וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח מודיעין: משטר אסד ממשיך לייצר נשק כימי – בידיעת רוסיה ואיראן

מסמך של סוכנות מודיעין מערבית שנמסר ל-BBC חושף כי המשטר הסורי מייצר תחמושת כימית וביולוגית בשלושה אתרים מרכזיים, תוך הפרת ההסכם לפירוק מנשק כימי שעליו חתם ב-2013. משטר אסד טוען כי האתרים הם מרכזי מחקר אזרחיים

עריכה: שניר דבוש

ממשלת סוריה ממשיכה לייצר נשק כימי תוך הפרת ההסכם לפירוק מנשק כימי שעליו חתמה עם המעצמות ב-2013 – כך דווח אמש (חמישי) ברשת BBC. על פי מסמך מודיעיני שהגיע לידי הרשת, תחמושת כימית וביולוגית מיוצרת סמוך לערים דמשק וחמאת. יתרה מכך, על פי סוכנות מודיעין מערבית שהעבירה את המסמך ל-BBC, שתי בעלות הברית המרכזיות של סוריה, איראן ורוסיה, מודעות לייצור הנשק.

לפי המסמך המודיעיני שהושג על ידי BBC, הנשק הכימי בסוריה מיוצר בשלושה אתרים מרכזיים: בעיר מסייף שבמחוז חמאת הצפון-מערבי, ובשתי עיירות, דומאר ובארזה, שנמצאות בפרברי דמשק. כל שלושת אתרי הייצור שוכנים בסניפים של מרכז החקר המדעי במדינה, גוף ממשלתי. על אף שהארגון למניעת הפצת נשק כימי (OPCW) מנטר אחר סניפי מרכז החקר המדעי, המסמך גורס כי הייצור ממשיך באתרים חשאיים. על פי המידע המודיעיני, המתקנים במסייף ובבארזה מתמחים בהרכבת נשק כימי בטילים וארטילריה לטווח ארוך.

עוד בוואלה! NEWS:
דיווח: איראן חזרה לתמוך כלכלית וצבאית בחמאס ברצועת עזה
טורקיה תוקפת את הכורדים בסוריה - ודורשת מארה"ב להפסיק לתמוך בהם
דיווחים סותרים על התקפה נגד עמדות צבא סוריה באזור קוניטרה

זירת המתקפה הכימית בחאן שייחון, אידליב, סוריה, 4 באפריל 2017. רויטרס
ייצור הנשק הבלתי קונבנציונלי ממשיך. זירת המתקפה הכימית באידליב/רויטרס

ה-OPCW ציין את הערים בארזה ודומאר בדוח ההתקדמות האחרון שלו בנושא פירוק הנשק הכימי בסוריה. אנשי הארגון ביקרו בשני המתקנים בין ה-26 בפברואר וה-5 במרץ, ועדיין מחכים לניתוח בדיקות המעבדה של דגימות שנלקחו במקום. ארצות הברית הטילה סנקציות על 271 מעובדי מרכז החקר המדעי בסוריה, שלושה שבועות לאחר התקיפה האמריקנית בחומס, בטענה כי הארגון מתמקד בפיתוח של נשק לא קונבנציונלי ובאמצעים ולהפצתו. בפי משטר אסד, לעומת זאת, הגוף מתואר כמרכז מחקר אזרחי.

מקור המעורה בנהלי חקירת הנשק במדינה אמר ל-BBC כי קיים סיכוי שהממשל הסורי רק דיווח רק על חלק ממתקני הייצור ל-OPCW, ומאפשר לאנשיו גישה רק לאזורים הללו. המסמך המודיעיני מאשים את סוריה בדיווח כי אחד ממתקני המחקר שלה מופעל למטרות הגנה בלבד – בעוד בפועל הוא ממשיך לפתח יכולות תקיפה. בנוסף לכך, הדוח מציין את בכיר המשטר באסם חסן כדמות מפתח באישור השימוש בנשק הכימי. חסן הופיע בעבר ברשימת הסנקציות שהטילה ארצות הברית על בכירי המשטר ב-2014, כנציגו של הנשיא בשאר אסד במרכז לחקר מדעי.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מייחס לסוריה את המתקפה הכימית. לקראת התקיפה האמריקנית בסוריה/מערכת וואלה!, צילום מסך

OPCW מסר בתגובה כי הוא דרש מהרשויות בסוריה "להצהיר על החלקים הרלוונטיים" של אתרי המרכז לחקר מדעי כחלק ממחויבותן להסכם הפירוק מנשק כימי שנחתם ב-2013. על אף שהרשויות הצהירו על חלקים מאתרי המרכז, מ-OPCW נמסר כי "ההצהרה לא הייתה מספקת". הארגון הבהיר כי הוא "לא נמצא עדיין בעמדה שבה הוא יכול לאשר שההצהרה הסורית על מתקני הנשק הכימי מדויקת ושלמה". עוד נמסר כי כל המדינות החתומות על הסכם הפירוק יקבלו דוח על הפרטים האחרונים בחקירה.

המשטר הסורי הכחיש פעם אחר פעם את שימושו בנשק כימי, והנשיא אסד אמר שהטענות על התקיפה באידליב שאירעה ב-4 באפריל הן "מזויפות ב-100%". בריאיון לסוכנת הידיעות הצרפתית דבק אסד בהצהרתו כי כל מלאי הנשק הכימי פורק תחת ההסכם שנחתם ב-2013. "לא הייתה שום הוראה לבצע שום מתקפה, אין לנו נשק כימי, מסרנו את הארסנל שלנו לפני שנים", אמר אסד. "גם אם היה לנו נשק, לא היינו משתמשים בו, ולא השתמשנו בו מעולם".

(עדכון ראשון: 22:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully