וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ הגרמני לא נכנע: לא תתקיים פגישה עם ראש הממשלה נתניהו

נתניהו התנה את פגישתו עם זיגמר גבריאל בכך שזה לא ייפגש עם ארגוני שמאל - אך הוא לא ויתר. לשכת ראש הממשלה: "לא ניפגש עם מי שנפגש עם ארגונים שמכפישים את חיילי צה"ל". שר החוץ: "הגיוני להיפגש עם נציגי חברה אזרחית"

צילום: רוני כנפו

ראש הממשלה בנימין נתניהו לא ייפגש עם שר החוץ של גרמניה, זיגמר גבריאל, לאחר שזה סירב לדרישה הישראלית שלא להיפגש עם ארגוני שמאל - כך דווח היום (שלישי) בסוכנות הידיעות הגרמנית DPA, מפי שר החוץ. דובר לשכת ראש הממשלה לתקשורת הזרה, דייוויד קיז, הבהיר לסוכנות הידיעות רויטרס כי "הפגישה בוטלה".

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "מדיניות ראש הממשלה היא לא להיפגש עם דיפלומטים שמבקרים בישראל ונפגשים עם ארגונים שמכפישים את חיילי צה"ל ומבקשים להעמיד אותם לדין כפושעי מלחמה". על פי הודעת הלשכה, "אותם דיפלומטים לא יעלו על דעתם להיפגש בארצות הברית או בבריטניה עם נציגי ארגונים שקוראים להעמיד לדין חיילים אמריקנים או בריטים". עם זאת, הובהר: "היחסים עם גרמניה חשובים מאוד לישראל והם יימשכו".

גם סגן השר מייקל אורן ביטל פגישה שתוכננה להתקיים הערב עם שר החוץ גבריאל. בלשכתו אמרו כי "הוא לא ייתן יד למי שמכפיש את חיילי צה"ל". גבריאל צפוי להיפגש הערב עם נציגים של מספר ארגוני שמאל בתל אביב, בהם "שוברים שתיקה", "בצלם" ו"שלום עכשיו".

לקריאה נוספת:
מאות הפגינו נגד ביטול כנס "שוברים שתיקה": "נלחמים בגלריות ובספריות"
הסדר בין "שוברים שתיקה" למדינה: מסר חומרים, פרטים מזהים נותרו חסויים
ראש ממשלת בלגיה נפגש עם "שוברים שתיקה" - נתניהו הורה לנזוף בשגריר

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה הבוקר 23 באפריל 2017. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
"זו לא ישראל ואלה לא הישראליות והישראלים". נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי
שר החוץ של גרמניה זיגמר גבריאל בפגישה עם הנשיא ראובן ריבלין, ירושלים, 25 באפריל 2017. רויטרס
"אי אפשר לקבל נקודת מבט על מדינה אם נפגשים רק עם גורמי ממשל". גבריאל בבית הנשיא, היום/רויטרס

מוקדם יותר אמר השר גבריאל בריאיון לרשת ZDF הגרמנית: "דמיינו לעצמכם שראש הממשלה הישראלי, שמשמש גם שר חוץ, היה מגיע לגרמניה והיה מבקש להיפגש עם מתנגדי הממשלה, והיינו אומרים לו שאסור – זה היה בלתי מתקבל על הדעת". גבריאל הוסיף בריאיון כי זה "הגיוני להיפגש עם נציגי חברה אזרחית. אי אפשר לקבל נקודת מבט על מדינה אם נפגשים רק עם גורמי ממשל, אלא גם עם אמנים, סופרים ועמותות".

לדבריו, לפני ההודעה על כך שהפגישה לא תיערך, "אני לא רוצה לעשות מזה דרמה, אך אם זה יקרה (הפגישה תבוטל - ט"ש) זה לא יהיה קטסטרופה". במסיבת עיתונאים שערך היום נתניהו עם קנצלר אוסטריה כריסטיאן קרן, הוא השיב לכתבים ששאלו אותו על הנושא ואמר: "לא השתנה כלום".

גבריאל נפגש הבוקר גם עם הנשיא ראובן ריבלין ועם יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג. כמו כן, הערב צפוי שר החוץ לקיים מפגש סגור עם חוקרי המכון לביטחון לאומי, בראשות ראש אמ"ן לשעבר אלוף (במיל') עמוס ידלין, בו יידונו סוגיות אזוריות וקידום התהליך המדיני.

גבריאל אמר בפגישה עם ריבלין כי "באנו לכאן במיום מאוד מיוחד, שהוא לא רק מיוחד ליהודים ולישראל, אלא גם לגרמניה, בהתייחסו ליום הזיכרון לשואה. "היום מזכיר את האחריות המיוחדת של גרמניה, לא רק בעבר אלא גם בעתיד, לביטחונה של ישראל, ולתמוך במדינתם של אלו ששרדו את השואה, של נכדיהם וניניהם". השר אמר כי "זה הכרחי בשבילנו לתמוך בקהילה היהודית בגרמניה".

שר החוץ של גרמניה זיגמר גבריאל בפגישה עם הנשיא ראובן ריבלין, ירושלים, 25 באפריל 2017. רויטרס
"אנחנו שוחרי אמת, שלום ופיוס". גבריאל וריבלין, היום/רויטרס

"נתניהו מציג: סתימת פיות מאיימת ומרחיקת ידידים"

חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ) הגיבה לדיווח על כך שהפגישה לא תיערך, וטענה כי "נתניהו מציג את הפנים האמיתיות של ישראל בהנהגתו: סותמת פיות, מאיימת, מרחיקה ידידים, בפאניקה מהאמת ומשימתה העיקרית - שימור הכיבוש ורדיפת מתנגדיו". לדבריה, "אלה פני נתניהו. זו לא ישראל ואלה לא הישראליות והישראלים. אנחנו שוחרי אמת, שלום ופיוס, ואנו נעבוד קשה כדי לוודא שגם ההנהגה הפוליטית שלנו תשקף את זה".

האולטימטום של נתניהו לשר החוץ הגרמני, שעליו דווח לראשונה אמש בחדשות ערוץ 2, הוצב למעשה כבר לפני כשבוע במהלך תיאומי הביקור של גבריאל. לדברי גורמים המעורבים במגעים, אנשי שר החוץ הגרמני הציעו לנתניהו שהמפגש עם נציגים של "שלום עכשיו" וארגוני שמאל נוספים ייערך אחרי הפגישה עם נתניהו וללא נוכחות תקשורתית או הודעות לתקשורת, אך נתניהו סירב והאולטימטום נותר בעינו.

שר החוץ הגרמני, סיגמר גבריאל ביד ושם 24 באפריל 2017. AP
"נותן לגיטימציה לארגון שעושה דה לגיטימציה לחיילי צה"ל". גבריאל ביד ושם, אתמול/AP

בלשכת ראש הממשלה השאירו פתח להנמכת דרג הפגישה מהצד הגרמני והציעו כי הפגישה עם ארגוני השמאל תתקיים בנוכחות חבר זוטר במשלחת הגרמנית, אך הדגישו כי אם השר עצמו יבחר להיפגש עם אנשי "שוברים שתיקה", נתניהו יבטל את הפגישה עם השר. "ערב יום הזיכרון ראש הממשלה לא מוכן להיפגש עם שר בכיר שנותן לגיטימציה לארגון שעושה דה לגיטימציה לחיילי צה"ל", אמרו אתמול גורמים בלשכת נתניהו.

הבוקר גיבה את ראש הממשלה יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. "‏מגבה את ‎נתניהו על סירובו לפגוש את שר החוץ הגרמני", אמר אדלשטיין. "'בצלם' ו'שוברים שתיקה' הם ארגוני תעמולה אנטי-ישראלים. אני קורא לשר החוץ לבטל את הפגישה עמם". יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט גיבה גם הוא את נתניהו. "'שוברים שתיקה' אינו ארגון אנטי-נתניהו אלא אנטי-צה"ל".

הרצוג וגבריאל בפגישה בירושלים, 25 באפריל 2017. שלומי אמסלם, מערכת וואלה! NEWS
הביע הסתייגותו "מהארגונים הקוראים לחרם על ישראל". הרצוג עם גבריאל, היום/מערכת וואלה! NEWS, שלומי אמסלם
שר החוץ של גרמניה בביקור ברמאללה, 25 באפריל 2017. רויטרס
גבריאל בפגישתו עם ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה, היום ברמאללה/רויטרס

בפגישתו של שר החוץ הגרמני עם הרצוג, יו"ר האופוזיציה הביע בפניו את הסתייגותו "מהארגונים הקוראים לחרם על ישראל בעולם ומכפישים את שמה". לדבריו, "צה"ל מתמודד מול איומי טרור מתוחכמים באזור המורכב ביותר בעולם. בכל מערכות ישראל צה"ל הוכיח שוב ושוב כי פעל על פי כללי המשפט הבינלאומי, תוך שמירה על זכויות אדם, ולא פעם תוך כדי סיכון ממשי של חיי החיילים בשטח, שנמנעו מפעולה מחשש לפגיעה באזרחים שנמצאו באזורי הלחימה ולא פעם שימשו כמגן אנושי בידי המחבלים".

"לדוגמה", המשיך הרצוג, "רק לפני כמה ימים התרחש פיגוע דקירה בלב תל אביב על ידי צעיר פלסטיני, שהוכנס לישראל במסגרת טיול מאורגן באישור ישראלי ולפני כשבוע נתפסה אישה חולת סרטן עם חומרי נפץ בין תרופותיה, בדרכה לקבל טיפול רפואי בבית חולים בישראל".

הרצוג התייחס בפגישה לצורך של ישראל בהיפרדות מן העם הפלסטיני וקידום חזון שתי המדינות, "על בסיס ההזדמנות האזורית הגדולה שקיימת בימים אלו, בשיתוף המדינות הערביות המתונות". במהלך הפגישה ביקש ראש האופוזיציה משר החוץ הגרמני, שממשלתו תתערב בהחזרת הבנים, הדר גולדין ואורון שאול, הביתה ובשחרורו של אברה מנגיסטו.

(עדכון ראשון: 10:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully