וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"איום חסר תקדים": מגמה מדאיגה בדוח השנתי על חופש העיתונות

ארגון "עיתונאים ללא גבולות" התריע מפני "נקודת שבירה" בעולם כולו בנוגע ליחס לכלי התקשורת ולעיתונאים, וציין שחיקה בחופש העיתונות גם ב"דמוקרטיות המובילות". ובישראל? "ראש הממשלה מפעיל לחץ על התקשורת, ורואה בעיתונאים אויבים"

צילום: מיכאל שמש, עריכה: יוסי אלטר

(בווידאו: עובדי תאגיד השידור הציבורי מפגינים בכנסת נגד דחיית העלייה לשידור)

"חופש העיתונות מעולם לא היה תחת איום חמור כל כך" – כך קבע ארגון "עיתונאים ללא גבולות" בדוח חופש העיתונות השנתי שפורסם היום (רביעי), ומתריע בפני "עידן פוסט-אמת חדש של חדשות מזויפות". בין היתר, הדוח מציין באופן ספציפי אמירות "רעילות במיוחד" נגד כלי התקשורת במסגרת קמפיין הבחירות של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ והקמפיין לקראת משאל העם בבריטניה ליציאה מהאיחוד האירופי, שהביאו את העולם ל"נקודת שבירה".

כמו כן, הארגון הבינלאומי, שבסיסו בפריז, מתריע בפני ערעור מעמדם של כלי התקשורת ברחבי העולם בשל העלייה בריגול אחר עיתונאים והתחזקותם של שליטים אוטוריטריים במדינות רבות. חופש העיתונות ב-72 מדינות, בהן רוסיה, סין והודו, מוגדר ב"מצב חמור מאוד" או "חמור", על פי הדוח.

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו: "לי אין אובססיה לתקשורת – לתקשורת יש אובססיה אליי"
פולין: אלפים חסמו את הפרלמנט במחאה נגד הגבלת חופש העיתונות
דוח: שיא עולמי בכליאת עיתונאים – שליש מהם מוחזקים בטורקיה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הדוח עוד מזהיר מפני שחיקה של חופש העיתונות גם ב"דמוקרטיות המובילות" בעולם, כולל ארצות הברית ובריטניה, שירדו שני מקומות בדירוג בהשוואה לשנה שעברה, למקומות ה-43 וה-40, בהתאמה. "מתקפות על כלי התקשורת הפכו לעניין שבשגרה", נכתב בדוח, "הגענו לעידן של תעמולה ושל דיכוי חירויות, במיוחד בדמוקרטיות".

בין אותן דמוקרטיות שזוכות להתייחסות ספציפית בדוח נמצאות פולין, הונגריה וטורקיה – שהפכה בשנה האחרונה למדינה שבה שיעור העיתונאים בבתי הכלא הוא הגדול ביותר בעולם. "חופש העיתונות הידרדר במקומות שבהן שליט עריץ הגדיל את כוחותיו", נטען בדוח.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"המפה הופכת אפלה יותר ויותר", עוד צוין, בהתייחסות לצבעים הכהים המסמלים במפה המצורפת לדוח את המדינות שבהן חופש העיתונות מוגבל. המצב בכשני שלישים מתוך 180 המדינות המצוינות בדוח החמיר במהלך השנה האחרונה, והמצב הידרדר באופן החמור ביותר במדינות כמו בורונדי, מצרים ובחריין.

טורקיה, מקסיקו ואפגניסטן, שנמצאות במקומות 155, 147 ו-120, בהתאמה, מסתכנות ב"צניחה חופשית מטה" בדירוג, עקב תהליכים מדאיגים שהחלו במדינות אלה בשנים האחרונות. את המקומות האחרונים בדירוג תופסות קוריאה הצפונית, אריתריאה וטורקמניסטן, ואל העשירייה האחרונה מצטרפות סוריה, סין, וייטנאם, סודאן, קובה, ג'יבוטי וגינאה המשוונית – מדינות מכל היבשות מלבד אירופה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקום הראשון ממוקמת נורבגיה, ואחריה שבדיה, פינלנד ודנמרק. במקום החמישי נמצאת הולנד, ובהמשך העשירייה המצטיינת קוסטה ריקה, שוויץ, ג'מייקה, בלגיה ואיסלנד. ישראל, אחת מהמדינות המדורגות גבוה ביותר במזרח התיכון, נמצאת במקום ה-91, ואילו הרשות הפלסטינית במקום ה-135.

ישראל שיפרה את דירוגה בעשרה מקומות מהשנה שעברה, וציונה עלה ב-1.57 נקודות, מתוך 100. עם זאת, הדוח מציין את הצנזורה הצבאית ואת ההגבלות על עיתונאים פלסטינים וזרים כנקודות בעייתיות, לצד "לחץ ברור מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו". על פי הדוח, "נתניהו ניסה בחודשים האחרונים לאלף את רשות השידור הישראלית, כי הוא סבור שתכניה אינם תחת שליטה". הוא עוד תואר כ"אובססיבי לגבי התקשורת והעיתונמאים, ומתייחס אליהם כאל אויבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully