וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסנאטורים בתדרוך נדיר: "נלחץ על קוריאה - אך מוכנים להגן על עצמנו"

27.4.2017 / 0:24

שר החוץ, שר ההגנה וראש המודיעין מסרו בתום התדרוך בבית הלבן כי "קוריאה הצפונית מסכנת את היציבות האזורית ומאיימת עלינו". גורם בכיר: "מוכנים להגיב לכל ניסוי נוסף". סנאטור דמוקרטי: "התדרוך היה פוקח עיניים"

=עריכה: ניר חן

"ארצות הברית מבקשת לקדם יציבות ופירוז גרעיני של חצי האי הקוריאני בדרכי שלום. אנחנו פתוחים למשא ומתן להגעה למטרה זו. עם זאת, אנו עדיין מוכנים להגן על עצמנו ועל בעלות בריתנו" – כך נמסר אמש (רביעי) בהצהרה משותפת מטעמם של שר החוץ של ארצות הברית רקס טילרסון, שר ההגנה ג'יימס מאטיס, ראש המודיעין הלאומי דן קואטס. ההצהרה נמסרה בתום תדרוך שהועבר לכל מאה הסנאטורים בבית הלבן, בנוגע לאיום הצפון קוריאני. עוד נמסר, כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, נכח בתדרוך במשך כרבע שעה.

בהודעה המשותפת עוד נמסר כי "מאמצים קודמים לעצור את תכנית הנשק הבלתי-חוקית של קוריאה הצפונית נכשלו. עם כל פרובוקציה, קוריאה הצפונית מסכנת את היציבות בצפון-מזרח אסיה ומציבה איום הולך וגדל לבעלות בריתנו ולמולדת האמריקנית". על פי ההודעה, "המרוץ הצפון קוריאני אחר נשק גרעיני הוא איום ביטחוני בהול, שנמצא בעדיפות עליונה במדיניות החוץ".

עוד בוואלה! NEWS:
ארה"ב: "לא רוצים להוריד את קים על הברכיים, רק להכניס בו היגיון"
מאות תותחים וירי ארטילרי כבד: ממדי התרגיל של צפון קוריאה נחשפים
דרום קוריאה: החלה פריסת המערכת האמריקנית ליירוט טילים

שר ההגנה ג'יימס מאטיס מגיע לתדרוך מיוחד לסנאטורים על קוריאה הצפונית, הבית הלבן, 26 באפריל 2017. רויטרס
שר ההגנה מאטיס/רויטרס

בהתייחסות לתדרוך לסנאטורים, נמסר כי "גישתו של הנשיא היא להפעיל לחץ על קוריאה הצפונית, על מנת שזו תתפרק מנשקה הגרעיני, מהטילים הבליסטיים ומתכניות ההעשרה, על ידי החרפת הסנקציות הכלכליות וקידום צעדים דיפלומטיים לצד בעלות בריתנו והשותפות האזוריות". הנשיא טראמפ עצמו נגד בתחילת התדרוך למשך כמה דקות.

גורם ממשל בכיר מסר לכלי התקשורת במהלך התדרוך כי "נשקלת האפשרות" להוסיף את קוריאה הצפונית לרשימת המדינות התומכות בטרור, והוסיף כי פיונגיאנג "מהווה איום חמור לבעלות בריתנו ולכל האזור, ואיום פוטנציאלי לאדמת המולדת". הוא הוסיף כי הסנאטורים תודרכו בנוגע לאסטרטגיה של הממשל האמריקני "לנטרל את האיום", והבהיר כי ארצות הברית "מוכנה להגיב" לניסויים קוריאניים נוספים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
דונלד טראמפ ומייק פנס יוצאים מתדרוך מיוחד לסנאטורים על קוריאה הצפונית, הבית הלבן, 26 באפריל 2017. רויטרס
טראמפ ופנס עוזבים את חדר הדיונים בבית הלבן, אתמול/רויטרס

עם זאת, הגורם ציין כי תגובה נוספת תהיה "תלויה בהתפתחויות" ונתונה ללחץ שיפעילו מדינות אחרות על הממשל הצפון קוריאני. הוא עוד טען כי "סין רואה עכשיו בקוריאה הצפונית איום לאינטרסים שלה ולביטחונה. זה שינוי אדיר".

הסנאטור הדמוקרטי כריס קונס, שהובא יחד עם עמיתיו בשיירת אוטובוסים מגבעת הקפיטול לבית הלבן, מסר בתום הדיון כי הוא היה "פוקח עיניים". במקביל, מחוץ לבית הלבן נאספו מפגינים שקראו לקידום פתרונות מדיניים, במקום צבאיים, לסוגיה הקוריאנית.

הסנאטורים בדרכם לתדרוך מיוחד לסנאטורים על קוריאה הצפונית, הבית הלבן, 26 באפריל 2017. רויטרס
"אף פעם לא ראיתי משהו כזה". הסנאטורים עולים לאוטובוס לבית הלבן, אתמול/רויטרס
הסנאטורים בדרכם לתדרוך מיוחד לסנאטורים על קוריאה הצפונית, הבית הלבן, 26 באפריל 2017. רויטרס
"אני לא ממש מבין מה תכנית הפעולה של הנשיא". האוטובוסים בדרכם לבית הלבן, אתמול/רויטרס

לפני תחילת הדיון, טען הסנאטור הדמוקרטי בן קרדין: "אני לא ממש מבין מה תכנית הפעולה של הנשיא, שתגרום לקוריאה הצפונית לשנות כיוון". עם זאת, הצטרף קרדין, חבר בכיר בוועדה ליחסי חוץ, לקולות הקוראים לבית הלבן להימנע מפעולה צבאית, ולהתמקד במהלכים מדיניים. "אין פה פתרון צבאי יפה", הבהיר. הוא התייחס גם ל"טיול" של הסנאטורים כולם לבית הלבן, וטען: "מעולם לא ראיתי משהו כזה".

הסנאטור הרפובליקני הבכיר לינדזי גרהאם טען לקראת הדיון כי אם לנשיא טראמפ יש "קו אדום" בנוגע לקוריאה הצפונית, הוא חייב להבהיר זאת. "קוריאה הצפונית לא תפסיק לפתח נשק גרעיני, עד שהעלות תעבור את התועלת", טען, "אם סין וקוריאה הצפונית מאמינות שהנשיא טראמפ לא יאפשר לזה לקרות, יש סיכוי לפתור זאת בדרכי שלום".

אדמירל הארי האריס, ראש הפיקוד הפסיפי של צבא ארצות הברית, וושינגטון, 26 באפריל 2017. רויטרס
"אנחנו רוצים להכניס בקים ג'ונג און היגיון". האריס, אתמול/רויטרס

לאחר התדרוך החריג בפני הסנאטורים, ייערך דיון דומה בפני חברי בית הנבחרים. השימוע המיוחד מגיע יום לאחר שקוריאה הצפונית ציינה במצעד צבאי ענק 85 שנים לייסוד הצבא, ובתום כמה שבועות שבהם החריף הטון בין הצדדים. כמו כן, ביום שישי הקרוב צפוי שר החוץ טילרסון להוביל ישיבה מיוחדת של מועצת הביטחון של האו"ם, שבה יידונו סנקציות נוספות נגד פיונגיאנג.

לפי הדיווח בסוכנות הידיעות הדרום קוריאנית, מנהיג המדינה קים ג'ונג און צפה בתרגיל האחרון, שבו נעשה שימוש בכ-350 כלי ארטילריה בטווחים שמגיעים עד סיאול ואזורים נוספים. חגיגות הצבא הקוריאני נערכו במקביל לתרגיל האש החיה שמקיימים חילות הים של קוריאה הדרומית וארצות הברית ממערב לחצי האי הקוריאני.

מוקדם יותר אתמול התייחס הארי האריס, ראש הפיקוד הפסיפי של צבא ארצות הברית, בשימוע בקונגרס להתמודדות הביטחונית עם קוריאה הצפונית, וטען כי "אנחנו רוצים להכניס בקים ג'ונג און היגיון – לא להוריד אותו על ברכיו". האריס הבהיר בפני ועדת בית הנבחרים לענייני הכוחות המזוינים כי "עם כל ניסוי, קים מתקרב עוד יותר למטרתו המוצהרת, פיתוח יכולת גרעינית התקפית שיכולה לפגוע בארצות הברית". הוא הוסיף כי בשנים האחרונות נרשמו כ-60 "אירועים" בליסטיים.

מפגינים מחוץ לתדרוך מיוחד לסנאטורים על קוריאה הצפונית, הבית הלבן, 26 באפריל 2017. רויטרס
"לא למלחמה". מפגינים מחוץ לבית הלבן, אתמול/רויטרס

"כפי שהנשיא טראמפ ושר ההגנה מאטיס הבהירו, כל האופציות על השולחן", הוסיף האריס, שציין את המחויבות האמריקנית להגן על קוריאה הדרומית, שכנתה של פיונגיאנג ובעלת בריתה של וושינגטון. במסגרת זאת, הבהיר האריס כי מערכת ההגנה האווירית שהציב הצבא האמריקני בקוריאה הדרומית "תהיה מבצעית כבר בימים הקרובים".

האריס התייחס גם למגעים מול סין, בניסיון לקדם סנקציות נגד פיונגיאנג. "80% מהכלכלה הצפון קוריאנית מבוססת על סין", הבהיר הבכיר הצבאי. כמו כן, הוא ציין כי הצבא האמריקני ערוך להתמודד עם כל איום על כוחותיו באזור, אולם טען כי "אפשר להגדיל" את מערכי ההגנה האווירית האמריקניים. זאת, כמה שעות לאחר שהצבא האמריקני פרסם תיעוד של ניסוי שיגור בטילים הגנתיים בין-יבשתיים, מבסיס בקליפורניה.

(עדכון ראשון: 22:45)

מפגינים מחוץ לתדרוך מיוחד לסנאטורים על קוריאה הצפונית, הבית הלבן, 26 באפריל 2017. רויטרס
"דיפלומטיה - לא מלחמה". מפגינים מחוץ לבית הלבן, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully