וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרובים ניתקו קשר: המוסלמי שהתגייס לצה"ל והפך למצטיין הנשיא

1.5.2017 / 22:00

החלטתו של סולטאן שיבלי, שנולד וגדל בכפר כנא, להתגייס לצבא לוותה במשבר משפחתי לא פשוט. כיום, הוא מלווה צעירים ערבים כמוהו שמתמודדים עם הגיוס: "הם יודעים שאני לא אעזוב אותם". על ההשתתפות בטקס בהר הרצל: "כמו חלום"

צילום: אולפני הרצליה, עריכה: יוסי אלטר

"זה קשה מאוד, למרות שאני יודע שאני בדרך הנכונה. היום אני רוצה לעזור, לתת יד מכוונת למי שעובר את מה שאני עברתי" – כך סיפר בשיחה עם וואלה! NEWS סולטאן שיבלי, אחד מ-121 מצטייני הנשיא, שגם השתתף הערב (שני) במופע הדגלנות בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל. סמל-ראשון שיבלי, שנולד וגדל בכפר כנא למשפחה ערבית-ישראלית מוסלמית, נאלץ לשלם מחיר כבד על בחירתו להתגייס לצה"ל, אולם כעת הוא פועל לעידוד הגיוס במגזר הערבי.

הוא הסביר כי "אנחנו חיים במדינת ישראל ורואים את מה שמסביב לנו. האויבים שלידינו לא מבחינים בין ערבי ליהודי. התפקיד שלי כיום הוא לגרום לאנשים לשרת בצה"ל". בעקבות החלטתו החריגה ניתקה עמו קשר ונוצר משבר בין הוריו לבינו. "המשפחה היא מעל הכול, אבל בן אדם גם צריך לחשוב על עצמו ועל המציאות שהוא חי בה".

סולטאן שיבלי, סגן מפקד גיוס בני מיעוטים במרחב צפון של הגדס"ר הבדואי. פייסבוק, צילום מסך
"האויבים שלידינו לא מבחינים בין ערבי ליהודי". שיבלי/צילום מסך, פייסבוק

כשסמ"ר שיבלי חיפש מקום מגורים, במקום בית משפחתו, הוא מצא מקלט דווקא אצל חבר חרדי שהכיר, מי שעבר חוויה דומה לשלו – ניתוק מהמשפחה בעקבות ההחלטה להתגייס לצה"ל. "הבעיה הזו היא בדיוק אותו דבר אצל חרדים ואצל ערבים", סיפר. "זה מאוד כואב וקשה שאנשים שהם אזרחים במדינת ישראל נגד הדבר הזה".

בשנת 2014 התגייס שיבלי לגדוד הסיור הבדואי בחטיבת גבעתי. הוא סיים בהצטיינות את תקופת ההכשרה והטירונות ונבחר לשמש בחפ"ק מ"פ. בהמשך הוא החל בפעילות לעידוד הגיוס בקרב חיילים מהמגזר הערבי, ותפקידו הרשמי כיום הוא סגן מפקד גיוס בני מיעוטים במרחב צפון של הגדס"ר. את התוצאות כבר אפשר לראות בשטח – רק בנובמבר האחרון היה שיבלי אחראי לגיוסם של 47 חיילים.

כיום הוא משמש כתובת ייחודית לאלה שחוששים מהנזק שעלול לגרום השירות הצבאי לקשר עם הסביבה שבה גדלו, ונבחר כמצטיין הנשיא ראובן ריבלין בשל פעילותו הייחודית לעידוד הגיוס בקרב צעירים בדואים, מוסלמים, דרוזים ונוצרים. הוא מדבר בביטחון רב, ומודע היטב לתפקיד שהוא ממלא. את החלום להיות רופא הוא החליף בחלום אחר: להיות חבר כנסת.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

"התפקיד שלי הוא להסביר להם שהם בדרך הנכונה"

שיבלי סיפר על הקשיים שבפעילותו. "יש אנשים עם מלא פחדים, 'איך אני אתגייס? מה יגידו? המשפחה שלי תעזוב אותי'", הסביר. "התפקיד שלי הוא להסביר להם שהם בדרך הנכונה. חבר'ה מהמגזר הערבי והבדואי התגייסו בזכותי. אני יודע איפה יש 'ראש קשה' ואיפה יש מישהו שאפשר לשכנע אותו".

"היה מישהו שהמשפחה אמרה לו שאם יתגייס הוא לא הבן שלהם יותר", שחזר. "הוא התחיל תהליך גיוס ורצה לסגור אותו. הסברתי לו שאנחנו יכולים לעזור לו ולשמור על הפרטיות שלו, הוא כבר יותר מבן 18 ויכול להחליט מה שהוא רוצה. למשל, אפשר לתת לו פטור ממדים והוא יחזור הביתה על אזרחי". שיבלי סיפר כי אותו חייל "אומר למשפחה שלו שהוא מצא עבודה בדרום. אנחנו גם יכולים לתת לו תנאי חייל בודד, דירה, בית החייל. צה"ל יודע לדאוג לחיילים כאלה. בסופו של דבר הוא אמר לי 'בסדר גמור, אני אלך איתך על זה'".

הסיפור הזה מלמד עד כמה מורכבת המציאות בעבורם של אותם צעירים ערבים שרוצים להתגייס לצה"ל, ואילו "תחבולות" מוכן הצבא לנקוט כדי לאפשר להם לשרת. אולם לסיפור של החייל שלו סייע יש סוף טוב. "הצעתי לו לדבר עם המשפחה שלו", אמר. "דיברתי עם אבא שלו, שהסכים להיפגש. הסברתי לו מה השינוי הדרמטי שהולך לקרות בחיים של הבן שלו וזה עבד, הוא נתן את ההסכמה שלו".

סולטאן שיבלי, סגן מפקד גיוס בני מיעוטים במרחב צפון של הגדס"ר הבדואי. פייסבוק, צילום מסך
"יום יבוא ומי שגייסתי ינהיג את המדינה". שיבלי בהר הרצל/צילום מסך, פייסבוק

סיפורו האישי ומשפחתי של שיבלי היה מורכב יותר. "היו לי מלא חברים, אחרי שהתגייסתי לצבא, פתאום כולם נעלמו", סיפר. "הרבה אנשים אמרו לי, 'איך עשית את זה?'. אמרו לי שאם אני מתגייס אני לא אוכל להיכנס לבית שלהם יותר. אחרי הגיוס, רבים מהאנשים שהכרתי ניתקו איתי קשר".

"יצרו סכסוך ביני לבין המשפחה שלי, לבין אבא שלי", הוסיף שיבלי. "סבלתי מזה כשנה וחצי, עד שהגעתי למצב שאי אפשר, הדלי מלא. הייתי צריך להתרחק משם ולצאת מהמקום ההוא". לדבריו, "זה עלה לי בגירושים בין ההורים שלי. המשפחה שלי התפצלה. אני גר עם אימא שלי ואחותי בכפר שיבלי, ואבא שלי ואח שלי בכפר כנא". הוא הבהיר: "יש לי את אימא ואת האחים שלי שתמיד תומכים בי. הדבר הזה נותן לי את הכוח להמשיך במסע שהתחלתי בו".

"אין לנו מקום אחר"

כיום, לדברי שיבלי, "כולם יודעים שאני הדרך שלהם למערכת, ושאני לא אעזוב אותם ואלווה אותם". גם דף הפייסבוק האישי שלו מוקדש למשימת הליווי של צעירי המגזר. מבט חטוף מגלה שמדובר בעמוד פופולרי, ושיבלי עצמו מעיד שהוא מקבל פניות רבות דרכו. "המון פונים אליי דרך הפייסבוק ומתעניינים. יש כאלה שגם מקללים", הוסיף בחיוך.

לטקס הר המשואות בהר הרצל 25 באפריל 2017. אבי כהן
"הוכחתי לכולם שאני הולך בדרך הנכונה". ההכנות לטקס בהר הרצל/אבי כהן

סמ"ר שיבלי סיפר כי השתתפותו בטקס בהר הרצל "מאוד מרגשת, זאת תחושה שאחרי כל מה שעברתי, כל הקשיים והמכשולים, הוכחתי לכולם שאני הולך בדרך הנכונה והצלחתי". לדבריו, "היום אני מצטיין נשיא. זה כמו חלום. זה כמו תעודת הערכה שאני אשים על עצמי. זה דבר שילווה אותי כל החיים".

"יבוא יום ואני אראה אנשים שגייסתי, שיהיו בכירים במערכת הביטחון ובמדינה בכלל", הוסיף. "זה סיפוק עצמי וגאווה למגזר. זו הדרך לדו קיום, שעם ישראל יראה שערבים מוסלמים, דרוזים, בדואים, נוצרים ויהודים מתגייסים. זה אומר שאנחנו בדרך הנכונה". לסיכום, הוא בחר לפנות לאלה שבשבילם צה"ל הוא רק משאלת לב רחוקה, ולא חובה אזרחית מובנת מאליה: ""אני רוצה לדבר בשם צה"ל ובשמי. אנחנו מזמינים את כל בני המיעוטים להתגייס לצבא ההגנה לישראל. אנחנו בסופו של דבר אחים באותה מדינה. לא צריך להסתכל על הבדלים של דת, גזע ומין. המטרה שלנו היא אחת, להגן על הבית שלנו. אין לנו מקום אחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully