וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתנגדים לשילוב לוחמות, תקיפים בנוגע להתנחלויות: המועמדים נגד בנט

27.4.2017 / 9:00

יו"ר הבית היהודי מתמודד היום על קדנציה נוספת בראשות המפלגה מול אל"מ במיל' יונתן ברנסקי והמשפטן והכלכלן יצחק זאגא, לאחר שהכריז על בחירות בזק. יריביו מאשימים אותו בהתנתקות מערכי הציונות הדתית ורוח המפד"ל: "הוא מכוון לכיסא ראש הממשלה על חשבון המפלגה"

צילום: קובי אליהן, עריכה: טל רזניק

עשרות אלפי בעלי זכות הצבעה ישתתפו היום (חמישי) בבחירות לראשות מפלגת הבית היהודי. היו"ר ושר החינוך נפתלי בנט מתמודד מול שני מועמדים: אלוף-משנה (במיל') יונתן ברנסקי והמשפטן והכלכלן יצחק זאגא. השניים מאשימים את בנט כי הוא מטשטש את ערכי הציונות הדתית של המפלגה על מנת לצבור כוח אלקטורלי גדול יותר.

בנט הורה על הקדמת הפריימריז בחודש שעבר, כשבין הנימוקים למהלך הם היערכות לבחירות על רקע המשבר הקואליציוני לרצונו של היו"ר לבצר את מעמדו כיו"ר המפלגה בתקופה נוחה מבחינתו. "בנט מבין שהוא על זמן שאול והאכזבה ממנו גדולה, ולכן הוא מנסה להשיג שקט לכמה שנים", אומרים גורמים במרכז המפלגה.

גורמים נוספים טוענים כי היו"ר חושש מניסיון של שרת המשפטים איילת שקד להתמודד על הנהגת התנועה. לכן, לטענתם, הכריז על בחירות בזק מתוך הבנה שתזדקק לתקופת היערכות ארוכה יותר. בבחירות הפנימיות הקודמות, בנובמבר 2012, ניצח בנט את ח"כ לשעבר זבולון אורלב ברוב של 67% מהקולות ונבחר ליו"ר המפלגה.

לקריאה נוספת:
בבית היהודי זועמים על דיל נתניהו-מוזס: "לשקול מחדש הברית עם רה"מ"
בנט תקף את סמוטריץ' על פרסום מאמר נגד גיוס לצה"ל
סקר: סער בראש הליכוד גורף יותר מנדטים מנתניהו, יש עתיד מתחזקת

נפתלי בנט בישיבת סיעת הבית היהודי. נועם מושקוביץ
מנסה לבצר את מעמדו מול שני מועמדים. בנט/נועם מושקוביץ

ברנסקי, נשוי ואב לחמישה המתגורר בהתנחלות עלי, השתחרר לפני כשנתיים וחצי מצה"ל בדרגת אלוף-משנה. בשנתיים האחרונות הוא שימש מנכ"ל עמותת נצח יהודה, ופעל לגיוס חרדים לצה"ל. זאגא, תושב ההתנחלות פדואל, נשוי ואב לעשרה, הוא רב, משפטן וכלכלן, המייעץ לכמה חברות גדולות במשק הישראלי, בהן אפריקה ישראל ודור אנרגיה.

אחד ההבדלים בין השניים הוא הטון נגד בנט. בעוד ברנסקי תוקף ישירות את היו"ר, מנסה זאגא להמעיט בביקורת, אף שהיא נשמעת היטב בין דבריו. "הבעיה היא לא רק נפתלי בנט, אלא הנהגת המדינה בכלל - יש לנו ממשלה כושלת", אומר זאגא. ברנסקי לא מנסה להסתיר את הביקורת: "בנט מכוון למפלגת אווירה שתייצר לו פלטפורמה רחבה לכיסא ראש הממשלה. אני מאחל לו הצלחה, אבל זה לא צריך לבוא על חשבון המפלגה".

שניהם מצביעים על הניתוק בין הציונות הדתית לבית היהודי של עידן בנט, ועל ההתלהבות שהתחלפה במהרה באכזבה. "כל חיי הצבעתי למפד"ל, אבל בבחירות האחרונות הבנתי שמדובר על כיוון אחר לגמרי ממה שאנשים חשבו", מסביר ברנסקי. "מדובר בטשטוש הזהות הדתית-לאומית, התנתקות מהשטח, כולל בבחירות האחרונות, והתנתקות מהערכים של הציונות הדתית. יש לה תפקיד משמעותי בחברה הישראלית.

"יש רבים שמזדהים עם ערכי הציונות הדתית. אם נעמיק את הזהות שלנו במלואה, בצורה ברורה ובלי לטשטש, זה ימשוך הרבה אנשים. לכן הצבתי את מועמדתי - כדי לייצר אלטרנטיבה לאלו שהתייאשו מהמפלגה ולכאלה שמחפשים דרך אמתית המבוססת על ערכי הציונות הדתית".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
יונתן ברנסקי המתמודד לראשות מפלגת הבית היהודי. באדיבות המצולמים
"בנט מנותק מהשטח ומערכי הציונות הדתית". ברנסקי/באדיבות המצולמים

זאגא הוסיף כי "ישנו ניסיון לטשטש את ערכי הציונות הדתית ולהתאים אותם לערכים שיהיו יותר מקובלים, אך זו לא הדרך: אנחנו הולכים להיות מפלגה שתהיה מעורבת בכל התחומים הכלכליים והחברתיים, שתציע לעם ישראל פתרונות אמיתיים".

ביטוי לכך הוא ההימנעות של בנט מעיסוק בסוגיות דת ומדינה, וכן בשילוב לוחמות בצה"ל, שברנסקי הוא אחד המתנגדים הבולטים שלו - מנימוקים פיזיולוגיים, מגדריים ומגזריים. "מי אם לא הציונות הדתית צריכה לקחת סוגיות של דת ומדינה ולשים אותן על השולחן? במקום זאת הנהגת הבית היהודי מתעלמת ומשאירה זאת בידי החרדים והחילוניים.

"אנחנו נמצאים במתח ומשבר גדול בין רבני הציונות הדתית מול גיוס משותף של לוחמים ולוחמות. איפה נמצאת היום בעניין מנהיגות הציונות הדתית ואיפה היא הייתה כבר לפני שלוש שנים כשהכתובת הייתה על הקיר? כל הרבנים אומרים שיש בעיה, ויו"ר הבית היהודי כותב שזו 'מגמה נפלאה'. זה בסדר גמור שיש לו דעה אחרת, אבל זה מראה על ניתוק מהשטח", הוסיף ברנסקי.

על כך אומר זאגא: "בצבא מתנהלות מלחמות דת. אנשים מנצלים את המסגרת הצבאית כדי לכפות את דעתם, מלחמות תרבות המתנהלות על גב החיילים צריכות להיפסק מיד, ואני רואה את הבית היהודי מתקשקש ולא פותר בעיות. הייתי מצפה מבנט לקפוץ כמו נחש ולהגן על החיילות והחיילים, ולומר לרמטכ"ל שתפקידו להילחם בחיזבאללה ולא להכניס לחיילים את כל המורכבויות והדילמות של החברה הישראלית ועוד בפקודה".

יצחק זאגא המתמודד לראשות מפלגת הבית היהודי. ניסים לב, מערכת וואלה! NEWS
"להילחם בחיזבאללה ולא להכניס את מורכבויות החברה לצה"ל". זאגא/מערכת וואלה! NEWS, ניסים לב

נושא מהותי נוסף בלב מסע הבחירות של השניים הוא בסוגיית השטחים ופינוי היישובים: זאגא מכנה את ההתנהלות בפרשת עפרה ועמונה "הזנחה של ממש", ואילו ברנסקי קובע כי המפלגה הייתה צריכה להתעורר לפני שלוש שנים ולחפש פתרון. "לא ברור מה קרה לבית היהודי", אומר זאגא, "היה למפלגה את כל הכוח להעביר את הסעיף הרטרואקטיבי בחוק ההסדרה, אין מצב שהממשלה היה נופלת על זה, והיא לא עשתה זאת". ברנסקי: "החוק עבר, אבל הוא לא הועיל לתושבי עמונה".

מחלוקת נוספת היא פינוי הצפוי של נתיב האבות בגוש עציון. השניים טוענים כי היו מצליחים לסכל את המהלך, בניגוד לבנט. "התנהלות המפלגה היא של 'בואו נגיע לקו הגמר, ואז נתעסק בזה וננסה להצטייר כמי שהצילו את המצב'", אומר ברנסקי. "אם היה לי המנדט לטפל בסוגיה הייתי מנסה בכל דרך אפשרית לדחות את הפינוי, דואג שהמדינה תקים בתים למפונים לפני ההריסה ורק אז מבצע את פסק הדין החלוט". זאגא מבטיח כי היה מתעקש על מניעת הפינוי המתוכנן.

מטה הבית היהודי, מרץ 2015. קובי אליהו
"המפלגה הלכה לכיוון אחר ממה שחשבו". תומכי הבית היהודי ערב הבחירות, מרץ 2015/קובי אליהו

רוב הקולות בשטח מנבאים לבנט ניצחון ברור. ואולם לטענת ברנסקי, השטח מגיב אחרת והתמיכה ביו"ר נובעת מפחד. "לא ידעתי עד כמה השטח יתעורר ויהיה איתנו. יש פה מצב מדהים, אנשים אומרים לי 'אנחנו איתך', אך מצד שני כולם מפחדים לומר זאת בקול רם מחשש שבנט יתנקם בהם. זה אמיתי? אנחנו בשנות ה-70 בברית המועצות? כשכולם יבינו שהם חושבים אותו הדבר, הם יפסיקו לפחד, וזה מתחיל לקרות בפועל".

זאגא מציע להבחין בין המוסדות שנסמכים על בנט למצביעים החופשיים. "בגדול התמיכה בבנט היא עורבא פרח. יש לו כוח, אני לא מזלזל, אבל יש רבים מאוד שמייחלים, מתפללים ומקווים להחליף אותו. יש תחושה של מיאוס כל כך גדול שרבים לא רוצים להיות חלק מהבית היהודי, אבל אני מאמין עדיין שרבים יתפקדו למפלגה ויחוללו את המהפכה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully