וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מישראל, פנמה ומרוקו: אלפי בני נוער בפולין לקראת מצעד החיים

12 שרי חינוך ממדינות אירופה חלקו עם השר בנט את רגעי ההנצחה בקרקוב, כשלצדם תלמידים מהעולם. בין היתר, ישתתפו במצעד עשרות בני נוער מוסלמים וגם נציגי הקהילה בפנמה. "זו האחריות שלנו לשמר את הזיכרון", אמר בנט

עריכת וידאו: ניר חן

אלפי בני נוער מכל העולם הגיעו היום (ראשון), לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה, לסייר בשכונת קזימיר ברובע היהודי של קרקוב. מחר בשעות אחר הצהריים ייערך "מצעד החיים", שבמסגרתו יצעדו המשלחות למחנה ההשמדה אושוויץ, ויערכו שם טקס זיכרון רשמי.

עשרות אלפי בני הקהילה היהודית בעיר, שחיה בה כאלף שנה, נרצחו במהלך מלחמת העולם השנייה. "אנחנו כאן במקום בו יהודים חיו כמעט אלף שנים ונמחקו באחת בשואה", אמר שר החינוך נפתלי בנט במעמד המיוחד, ליד בית הכנסת דרמא. "בתקופה האחרונה יש מגמה הולכת וגוברת של הכחשת שואה. בעיקר בעידן הרשתות החברתיות".

בנט עם המשלחת ממרוקו רובע היהודי בקרקוב 23 באפריל 2017. אלי אשכנזי
בנט ובני הנוער בפולין, היום/אלי אשכנזי
משלחת הרמטכ"ל לפולין 23 באפריל 2017. דובר צה"ל
רא"ל גדי איזנקוט מוביל את משלחת הרמטכ"ל לפולין/דובר צה"ל

בנט הוסיף: "לא ירחק היום שניפרד מאחרון הניצולים, ואז תהיה זו האחריות שלנו לשמר את זיכרון השואה". לפיכך, לדבריו, הוזמנו למקום עוד 12 שרי חינוך ממדינות אירופה המובילות - אוסטריה, גרמניה, איטליה, שווייץ, פולין ועוד – "כדי שיחד אתנו יחוו את מצעד החיים, יחזרו הביתה ויספרו את האמת".

שמואל רוזנמן, יו"ר עמותת "מצעד לחיים", ציין כי בין הנערים שהגיעו גם 70 תלמידים מבית ספר אליאנס במרוקו, 20 מהם מוסלמים. "הם מאמינים כי מי שלומד בבית הספר, צריך להשתתף עם חבריו בכל", אמרה קרן דהן, מדריכת הקבוצה ממרוקו. לדבריה, "אחד האתגרים הכי גדולים הוא שהם לא ירגישו מנותקים. מביאים להם ניצולי שואה מצפון אפריקה. הם חלק מהסיפור. חסר להם הרבה רקע היסטורי שלא נלמד שם ובהתחלה קשה להם לעכל את הכול".

משלחת הרמטכ"ל לפולין 23 באפריל 2017. דובר צה"ל
איזנקוט והמשלחת הצבאית בפולין/דובר צה"ל

בין המשלחות הוותיקות, בולטת גם המשלחת מהקהילה היהודית הקטנה בפנמה. הרב דורון מיארה, מדריך במשלחת, סיפר על הקהילה שבמשך 20 שנה משתתפת במצעד החיים. "בפנמה רק 14 אלף יהודים, מהם רבים הגיעו מחלב. יש ניצולי שואה בודדים, אך בקהילה נוצרה מחויבות למפעל הזה. זה הפך חלק מתכנית החינוך ב-20 השנים האחרונות", אמר.

יו"ר העמותה רוזמן הוסיף כי 4,000 מתוך עשרת אלפים משתתפי המשלחת אינם יהודים וכי השנה משתתפים גם 1,500 פולנים. "הם פונים אלינו בבקשה להשתתף במפעל הזה. יש פה פעולה אינטנסיבית של הפולנים. אנחנו במגעים איתם בכול".

משלחת הרמטכ"ל לפולין 23 באפריל 2017. דובר צה"ל
הרמטכ"ל איזנקוט בפולין/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully