וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פועל שנפגע בגבו מקריסת קיר עבר ניתוח פורץ דרך בסיוע רובוטים

אהרון שוורץ נפגע בעמוד השדרה והובהל לבית החולים הדסה עין כרם. בניתוח פורץ דרך פעלו שני רובוטים לקיבוע השברים בגבו, בעזרת טכנולוגיה שפותחה בבית החולים. יומיים לאחר מכן כבר עמד שוורץ על שתי רגליו

אהרון שוורץ שנפל על קיר ברל לאחר הניתוח שנועד לקבע את חוליות הגב שלו, 20 באפריל 2017. דוברות הדסה, מערכת וואלה! NEWS
"ראיתי את המוות בעיניים". חדר הניתוח שבו טופל שוורץ, בבית החולים/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הדסה

בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים נערך לפני כשבועיים ניתוח פורץ דרך בסיוע רובוטים, לקיבוע שברים בגבו של פועל שנפגע מקריסת קיר ברזל. אהרון שוורץ, תושב ירושלים בן 42, נפצע באורח קשה במהלך עבודתו במפעל למשטחי ברזל באזור בית שמש, לאחר שקיר קרס על גבו ושבר שש חוליות בעמוד השדרה שלו. בנוסף נגרמה לשוורץ פגיעה בחוליות הצוואר ופגיעה חמורה בבית החזה. ייחודו של הניתוח שעבר הוא בתקשורת בין שני הרובוטים שלקחו חלק בהליך ותקשרו ביניהם באמצעות טכנולוגיה שפותחה בבית החולים. כך הושתלו בעמוד השדרה של שוורץ ברגי קיבוע מבלי שיהיה צורך לפתוח את גבו לכל אורכו, ויומיים לאחר הניתוח הוא כבר עמד על רגליו.

"ביקשו ממני להתחיל לבנות את המשטחים, עוד לא הספקתי לחשוב על התכנון של העבודה ומסגרת מתכת גדולה מאוד עם רשת קרסה עליי", סיפר שוורץ על נסיבות פציעתו. "זה היה כבד, לא משהו שאפשר בכלל לתאר. לא איבדתי הכרה אבל הייתי חסר אונים לחלוטין. הכאבים היו איומים והמשקל ריתק אותי לרצפה בלי יכולת לזוז, ממש ראיתי את המוות בעיניים". שוורץ שבר את גבו ואת רגלו הימנית בשני מקומות וספג חבלות רבות. "עכשיו אני עוד לא יכול ללכת בגלל הרגל השבורה, אבל אני מקווה שאחרי שיקום גם זה יהיה בסדר. ברור לי לגמרי שיש לי לא מעט מזל שאני עדיין יכול להיות אבא לילד שלי", הוסיף.

עוד בוואלה! NEWS:
משבר התאגיד: ההסתדרות מאיימת להשבית את המשק החל משלישי
תחת אבטחה כבדה: נפתחו הקלפיות בבחירות לנשיאות צרפת
דיווחים ערביים: "שלושה הרוגים בתקיפת צה"ל ברמת הגולן הסורית"

אהרון שוורץ שנפל על קיר ברל לאחר הניתוח שנועד לקבע את חוליות הגב שלו, 20 באפריל 2017. דוברות הדסה, מערכת וואלה! NEWS
"יש לי מזל שאני עדיין יכול להיות אבא לבן שלי". שוורץ/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הדסה

שוורץ הובהל לבית החולים לאחר התאונה ואושפז במצב קשה במחלקה לטיפול נמרץ כשהוא סובל מכאבים עזים ומוגבל לשכיבה בלבד - נאסר עליו לזוז או לשנות תנוחה. למחרת בבוקר הוכנס לחדר הניתוחים ביחידה לניתוחי גב בהדסה עין כרם. בניתוח שולבו שני רובוטים שונים – אחד מדגם "רנסנס" של חברת "מזור" והשני מדגם "זיגו" של "סימנס" – שהשתילו בעמוד השדרה של שוורץ 11 ברגים לקיבוע. לדברי ד"ר ג'וש שרודר, מנתח בכיר ביחידה לניתוחי גב בהדסה עין כרם שהיה בין מפתחי השפה שבה תקשרו שני הרובוטים, "מדובר בניתוח ראשון מסוגו בעולם".

ד"ר שרודר מסביר כי רובוט ה"רנסנס", המשמש את הרופאים ביחידה מזה יותר מעשר שנים, הכניס את הברגים לגופו של שוורץ. במהלך ניתוח צילם רובוט ה"זיגו" את השברים בעמוד השדרה ושידר את התמונות ל"רנסנס", על מנת שזה יוכל לבצע עבודה מדויקת בקיבועם. "עד היום הייתי עושה בדיקת סי-טי וצילומים לפני הניתוח ותכנת המחשב הייתה יודעת לעשות את ההשלכה של התוצאות של הבדיקות בניתוח", הסביר שרודר. פירוש הדבר שהרובוט שביצע את הניתוח הסתמך על אינפורמציה שנאספה מראש.

לדברי שרודר, "בשברים או בטראומות מורכבות של עמוד שדרה תמיד הייתה לנו בעיה, כי ברגע שמשנים את המנח של החולה משכיבה לעמידה נניח - השברים זזים ואז בעצם התוצאות של הסי-טי פחות מדויקות, בטח בחוליות שיש שבר בתוכן". ההדמיות שביצע ה"זיגו" במהלך הניתוח היו לדבריו ברזולוציה של סי-טי וסיפקו דיווח חי על כל שינוי מנח ועל מיקומו של השבר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אהרון שוורץ שנפל על קיר ברל לאחר הניתוח שנועד לקבע את חוליות הגב שלו, 20 באפריל 2017. דוברות הדסה, מערכת וואלה! NEWS
"החולה כבר עומד על שתי הרגליים ומתהלך בבית החולים". הרובוט על גבו של שוורץ/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הדסה

שרודר בציע את הניתוח יחד עם ד"ר אמל חורי ממערך האורתופדיה בבית החולים, כשבראש הצוות עמד מנהל המערך פרופ' אירי ליברגל. "מבחינת המטופל זה ניתוח מדויק ביותר, עם מינימום פולשנות, מינימום איבוד דם, שיקום מהיר וצמצום של כמות הסיבוכים האפשרית כתוצאה מניתוחים עם חשיפה גדולה של רקמות ועמוד השדרה", הסביר חורי. "החולה כבר עומד על שתי הרגליים ומתהלך בבית החולים, מחכה לשיקום וזה מדהים".

על מנת ששני הרובוטים יעבדו יחדיו בנו בהדסה חדר ניתוח היברידי מתוחכם אליו הוכנס רובוט ה"זיגו" מפאת גודלו וצוות המנתחים הפעיל אותם מחדר סמוך. "שני הרובוטים האלה הם פרי טכנולוגיה של המאה ה-21 שפעלו במקביל ואף פעם לא 'דיברו' ביניהם", הוסיף ד"ר שרודר. לדבריו, פיתוח הטכנולוגיה ששימשה לתקשורת בין הרובוטים ערך כמעט שנה. בין היתר פעל הצוות להתאים את התמונות שמשדר ה"זיגו" כך שה"רנסנס" יוכל להבין שמדובר בחוליות גב.

עוד ציין שרודר את הצורך בעמידה בתקנות רגולטוריות, שהצריך בדיקות רבות על מנת לוודא שלא נשקפת כל סכנה לחולה. "הבחור שבר שש חוליות בגב ואת הרגל שלו, יש פה הרבה חוליות שבורות", הסביר. "בטכנולוגיות של פעם היינו צריכים לפתוח את עמוד השדרה או להשתמש בטכנולוגיות רובוטיות שהן 95% מדויקות. רמת הסטרס שלנו כמנתחים הייתה גבוהה, כל ניתוח היינו על דופק 120". לדברי ד"ר שרודר, "היום אחרי ששילבתי את הטכנולוגיות רמת החרדה ירדה משמעותית. הניתוח הצליח, המנותח מתהלך ורק מחכה לשיבוץ לשיקום. אם הוא לא היה נכנס לניתוח במצב הקשה בו הוא היה זה היה מגיע לשיתוק, לחלוטין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully