וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבית הלבן: טראמפ "הביע חשש" בפני אבו מאזן מתשלום למשפחות מחבלים

הדובר שון ספייסר מסר כי במהלך פגישתם של שני המנהיגים, נשיא ארה"ב "הדגיש את הצורך לפתור את הנושא", שאליו התייחסו בכירים ישראלים בשבוע האחרון. בתום הפגישה כתב טראמפ בטוויטר כי הוא "מאמין שמשהו טוב יכול לקרות בין ישראל לפלסטינים"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הביע חשש בפני יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן מהתשלומים שמעבירה הרשות למשפחות מחבלים הכלואים בבתי הכלא בישראל, וקרא לו לעצור אותם – כך אישר אמש (רביעי) דובר הבית הלבן שון ספייסר, שעה קלה לאחר פגישת שני המנהיגים. לדברי ספייסר, טראמפ "הדגיש את הצורך לפתור את הנושא".

בהודעה רשמית שפרסם הבית הלבן במהלך הלילה צויין כי טראמפ הדגיש בפני אבו מאזן כי עליו למנוע הסתה לאלימות נגד ישראל לעזור במאמץ במאבק בטרור.

מוקדם יותר אתמול מסרו גורמים בבית הלבן כי טראמפ ידרוש מאבו מאזן לנקוט שורה של צעדים שיוכלו לסייע בחידוש תהליך השלום, כולל עצירת התשלומים. ספייסר ציין, בדומה להצהרה שמסר הנשיא בתום הפגישה, כי טראמפ ואבו מאזן דנו גם בקידום תהליך השלום, במאבק בהסתה, בצעדים לקידום הכלכלה הפלסטינית ובמאבק בטרור.

לפי שעה, בצד הפלסטיני לא נמסרה התייחסות על תוכן הפגישה בין שני המנהיגים – הראשונה מאז כניסת טראמפ לבית הלבן – ולא ידוע אם הושגה הסכמה ממשית כלשהי בנוגע לעצירת התשלום. בתחילת השבוע, קרא ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס האזכרה הממלכתי לנפגעי פעולות האיבה בהר הרצל ליו"ר הרשות לחדול מלשלם משכורות למחבלים ו"לסייע בכך לטרור", לדבריו.

עוד בוואלה! NEWS:
משעל: "ממשל טראמפ יכול לשבור את הקיפאון בין ישראל לפלסטינים"
ערב פגישת טראמפ ואבו מאזן: נתניהו דורש להפסיק את התשלומים למחבלים
נתניהו לאבו מאזן בטקס לחללי פעולות האיבה: "ממן שלום, ולא רצח"

פגישת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא הרש"פ אבו מאבן, הבית הלבן, וושינגטון, ארה"ב. AP
טראמפ ואבו מאזן, אתמול בבית הלבן/AP

בתום פגישת השניים, שארכה כ-20 דקות, הכריז טראמפ: "ישראל והפלסטינים חייבים לעבוד במשותף על מנת להגיע להסכם. אעשה כל שניתן כדי לסייע, לתווך, כל מה שהם ירצו. אני אשמח לתווך. התחייבתי לפעול עם ישראל והפלסטינים לקראת הסכם, אבל אי אפשר לכפות עליהם פתרון". עוד הוסיף מאוחר יותר בחשבון הטוויטר שלו כי הוא "מקווה לראות משהו טוב קורה בין ישראל לפלסטינים". הוא דרש מאבו מאזן "לדבר בקול ברור נגד הסתה ושנאה".

טראמפ סיכם כי "נתחיל את התהליך". לדבריו, "דיברנו עם נתניהו, עם רבים מהמנהיגים הישראלים. נתחיל תהליך, שבתקווה יוביל לשלום. בימי חיי תמיד שמעתי שזו העסקה אולי הקשה מכולם. בואו נראה אם אפשר להוכיח שכולם טעו".

אבו מאזן אמר כי הוא "מצפה לעבוד יחד" עם הנשיא טראמפ, "בדרך להסכם שלום". הוא ציין כי הרשות הפלסטינית נותרה מחויבת לעקרון שתי המדינות, והוסיף: "אנחנו מאמינים שהמאמצים יכולים להצליח, כי לך יש נחישות. אני מאמין שנגיע לפתרונות. אדוני הנשיא, אני מאמין שאנחנו מסוגלים, בהנהגתך ועם כישורי המשא ומתן שלך, להביא הסכם שלום היסטורי".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
טקס חתימת הסכם גג בעיר עכו 3 במאי 2017. אדריאן הרבשטיין
לחץ רפובליקני. נתניהו/אדריאן הרבשטיין

בלשכת נתניהו סימנו בשבועיים האחרונים את נושא תשלומי הרשות למחבלים ולבני משפחותיהם כיעד מרכזי לקראת פגישת אבו מאזן וטראמפ, וראש הממשלה התייחס לנושא פומבית מספר פעמים בשבועיים האחרונים, במקביל לפעילות מוגברת בנושא ברשתות החברתיות. לפני כשבועיים התראיין נתניהו לכתב רשת "פוקס" שון האניטי, הידוע כמקורב מאוד לנשיא והגיע במיוחד לישראל בשביל הריאיון.

נתניהו הקדיש יותר מעשר דקות מתוך הריאיון לגינוי המדיניות של העברת משכורות וקצבאות למחבלים ובני משפחותיהם. "המבחן הראשון לשלום עם הפלסטינים צריך להיות שיפסיקו לשלם לטרוריסטים", אמר נתניהו, ששב מאז על המסר הזה כמה פעמים. השליח המיוחד של טראמפ למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, כבר העלה את הנושא בפני אבו מאזן כשפגש אותו ברמאללה בחודש מרץ, והנושא עלה גם בפגישות ההכנה של הצוות הפלסטיני בוושינגטון לקראת הפגישה היום.

פגישת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא הרש"פ אבו מאבן, הבית הלבן, וושינגטון, ארה"ב. רויטרס
"אשמח לתווך". טראמפ ואבו מאזן, אתמול/רויטרס

כפי שפורסם בוואלה! NEWS בשבועות האחרונים, בכירים במפלגה הרפובליקנית בארצות הברית לחצו על ראש הממשלה נתניהו לצאת בהצהרה ברורה בנושא, על מנת לסייע בגיוס תמיכה בחוק "טיילור פורס", הקרוי על שמו של האזרח האמריקאי שנהרג בפיגוע ביפו בשנה שעברה.

החקיקה, שאותה מקדמים קבוצת סנאטורים רפובליקנים בראשות הסנאטור הפרו-ישראלי לינדזי גרהאם, מתנה את הסיוע הכלכלי שארצות הברית מעבירה מדי שנה לרשות הפלסטינית בנקיטת צעדים לסיום האלימות, בגינוי הטרור באופן פומבי ובהפסקת תשלום משכורות למחבלים ולבני משפחותיהם. עם זאת, עד כה החוק עורר חשש במפלגה הדמוקרטית, שאף אחד מבכיריה לא הביע תמיכה בו, כמו גם בלובי היהודי-אמריקני איפא"ק, שדורש לרכך אותו.

לקראת הפגישה עם אבו מאזן, שיגר גרהאם, יחד עם שני סנאטורים רפובליקנים פרו-ישראלים נוספים - טום קוטון ומרקו רוביו - מכתב לנשיא טראמפ בנושא, ובו קרא לו לדרוש הפסקה מוחלטת של התשלומים למחבלים לאלתר. "על הנשיא להבהיר שהמשך מדיניות זו תאלץ את ארצות הברית להאשים את אבו מאזן בפומבי בעיכוב תהליך השלום", כתבו הסנאטורים.

פגישת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא הרש"פ אבו מאבן, הבית הלבן, וושינגטון, ארה"ב. רויטרס
"הגיע הזמן שישראל תסיים את הכיבוש של אנשינו". טראמפ ואבו מאזן בבית הלבן/רויטרס

לפי ההערכה בישראל, הרשות הפלסטינית משלמת במישרין, ובעקיפין באמצעות אש"ף, כ-300 מיליון דולרים בשנה למימון אסירים בבתי הכלא הישראלים, אסירים משוחררים ומשפחות מחבלים הרוגים. מדובר בכ-6%-7% מתקציב הרשות הפלסטינית, המעוגנים בחקיקה רשמית של הרשות, תחת סעיפים מיוחדים בתקציב, הממומן רובו בכולו מתקציב סיוע בינלאומי.

באופן מסורתי, מערכת הביטחון בישראל מתנגדת לפגיעה בתקציב הסיוע הפלסטיני, מחשש שיוביל לערעור נוסף במעמדו של אבו מאזן, הקצנה ואלימות, ואף לקריסת הרשות. עם זאת, בשנים האחרונות ישנה מודעות הולכת וגוברת בנושא בקהילה הבינלאומית. כבר ב-2014, נוכח הביקורת הבינלאומית, ביצע אבו מאזן שינוי טכני, במסגרתו סגר את המשרד לענייני אסירים של הרשות הפלסטינית, והעביר את מנגנון התשלומים לפעול תחת הוועדה לענייני אסירים תחת אש"ף. בפועל, עם זאת, הרשות היא שמפקחת על הכספים ועדיין אחראית לתשלומים.

בתוך כך, בלשכת ראש הממשלה הכחישו הערב בתוקף הדיווח ברשת ב' על מסמך שנחתם לכאורה בשנת 2014 על ידי שליחו של נתניהו עו"ד יצחק מולכו, ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני סאיב עריקאת ושר החוץ האמריקני דאז ג'ון קרי המאשר לפלסטינים לשלם משכורות למשפחות אסירים מקופת אש"ף, במקום מקופת הרשות הפלסטינית. "עוד המצאה פלסטינית, שלא היתה ולא קרתה, ושנועדה להסית את השיח מהדרישה להפסיק מימון מחבלים על ידי הרשות הפלסטינית", נמסר מלשכת ראש הממשלה.

פגישת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא הרש"פ אבו מאבן, הבית הלבן, וושינגטון, ארה"ב. AP
"אי אפשר לכפות עליהם פתרון". טראמפ מקבל את פניו של אבו מאזן בבית הלבן, היום/AP

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי מסרה לאחר הפגישה כי "אבו מאזן מגיע לוושינגטון בזמן שהוא ממשיך להעביר כספים למשפחות המחבלים. ברור לכל בר דעת שאבו מאזן אינו מעוניין בשלום". גם שר החקלאות אורי אריאל טען כי "אבו מאזן מדבר על 'שלום' אבל ממשיך לממן רוצחים ומחבלים". לדבריו, "בעוד שאבו מאזן מתאר כי הוא מכיר במדינת ישראל ומבקש לחדש את המשא ומתן, הרשות הפלסטינית בראשותו מממנת רוצחים ומחבלים. את זה יש להפסיק לאלתר".

סגן השר מייקל אורן אמר מוקדם יותר היום כי "השימוש בכספי סיוע אמריקני לקצבאות למחבלים ולמשפחותיהם מתנגש עם חזונו של הנשיא טראמפ לחתור להסכם ישראלי-פלסטיני". לדברי אורן, "מדובר בטרוריסטים לא רק עם דם ישראלי על הידיים, אלא גם לא מעט דם אמריקני".

(עדכון ראשון: 21:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully