וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התעקש להילחם בהיטלר: סיפורו של החלל היהודי היחיד במדגסקר

1.5.2017 / 14:30

ישראל גנוסוב למד בחיפה, הצטיין באנגליה והתעקש להצטרף ללחימה בנאצים למרות פטור צבאי. כך השפיע חייל אחד שנהרג מכדור תועה על שדה הקרב הגלובלי ועל מורשת משפחתו בישראל

ישראל גנוסוב. באדיבות המשפחה
"החברים בישראל כינו אותו 'ג'יפ'"/באדיבות המשפחה

מצבתו של ישראל גנוסוב היא המבנה היחידי שעליו מגן דוד בתחומי בית העלמין הצבאי בעיר הנמל דייגו-סוארז שבאי מדגסקר. גנוסוב נפל ב-1944 על אדמת המדינה האפריקנית לאחר שנהרג מכדור תועה בעת שהדריך בקורס קרבי.

גנוסוב עלה לישראל מדרום אפריקה ב-1925, התחנך בפנימייה בבית הספר "הריאלי" בחיפה, והתגייס לצבא הבריטי כדי להילחם בנאצים. "החברים בישראל כינו אותו 'ג'יפ' ובאנגליה קראו לו 'ספינאג' בגלל כוחו הרב", סיפר אחיינו רון, המתגורר עם משפחתו בחיפה.

מייסדו של בית הספר הריאלי, ד"ר ארתור בירם, חיבב את גנוסוב וכינה אותו "הצבר הגמור, על כל היתרונות והחסרונות של הצבר". מכריו סיפרו כי הוא ספג בתקופת הלימודים את התרבות הישראלית וערכיה, וכתבו כי "ג'יפ היה ג'נטלמן קטן המגן על חבריו הצעירים ממנו ומשתדל למלא את חובותיו".

"חיצוניותו המחוספסת הייתה ניגוד גמור לנפשו"

ב-1933 עלו הוריו לארץ יחד עם אחיו ואחותו הצעירים, והמשפחה התאחדה בתל אביב. כעבור שנה סיים גנוסוב את לימודיו והחל לפקוד את ספסלי האוניברסיטה העברית בירושלים, אך שאיפתו ללמוד כימיה חקלאית הובילה אותו לאוניברסיטת לידס שבאנגליה. גנוסוב הצטיין בלימודיו וידע הצלחות גם כחלק מנבחרת האתלטיקה הקלה של המוסד הנחשב, והתעמק בפילוסופיה ובספרות אנגלית. ב-1939 קיבל תואר ראשון. "הוא היה ספורטאי מצטיין ועשה דוקטורנט באנגליה, בעצם היה פטור משירות צבאי, אבל בחר להתגייס לצבא הבריטי כדי להילחם בצבאו של היטלר", הוסיף אחיינו.

כשפרצה מלחמת העולם השנייה הצטרף גנוסוב לגדוד הבריטי "גרין האורדס", ושירת במסגרתו באנגליה, הודו, אפריקה המזרחית ומדגסקר. הוא קיבל דרגת קפטן (מקבילה לסרן), ולאחר שירות קרבי ממושך מצא ביולי 1944 את מותו דווקא מכדור תועה שנורה כשהדריך קורס קרבי לפני יציאה למערכה על אדמת בורמה.

בהלווייתו נכחו שני טייסים יהודים, ואחד מהם אמר מעל קברו הטרי תפילת "קדיש". "מותו פגע בי מאוד, כפי שפגע בכל מי שאהב אדם טוב, אינטליגנטי, שחיצוניותו המחוספסת הייתה ניגוד גמור לנפשו", אמר עליו אחד מחבריו ליחידה. "לכם אבד בן נפלא, לי אבד ידיד מובהק, ומן הצבא ניטל אחד מחייליו המצוינים".

מצבה במדגסקר של ישראל גנוסוב. באדיבות המשפחה
שתי מעטפות יוצאות דופן. קברו של גנוסוב/באדיבות המשפחה

מותו סימן חלל שלישי לבית הספר בחיפה, וזכרו נשמר עד היום במוסד החינוכי ובקרב שני בני משפחה שנקראו על שמו. משפחתו המורחבת של גנוסוב, שאבותיה היו ממקימי זכרון יעקב, איבדה במהלך המלחמה שני ילדים נוספים, אך מותו שילח ארצה לאמו שתי מעטפות יוצאות דופן. "הגיע מכתב במעטפה שחורה מהוד מלכותו הבריטי ג'ורג' ה-5, שבישר על מותו, וגם מכתב תנחומים מהכומר שסעד אותו", סיפר האחיין.

קברו של גנוסוב מוסיף למשוך תשומת לב ממבקרים בבית העלמין הצבאי במדגסקר, ותייר אמריקני אף יצר עם המשפחה הישראלית קשר בנושא לפני שנים אחדות. "הוא נתקל במצבה בגלל השוני משאר המצבות, ומיד - דרך הרשתות החברתיות - יצר קשר עם בתי ואף הגיע לישראל לביקור עם הוריי בביתם בנתניה", סיפר האחיין, תוך שהוא מוסיף שבני המשפחה עצמם עדיין לא פקדו את הקבר הרחוק. "אנו בטוחים שנגיע לאזור בטיול, נעלה לקברו ונתייחד עם זכרו", אמר.

דברי הספד. באדיבות המשפחה
"מותו פגע בי מאוד". ההספד לגנוסוב/באדיבות המשפחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully