וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצבת הנכים תעלה ל-4,000 שקלים בחודש - שיחולקו לארבע פעימות

28.4.2017 / 0:30

לפי המתווה שעליו הודיע משרד האוצר, היקף ההעלאה יעמוד על כארבעה מיליארד שקל. זאת, חרף דרישת הנכים להשוות את קצבתם לשכר המינימום. "נמשיך להיאבק, מדובר פה בעניין של חיים ומוות"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: שניר דבוש

בשבוע הבא יתכנסו הגורמים המקצועיים במשרד האוצר כדי לגבש ולנסח החלטת ממשלה להעלאה דרמטית של קצבאות הנכות, כך שבסוף התהליך הקצבה תעמוד על 4,000 שקל בחודש – כך סוכם בפגישה שנערכה אתמול (חמישי) בנוכחות מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, פרופ' ירון זליכה והגורמים המקצועיים במשרד. על פי המתווה המסתמן, היקף ההעלאה יעמוד על כארבעה מיליארד שקל שיחולקו בארבע פעימות.

הסכום הסופי יעמוד על כ-4,000 שקלים בחודש, חרף דרישת הנכים להשוות את קצבאותיהם לשכר המינימום, העומד כיום על 5,000 שקלים לחודש. בין היתר דנו הגורמים במתן תמריצים שיאפשרו את הגברת השילוב של אוכלוסיית הנכים בשוק העבודה באופן שיביא לשיפור ניכר בתנאי מחייתם.

הפגנת הנכים בחיפה 19 באפריל 2017. שלומי גבאי
הפגנת נכים בחיפה, החודש/שלומי גבאי

המלצות הצוות, בראשותו של פרופ' זליכה, נחשפו בתחילת החודש בוואלה! NEWS, אך לאחר שעברו לעיון אנשי אגף תקציבים, נשקלו מחדש. בין המסקנות שפורסמו היו גם ביטול צמצום הקצבאות לעובדים, ביטול הפטור ממס הכנסה והגדלת הסיוע בשכר הדירה. המסקנות הסופיות יוגשו לשר האוצר משה כחלון ולשר הרווחה חיים כץ, והשניים יחליטו אילו מן ההמלצות הם מאמצים.

ארגוני הנכים, בראשות ארגון "נכה - לא חצי בן אדם", הובילו בחודשים האחרונים מאבק מתוקשר להעלאת קצבאות הנכים לגובה שכר המינימום. יחד עם זאת הודיע זליכה בדוח המסקנות הראשוני כי דרישותיהם מסתכמות בסכום של 15 מיליארד שקל, שאותו אגף התקציבים לא יכול לממן. בתוך כך, הגיע זליכה למסקנה כי היקף תקציב מסקנותיו יעמוד על ארבעה מיליארד שקל נטו.

אלכס פרידמן, יו"ר ארגון "נכה - לא חצי בן אדם", התייחס להתפתחויות ואמר: "אנחנו מצפים לראות את ההמלצות הסופיות וגם שמחים שכעת מדובר בארבע פעימות ולא בחמש. אבל עדיין, בהתחשב בכך שמדובר באוכלוסייה שנמצאת במצוקה יומיומית, ארבע פעימות זה יותר מדי ממה שאפשר להכיל. אנחנו נמשיך להיאבק על קצבת נכות בגובה שכר המינימום בכמה שפחות פעימות, מדובר פה בחיים ומוות".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מניעים את המאבק. אלכס פרידמן וח"כ גילאון/מערכת וואלה!, צילום מסך

אורן הלמן, מייסד דף הפייסבוק "סיכוי שווה" שעוסק גם הוא במאבק, בירך על הנכונות להעלאה: "חובה לבטל במקביל את חוק לרון שחוסם אנשים עם מוגבלות לעבוד. העלאת הקצבה בלי העלאת רף ההכנסה שממנה מתחילים לקזז קצבה, משמעותה הפסד עצום למי שיוצא לעבוד ומסר של אי עבודה והסתמכות על קצבאות בלבד", אמר.

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) אמרה כי מדובר ב"החלטה ראויה ומוסרית העושה אותנו חברה טובה יותר. יש להודות למוביל המאבק ח"כ אילן גילאון שהיה המנוע הנחוש בדרך. מובן שהיה רצוי שהקצבאות יועלו מיידית ולא בפעימות, אבל גם כך מדובר בצעד חשוב בדרך לקיום בכבוד ולשוויון של מי שממילא מתמודדים עם קושי ואתגר שאין להם סוף".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה: "אני מברכת על קיומה של תוכנית להעלאת סכום קצבת הנכות הנובעת ממאבקו הארוך של חברי ח"כ אילן גילאון. ואולם, כלל לא ברור מהי פריסת הפעימות מבחינת הזמן וחלוקת הסכומים. הסכום המשתלם היום אינו מספיק לקיום בכבוד ואם הפעימה הראשונה לא תהיה בסכום משמעותי ובהקדם, הדבר לא יביא מזור לקשיי הקיום של אוכלוסיית הנכים בישראל".

(עדכון ראשון: 21:59)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully