וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ יארח את נשיא הפיליפינים, שכינה את אובמה "בן זונה"

הבית הלבן הודיע כי הנשיא שוחח עם עמיתו רודריגו דוטרטה והזמינו לארצות הברית, וכן יבקר בפליפינים בנובמבר הקרוב. בכיר בוושינגטון הוסיף כי השניים דנו בתכנית פעולה משותפת בנוגע לקוריאה הצפונית ובקידום "מערכת יחסים חמה" עם המנהיג השנוי במחלוקת

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

(בחודש נובמבר: דוטרטה מכנה את ארצות הברית "קופים")

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הזמין את נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה לביקור בוושינגטון – כך נמסר היום (ראשון) מהבית הלבן, לאחר ששני המנהיגים שוחחו אמש בטלפון. לא נמסר המועד המתוכנן לביקורו של דוטרטה, שזכה לכינוי "טראמפ של המזרח", אולם צוין כי הנשיא האמריקני צפוי לבקר בפיליפינים בחודש נובמבר הקרוב, במסגרת השתתפותו בשתי ועידות בינלאומית של מדינות מזרח אסיה.

מלשכתו של דוטרטה, הנחשב לדמות שנויה במחלוקת בארצו ובקהילה הבינלאומית, נמסר כי הנשיא טראמפ הביע את מחויבותה של וושינגטון לברית בין המדינות, ואת כוונתו לפתח "מערכת יחסים חמה ומתפקדת" עם מנילה. דוברו של דוטרטה, ארני אבלה, אישר כי הנשיא הוזמן לבית הלבן, וכי טראמפ יבקר בפיליפינים בהמשך השנה. דוטרטה צפוי גם לבקר בישראל בחודשים הקרובים.

עוד בוואלה! NEWS:
חיסולים ושתילת ראיות: מאבק משטרת הפיליפינים בסמים נחשף מבפנים
נשיא הפיליפינים: "דחפתי אדם ממסוק ולא אהסס לעשות זאת שוב"
גם הפיליפינים שוקלת לפרוש מהאג: נצטרף לסדר עולמי רוסי-סיני

נשיא הפיליפינים רודירגו דוטרטה ונשיא סין שי ג'ינפינג בבייג'ינג, 20 באוקטובר 2016. רויטרס
לקראת ברית אזורית? דוטרטה מקבל את פניו של נשיא סין שי ג'ינפינג/רויטרס

ההתקרבות בין הבית הלבן לממשלת הפיליפינים מגיעה על רקע המגעים הבינלאומיים במעורבות ארצות הברית, סין, ומדינות אסייתיות נוספות, להתמודדות עם איום הגרעין הצפון קוריאני. ראש מטה הבית הלבן, ריינס פריבוס, אמר היום בריאיון לרשת ABC כי טראמפ ודוטרטה שוחחו גם על קוריאה הצפונית, ועל מאמציו של הנשיא האמריקני להשיג גיבוי מצד מנהיגי מדינות האזור לתכנית פעולה משותפת, במקרה של החרפת המשבר.

פריבוס הוסיף כי טראמפ ישוחח בימים הקרובים גם עם מנהיגי סינגפור ותאילנד, וכי הוא נמצא בקשר רציף עם ראש ממשלת יפן שינזו אבה ועם נשיא סין שי ג'ינפינג. "אין דבר שהמדינה והאזור ניצבים בפניו המהווה איום גדול יותר ממה שקורה כעת בקוריאה הצפונית", הבהיר פריבוס. "אנחנו צריכים שיתוף פעולה עם כמה שיותר שותפות באזור".

המגעים בין טראמפ לדוטרטה, שנכנס לתפקידו בחודש יוני שעבר, מסמנים שינוי מהותי ביחסים בין מנילה לוושינגטון, לאחר עזיבתו של ברק אובמה את הבית הלבן. דוטרטה, הידוע בלשונו הבוטה נגד מבקריו, כינה את אובמה "בן זונה" לפני פגישה מתוכננת בין השניים, אחרי שהאחרון ביקר את הפרות זכויות האדם בארצו. גם האו"ם, האיחוד האירופי, האפיפיור, הכנסיה הקתולית בארצו ויריבים פוליטיים ספגו קללות ואיומים מצד הנשיא.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בריאיון לרויטרס, 27 באפריל 2017. רויטרס
יגיע לפיליפינים בהמשך השנה. טראמפ/רויטרס

בחודש דצמבר אף הודה דוטרטה כי הוא התחמק מכמה ישיבות בוועידה אזורית שנערכה בלאוס, על מנת להימנע ממפגש עם אובמה. דוטרטה הסביר בדברים שאמר לפורום הכלכלי "וואלס" בבירה מנילה: "הייתי שם, אבל אתם יודעים, אובמה היה שם, ובגלל חילופי הדברים שהיו בינינו ניסיתי להימנע מסיטואציה מוזרה".

"לא ידעתי אם הוא יהיה מוכן לקבל את לחיצת היד שלי", הבהיר דוטרטה. "לא רציתי לעשות סצינה, אז פשוט נשארתי בצד". לפני אותו מפגש שנמנע, במהלך ועידת ארצות הברית ואיגוד מדינות דרום-מזרח אסיה (ASEAN) בחודש ספטמבר האחרון, מסר יועץ בכיר של דוטרטה כי הנשיא "לא חש בטוב", ובמקומו הופיע לישיבה שר החוץ פרפקטו יסאי.

דוטרטה מנהל קמפיין שנוי במחלוקת נגד קרטלי הסמים וצרכני הסמים בארצו, שגבה את חייהם של כ-7,000 בני אדם. ארגוני זכויות אדם מאשימים אותו בהוצאות להורג ללא משפט, אולם הוא הבטיח להמשיך במאבק שאותו ניהל גם כשהיה ראש עיר. בשנה שעברה אמר כי ישמח לחסל שלושה מיליון מכורים לסמים, כפי "שעשה אדולף היטלר". בעקבות ביקורת חריפה, הוא התנצל על דבריו.

נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה מציג שמות של מעורבים בסמים, 2 בפברואר 2017. רויטרס
השווה עצמו להיטלר. דוטרטה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully