וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקייטרינג והמזון המהיר בראש רשימת הניצול: הצצה לשוק העבודה של הנוער

27.4.2017 / 18:01

מנתוני הסתדרות הנוער העובד והלומד, שמתפרסמים לרגל 1 במאי, עולה כי מרבית התלונות של בני הנוער הם על פגיעה וניצול בשכר. השוק הצעיר, שמתאפיין ביותר מ-40% אבטלה, הופך חלק גדול מבני הנוער ללא מודע לזכויותיו

מלצרים. ShutterStock
הניצול הרב ביותר הוא בתחום אולמות האירועים והקייטרינג/ShutterStock

הסתדרות הנוער העובד והלומד מפרסמת מדי שנה לקראת 1 במאי את הדוח השנתי בנושא היקפי הניצול של בני הנוער וצעירים בשוק העבודה ולמען שיפור תנאי עבודתם. הדוח מסכם את אלפי הפניות שהגיעו במהלך שנת 2016 להסתדרות הנוער העובד והלומד שמהווה את הגוף היציג עבור בני נוער עובדים בישראל. הדוח מציג על קצה המזלג את היקפי הפגיעה בזכויות בני הנוער והצעירים בעולם העבודה.

בישראל ישנם כ-380 אלף בני נוער עובדים ומחפשי עבודה שעושים את צעדיהם הראשונים בעולם העבודה בשוק פרוץ ומהווים מגזר מוחלש. שוק זה מתאפיין ביותר מ-40% אבטלה שהופכים את העובדים הצעירים, שחלק גדול מהם אינו מודע לזכויותיו, לחשופים לפגיעה בזכויות.

מספר הפניות הרב מראה שהפתרון האמיתי מצוי בשינוי שוק העבודה מהשורש בעזרת הסברה, הגברת האכיפה ובעיקר עידוד התאגדויות של בני הנוער והצעירים במקומות העבודה. במהלך שנת 2016 התקבלו בהסתדרות הנוער העובד והלומד 4,780 פניות מבני נוער בבקשה לסיוע וייעוץ מול מקומות העבודה שלהם, מתוך הפניות שהתקבלו נפתחו 1,454 מקרי טיפול במהלך השנה.

עוד בוואלה! NEWS:
הסנאטורים בתדרוך נדיר: "נלחץ על קוריאה - אך מוכנים להגן על עצמנו"
הכנסת אישרה דחייה נוספת של שבועיים בתחילת שידורי התאגיד
כינוס חירום נגד ריקון מכל האמוניה: "המדינה לא יכולה בלעדיו"

נער עם סוויטשירט קפוצון. ShutterStock
חלק גדול מהעובדים הצעירים לא מודע לזכויותיו/ShutterStock

עוד עולה מהדוח כי אולמות האירועים והקייטרינג בראש מצעד התלונות עם 18% מכלל התלונות (עלייה של 29% ביחס לשנה שעברה: 269 תלונות ב-2016 לעומת 208 ב-2015). אחריהם ברשימה ניתן למצוא את רשתות המזון המהיר (15%), מסעדות ובתי קפה (14%), מוכרנות (11%), טלמרקטינג, פרסום ושיווק (5%) וחברות כוח אדם וניקיון (4%). בסך הכול הושב עבור בני הנוער סכום של כמיליון ורבע שקלים.

1,038 מקרי הטיפול (35% מכלל סעיפי התלונות) כללו תלונה בנושאי סעיפי שכר שונים - הלנת שכר, הפרשי שכר, תשלום שכר מינימום ותלושים. זהו עדיין סעיף הפגיעה המרכזי בבני נוער ועובדים צעירים בכלל, שנובע בעיקר מאי אכיפה של חוקי העבודה.

התלונות הנפוצות ביותר לאחר מכן הן תלונות בגין פיטורים (399 - 13%), בגין רישום ותיעוד (386 - 13%), בגין אי מתן זכויות סוציאליות (373 - 12%), בגין אי קבלת החזרי נסיעות (218 - 7%), בגין אי שמירה על שעות עבודה ומנוחה (179 - 6%), התלמדות (64 – 2%) והעסקה פוגענית (28 – 1%).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התקבלו 4,780 פניות מבני נוער בבקשה לסיוע. הפגנת הנוער העובד והלומד/מערכת וואלה!, צילום מסך

נתונים נוספים שמוזכרים בדוח מציגים ירידה בכמות ההתראות ובמספר הקנסות שהטילה יחידת האכיפה במשרד העבודה והרווחה - 201 התראות, 19 קנסות ושישה כתבי אישום. השנה הוגשו 213 תביעות בבתי הדין לעבודה במקרים של ניצול של בני נוער בעבודה, מתוכן 167 תביעות בגין מקרי טיפול שנפתחו במהלך שנת 2016, 78% מכלל התביעות הוגשו על ידי הסתדרות הנוער העובד והלומד.

עוד נמצא, כי במהלך השנה האחרונה יותר נערים פנו להתלונן על מעסיקיהם מאשר נערות. אחוז הנערות שפנו מסך המקרים שנפתחו עומד על 41% בלבד. בהסתדרות הנוער העובד והלומד מסבירים כי הם פועלים בקרב הנערות העובדות לצורך העלאת כמות הפונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully