וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמנת חמאס החדשה פורסמה; נתניהו: "מצג שווא, אין שינוי אמיתי"

עיקריו של מסמך המדיניות החדש כוללים את הסרת הקריאה להשמדתה של ישראל והשמטת הקשר לתנועת "האחים המוסלמים". בישראל מבהירים: "חמאס מנסה לשטות בעולם, אך הוא לא יצליח". דובר חמאס: "לא נוותר על זכויותינו ההיסטוריות"

צלמים זמניים מורשים

(בווידאו: סרטון שפרסמו פעילי חמאס, לפני כחודש)

ארגון חמאס הציג הערב (שני) באופן רשמי את אמנתו החדשה, שהחידושים העיקריים בה בהשוואה לאמנה המקורית משנת 1988, כוללים את הסרת הקריאה להשמדתה של ישראל והשמטת הקשר לתנועת "האחים המוסלמים". האמנה הוצגה על ידי ראש הלשכה המדינית חאלד משעל בדוחא, בירת קטאר, מלווה בכ-20 מבכירי הארגון.

משעל קרא במהלך האירוע כי "ניסוח האמנה החדש החל לפני כשנתיים, והיא משקפת קונצנזוס נרחב". לדבריו, "הנהגת חמאס הסכימה על הצורך להגיע למסמך שמשקף הסכמה נרחבת" בתוך הארגון ובעם הפלסטיני באופן כללי.

הוא הוסיף, על פי הדיווח בסוכנות הידיעות הטורקית "אנטוליה", כי "שירות העם הוא כבוד גדול". כמו כן, הוא התייחס ברמיזה למתיחות עם ישראל וטען כי גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, "יביאו חירות לאסירים".

עוד בוואלה! NEWS:
בדרך לחשכה הגדולה: ברשות רוצים אינתיפאדה עזתית נגד חמאס
אבו מאזן נגד חמאס: "הרשות תפסיק לממן את אספקת החשמל לרצועת עזה"
4 שעות חשמל ביום, ובתי החולים בעזה בדרך להשבתה: "חמאס רוצה שנסבול"

הצגת אמנת חמאס החדשה, דוחא, קטאר, 1 במאי 2017. טוויטר, צילום מסך
"כבוד לשרת את העם". מסיבת העיתונאים בדוחא, הערב/צילום מסך, טוויטר
הצגת אמנת חמאס החדשה, דוחא, קטאר, 1 במאי 2017. טוויטר, צילום מסך
מסיבת העיתונאים בדוחא, הערב/צילום מסך, טוויטר

על פי ההערכות, הצעד של הארגון הפלסטיני, נועד לשפר את היחסים עם מדינות המערב, כמו גם עם מדינות המפרץ הפרסי ועם מצרים, שרואה ב"אחים המוסלמים" ארגון טרור. אולם המסמך, שעיקריו הודלפו לכלי התקשורת בשבועות האחרונים, עורר תגובות חריפות בצד הישראלי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינה זאת "מצג שווא", והוסיף: "אנו רואים שחמאס ממשיך להשקיע את כל משאביו לא רק בהכנות למלחמה בישראל, אלא גם בחינוך ילדי עזה להכחדת ישראל. ביום שחמאס יפסיק לחפור מנהרות ויפנה משאביו לתשתיות אזרחיות ויפסיק לחנך להרג ישראלים, זה יהיה שינוי אמיתי. וזה לא קרה".

גם השר לביטחון הפנים גלעד ארדן טען כי מדובר ב"מצג שווא ותרגיל יחסי ציבור, שכל מטרתו היא לגייס לגיטימציה בינלאומית". לדבריו, "לקהילה הבינלאומית אסור להתייחס למצע חמאס כשינוי מדיניות התנועה".

עצרת זיכרון למאזן פוקהא, עזה, 27 במרץ 2017. רויטרס
"זהו חמאס האמיתי". פעילי חמאס בעזה/רויטרס

לטענת ארדן, הארגון "פועל במציאות בכל יום לרצח יהודים וישראלים ללא הבחנה, תוך ניצול האוכלוסייה האזרחית בעזה כמגן אנושי". הוא הוסיף כי "בפועל, חמאס ממשיך כל העת לקדם מתקפות טרור והסתה פרועה הקוראת לרצח ישראלים, וממשיך לסרב להכיר בזכותה של ישראל להתקיים".

דובר ראש הממשלה לתקשורת הזרה, דייוויד קיז, הוסיף וטען כי חמאס מנסה "להשלות את העולם" בעזרת מסמך המדיניות המרוכך. "חמאס מנסה לשטות בעולם, אך הוא לא יצליח", הבהיר קיז, "הם מקימים מנהרות טרור ושיגרו אלפים על גבי אלפים של טילים לעבר אזרחים ישראלים. זהו חמאס האמיתי".

השר לביטחון פנים גלעד ארדן במסיבת עיתונאים בנושא אי הפללת צרכני קנאביס בבימ"ש המחוזי בתל אביב, 26 בינואר 2017. מגד גוזני
"חמאס ממשיך לסרב להכיר בזכותה של ישראל להתקיים". ארדן/מגד גוזני

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, התייחס גם הוא לפרסום האמנה, בהודעה שפרסם בדף הפייסבוק הרשמי שלו בשפה הערבית. "'הקוראן חוקתנו והמוות למען אללה הוא משאלתנו הגבוהה ביותר', אלו הם פניו האמתיות של ארגון הטרור חמאס, ולא האמנה ולא המסמך החדש שלו - שהם רמאות והונאה טהורה", טען מרדכי.

"ארגון הטרור חמאס שם ללעג ציני את העולם, כשהוא מנסה להציג עצמו דרך 'מסמכו החדש' כנאור ומתקדם", הוסיף. "אנחנו צוחקים משום שראינו כבר כיצד ארגון הטרור חמאס 'מאמין' בדמוקרטיה, כשהוא מוציא להורג את מתנגדיו ומשליך אותם מהגגות, וכן משפיל נשים אשר אין להן כל מקום בלשכה המדינית, וממשיך בפעילות טרור תוך ניצול כל עזרה מהעולם למטרת רצח במקום לטפל בבעיות הרצועה".

לדבריו, "ארגון הטרור חמאס יכול לשנות מילה באמנה או במסמך החדש, אך אין שום דבר אמיתי ונאמן בהם והם אינם שווים את הנייר שהם נכתבו עליו, נייר שמהווה מחיצה מאחוריה חמאס מנסה להסתיר את פעולותיו והאידיאולוגיה הנפשעת שלו – אך ללא הואיל". מרדכי חתם את הפוסט בתגית "המסמך של חמאס הוא הונאה".

פרסום של מתאם פעולות הממשלה בשטחים על אמנת חמאס, 1 במאי 2017. צילום מסך מתוך פייסבוק, צילום מסך
"המסמך של חמאס הוא הונאה". הפוסט של מתאם פעולות הממשלה בשטחים/צילום מסך, צילום מסך מתוך פייסבוק

גורמים ערביים טענו כי עיתוי פרסום המסמך נועד להיות זמן קצר לפני ביקורו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בוושינגטון השבוע, שם ייפגש ביום רביעי עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בבית הלבן. זאת, במסגרת המאמצים האמריקניים לקדם פריצת דרך במגעים בין ישראל לפלסטינים.

דובר חמאס סאמי אבו זוהרי מסר מטעמו כי ההכרה במדינה פלסטינית בגבולות 67 היא ניסיון להגיע להסכמה עם פלגים פלסטיניים אחרים, לדבריו. עם זאת, הוא הבהיר כי "בניגוד לפתח, חמאס לא מקבל את זכותה של ישראל להתקיים על שארית השטח. עמדתה העקבית של חמאס היא לא לוותר על אף אחד מזכויותינו ההיסטוריות ולא להכיר בכיבוש הישראלי".

"חמאס יתנגד לכל מי שינסה לפגוע בעם הפלסטיני"

עיקרי האמנה החדשה הודלפו כבר בחודש שעבר על ידי בכירים בחמאס לעיתון הערבי "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון, ובהמשך פורסמה טיוטת המסמך המלא בעיתון הלבנוני "אל-מיאדין". בכיר חמאס אחמד יוסוף אישר אז כי הפרטים שפורסמו מדויקים. המסמך כולל 12 ראשי פרקים ו-41 סעיפים, הנוגעים לסוגיות כמו פעילותו הפוליטית של הארגון, שאלת ירושלים, היחס ל"פרויקט הציוני", זכות השיבה וסוגיית ירושלים.

ההבדלים המרכזיים בין הנוסחים נוגעים להגדרת "האויב" של הארגון, המבוסס ברצועת עזה, ולחזון המדיני בנוגע לפתרון הסכסוך. באמנה, מדגיש הארגון כי הוא "מבדיל בין היהודים, עם הספר, והיהדות כדת, לבין הכיבוש והפרויקט הציוני". באמנה מובהר כי "הסכסוך הוא לא עם היהודים בשל דתם, וחמאס יתנגד לכל מי שינסה לפגוע בעם הפלסטיני ובזכויותיו, ללא קשר לדתו, ללאומו או לזהותו".

הצגת אמנת חמאס החדשה, דוחא, קטאר, 1 במאי 2017. רויטרס
"אין חלופה לשחרור פלסטין כולה". משעל, הערב בדוחא/רויטרס

האמנה קוראת לביטול הצהרת בלפור, תכנית החלוקה של האו"ם והסכמי אוסלו, ומדגישה כי "אין חלופה לשחרור פלסטין כולה, מהנהר עד הים, לא משנה כמה יימשך הכיבוש". עם זאת, חמאס מכיר ב"הקמת מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 1967 עם ירושלים כבירתה ושיבת הפליטים והעקורים" כ"קונצנזוס לאומי, שמשמעו לא כולל הכרה בישות הציונית או ויתרו על זכויותיו של העם הפלסטיני".

בסעיף הראשון של האמנה, מוגדר חמאס "תנועת שחרור והתנגדות לאומית פלסטינית אסלאמית, שמטרתה שחרור פלסטין והתנגדות לפרויקט הציוני, בהתייחסות לאסלאם כבסיס לעקרונותיה ולמטרותיה". בהמשך, מוגדרים גבולותיה של "פלסטין ההיסטורית, מנהר הירדן במזרח לים התיכון במערב, מראש הנקרה בצפון לאום א-רשראש בדרום, כיחידה שאינה ניתנת להפרדה, והיא אדמתו של העם הפלסטיני ומולדתו".

בסעיף הנוגע לירושלים, נכתב באמנה כי "ירושלים היא בירת פלסטין, בעלת מעמד דתי, היסטורי ותרבותי ערבי, אסלאמי ואנושי, ובה המקומות הקדושים לאסלאם ולנצרות, בראשם מסגד אל-אקצא המבורך". עוד הובהר כי "לעם הפלסטיני ולאומה הערבית המוסלמית יש זכות קבועה עליה, ולא יהיה שום ויתור עליה או על חלק ממנה", ונוסח האמנה יוצא נגד "הפעולות לייהוד, להתנחלות ולזיוף העובדות" בבירה.

(עדכון ראשון: 19:34)

קראו את המסמך המלא באנגלית:

קראו את המסמך המלא בערבית:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully