת אזורים בטוחים בסוריה

חרף התנגדות האופוזיציה, שלוש המדינות הפורסות את חסותן על הפסקת האש השברירית חתמו על מזכר חדש בתום סבב שיחות בקזחסטן. ואולם, הפרטים עדיין לא ברורים ובארה"ב ספקנים מאוד, במיוחד בשל מעורבות טהראן

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(כוחות אמריקניים בסוריה, בסמוך לגבול עם טורקיה, השבוע)

רוסיה, טורקיה ואיראן חתמו היום (חמישי) על מזכר הבנות ליצירת אזורים בטוחים בסוריה, אולם האופוזיציה דחתה את התכנית שאותה מקדמת מוסקבה. החתימה נערכה בתום סבב שיחות נוסף באסטנה, בירת קזחסטן, כשנציגי המורדים זעמו על ההחלטה ויצאו מהטקס במחאה, אחרי שאתמול החרימו את הדיונים. דמשק טרם התייחסה לאישור התכנית.

רוסיה ואיראן – התומכות במשטרו של בשאר אסד – וטורקיה, התומכת באופוזיציה, הן פורסות החסות על שיחות השלום המתקיימות באסטנה בחודשים האחרונים, ללא מעורבות פעילה של האו"ם או של ארצות הברית. ברוסיה הביעו תקווה לשיתוף פעולה קרוב יותר עם ארצות הברית ועם ערב הסעודית, שתומכת באופוזיציה הסורית. שר החוץ הקזחי אמר כי סבב שיחות נוסף עשוי להתקיים באמצע יולי.

אל החשש של האופוזיציה הצטרפה ארצות הברית, ובהודעה מטעם מחלקת המדינה היא הביעה דאגה ממעורבות איראן ומניסיון העבר עם הסכמים מסוג זה בסוריה. לעומת זאת, שליח האו"ם לסוריה, סטפאן דה מיסטוריה, שיבח את התכנית ואמר כי היא "צעד בכיוון הנכון". השיחות בחסות האו"ם בז'נבה, שמתקיימות בנפרד מאלו בקזחסטן, צפויות להתחדש במהלך החודש.

שליח האו"ם לסוריה דה מיסטורה (מימין) עם נציגי רוסיה ואיראן, ושר החוץ של קזחסטן בתום סבב שיחות על סוריה באסטנה, 4 במאי 2017. רויטרס
הביע אופטימיות. שליח האו"ם/רויטרס

רוסיה, איראן וטורקיה, שלהן יש גם נוכחות צבאית בסוריה, לא חשפו בפומבי את המזכר. לפי משרד החוץ הטורקי, האזורים הבטוחים יוקמו במחוז אידליב, שנשלט בידי המורדים, ובחלקים ממחוזות חאלב ולטקיה שבצפון-מערב המדינה ובמחוז חומס, שבמרכזה. שלושת המחוזות הללו נשלטים ברובם על ידי דמשק. אנקרה טוענת כי השימוש הלחימה באזורים הללו תיאסר לחלוטין ותתאפשר הכנסת סיוע הומניטרי. מנגד, לפי סוכנות הידיעות הצרפתית, האזורים יוקמו באידליב, בחומס בדרום המדינה ובמזרח רוטה, שבפרברי דמשק.

מטרת האזורים הבטוחים היא לצמצם את הלחימה כדי לסייע להרחיב את הפסקת האש, וייתכן שכוחות זרים יפקחו עליהם. לפי מוסקבה, הדבר תלוי הסכמת איראן וטורקיה.
האופוזיציה טוענת כי התכנית מאיימת על שלמותה הטריטוריאלית של סוריה וכי היא לא תסכים לכן שאיראן תהיה חלק מכך. המורדים טוענים כי טהראן אחראית על העמקת השסע העדתי והדתי במדינה בשל המיליציות השיעיות שהיא שלחה לסוריה להילחם לצד אסד, ובראשן חיזבאללה.

"אנחנו רוצים שסוריה תשמור על שלמותה", אמר נציג האופוזיציה אוסמה אבו זיד. "אנחנו נגד חלוקתה של סוריה. אנחנו לא חלק מההסכם וכמובן שלעולם לא נתמוך בו כל עוד איראן היא אחת ממדינות החסות". הוא גם ציין את "הפערים הגדולים" בין הבטחותיה של רוסיה, שהתערבה במלחמת האזרחים באופן פעיל ב-2015.

לדבריו, "אין סיבה לחתום על הסכם חדש, מאחר שההסכם שנחתם לפני חמישה חודשים לא מיושם". אבו זיד התייחס להפסקת האש שהושגה על ידי רוסיה, איראן וטורקיה בדצמבר ומאז מופרת באופן תדיר. "למה אנחנו קופצים עכשיו לאזורים בטוחים? רוסיה לא מסוגלת או לא רוצה לקיים את ההבטחות שהיא נותנת, וזאת בעיה בסיסית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully