וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח האנטישמיות: התקריות בקמפוסים בארה"ב הוכפלו, עלייה בהסתה ברשת

23.4.2017 / 11:30

על פי נתוני מרכז קנטור לחקר יהדות אירופה, באופן כללי חלה ירידה של 12% בשיעור התקריות האנטישמיות ברחבי העולם, אך אלה דווקא התגברו במרחבים לא מוגנים - דוגמת רשתות חברתיות וקמפוסים אקדמיים. על פי הדוח, גם השמאל הקיצוני בעולם משתמש בשפה אנטישמית

צילום: ניב אהרונסון, עריכת וידאו: יאיר דניאל

בשנת 2016 חלה ירידה של 12% בממוצע במספר התקריות האנטישמיות ברחבי העולם בהשוואה לשנת 2015 – כך עולה מדוח שמפרסם היום (ראשון) מרכז קנטור לחקר יהדות אירופה בימינו לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה. יו"ר המרכז פרופ' דינה פורת אמרה עם הצגת הדוח כי ישנה החמרה בביטויי האנטישמיות המילוליים המופצים ברשת ובדימויים החזותיים המועברים בה. לדבריה, ברקע התחזקות הימין באירופה והחשש מהשלכות של גלי הפליטים ביבשת תרמו לכך שישנן יותר תקיפות של מוסלמים מאשר של יהודים.

לדבריה, פרקטיקת האנטישמיות משנה את צורתה ברחבי העולם ובעקבות הגברת אמצעי אבטחה ונוכחות של חיילים ושוטרים חלה ירידה בשיעור התקריות האלימות. זאת, גם בעקבות שינוי בדפוסי פעולה של שירותי מודיעין שהגבירו את המעקב אחר קבוצות קיצוניות. במקביל לכך יותר יהודים נמנעים מלצאת לרחוב עם סימנים מזהים כמו כיפה ומגן דוד.

על פי הנתונים שהציגה פרופ' פורת היום במסיבת עיתונאים לרגל פרסום הדוח עולה כי בשנת 2016 נרשמו עשרה מקרים של שימוש בנשק בתקריות על רקע אנטישמי, לעומת 24 בשנת 2015. גם במקרי הצתה נרשמה ירידה משמעותית כאשר תועדה רק תקרית אחת, לעומת עשר בשנה שלפני כן. ירידות נרשמו גם בהשחתת רכוש ציבורי של מוסדות יהודיים ובמקרי תקיפה פנים אל פנים (107 לעומת 157). יחד עם זאת, בתי עלמין ואנדרטאות שאינם מוגנים נפגעו יותר ב-2016 - וכמאה בתי קברות חוללו במהלכה. עלייה נרשמה גם בתקיפת מרכזים קהילתיים ובתי ספר יהודיים (34 מקרים לעומת 27).

לדברי פורת, השיח ברשתות החברתיות נעשה יותר מאיים ויותר אלים, והוא מחריף ומנפח את המצב הקיים במציאות ונעשה לנחלת הרבים בתוך זמן קצר. על פי סקר של הקונגרס העולמי היהודי במהלך 2016 עלה לרשת מסר אנטישמי בכל 83 שניות, רובם המכריע בטוויטר. בקמפוסים ברחבי ארצות הברית, שברבים מהם שוררת אווירה אנטישמית קשה על פי הסקר, בעיקר במסווה של אנטי ציונות, נרשמה עלייה של 45% בכל צורות האנטישמיות, בייחוד בהצרת צעדי הסטודנטים היהודים ובהתנכלות לזכויותיהם.

עוד בוואלה! NEWS:
משבר התאגיד: ההסתדרות מאיימת להשבית את המשק החל משלישי
תחת אבטחה כבדה: נפתחו הקלפיות בבחירות לנשיאות צרפת
דיווחים ערביים: "שלושה הרוגים בתקיפת צה"ל ברמת הגולן הסורית"

דוח האנטישמיות מוצג באוניברסיטת תל אביב, 23 באפריל 2017. ניב אהרונסון
האנטישמיות משנה את צורתה. פרופ' פורת/ניב אהרונסון

על פי נתוני המרכז, הפועל באוניברסיטת תל אביב, בשנת 2016 תועדו 361 תקריות, לעומת 410 בשנה שקדמה לה. על פי הדוח חלק ניכר מהירידה מיוחס לשיפור באבטחה בקרב הקהילות היהודיות באירופה וכן בכך שחבריהן נמנעים מלהופיע במקומות ציבוריים עם סממנים מזהים כמו כיפה ומגן דוד.

עם זאת, לדברי ד"ר משה קנטור, נשיא הקונגרס היהודי האירופי, נרשמה עלייה בתקיפות אנטישמיות בתחומים הנחשבים פחות ברי הגנה, דוגמת רשתות חברתיות באינטרנט, קמפוסים של אוניברסיטאות וכן בהשחתות של בתי עלמין. "משמעות הדברים, בעצם, היא שהמוטיבציה לא באמת פחתה ושתחושת הביטחון שחשו קהילות יהודיות רבות נותרה שברירית", הסביר קנטור. "בעוד מספר התקריות האנטישמיות, בעיקר האלימות שבהן, ירד בכל העולם ב-2016, שונאי העם היהודי מצאו דרכים אחרות לבטא אנטישמיות ודיבה נגד העם היהודי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי קנטור, "אנו עדים גם לעלייה בתקריות אנטישמיות במדינות דוברות אנגלית, שמבחינה היסטורית היו יותר מסבירות פנים ליהודים, ולעלייה חדה ומדאיגה של 45% במספר התקריות האנטישמיות בקמפוסים באוניברסיטאות בארצות הברית, בהן סטודנטים יהודים מתמודדים עם גילוי שנאה וחוסר סובלנות". מהדוח עולה כי הירידה הגדולה ביותר במספר התקריות האנטישמיות ניכרה בצרפת, שם הודיע שר הפנים על ירידה של 61% במקרים מסוג זה. אולם, בבריטניה ובאוסטרליה נרשמה דווקא עלייה של 11% ו-10%, בהתאמה.

ד"ר קנטור הזהיר כי "אנו עדים לכך שהפיכת יהודים למטרה כבר אינה התחום הבלעדי של הימין הקיצוני". לדבריו, "השמאל הקיצוני משתמש גם הוא באותה שפה, אותם מסרים ואותה אג'נדה. ישנם כאלה המחשיבים עצמם כליברלים ומתקדמים אך עושים יד אחת עם התנועות, האידאולוגיות והמשטרים הקיצוניים והרגרסיביים ביותר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרשימה מתוך דוח האנטישמיות של משרד התפוצות לשנת 2016/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד אמר קנטור כי "כמה מקואליציות אלה הפכו את האנטישמיות לחלק מהמסר שלהן. קיצונים מכל קצוות הקשת מסירים עכבות ואנטישמיות הופכת טריוויאלית, שגרתית ונורמלית". הוא הוסיף כי אל מול תלונות המוגשות בנושא טוענים קיצונים מימין ומשמאל כי האנטישמיות משמשת כנשק בידי הארגונים היהודיים. "מה שאנו עדים לו, בעיקר בקמפוסים בארצות הברית, הוא שגדולים יותר הסיכויים שסטודנט יהודי יותקף על ידי מישהו המגדיר עצמו כמתקדם, ליברלי או שמאלני, מאשר על ידי מישהו שמרן או ימני".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גרפיטי מכחיש שואה על קיר בית כנסת בעיר סיאטל בארצות הברית/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתחילת החודש שעבר פרסם מנהל המרכז ללימודי שנאה וקיצוניות באוניברסיטת קליפורניה בארצות הברית בריאן לוין דוח המצביע על עלייה בפשעי שנאה במדינה. הדוח הצביע על עלייה בשיעור התקריות האלימות על רקע גזעני בעקבות הקמפיין לנשיאות שנערך בשנה החולפת. כך למשל נמצא כי בעיר ניו יורק לבדה נרשמו 55 מקרי פשע על רקע אנטישמי מ-1 בינואר 2017 ועד ל-5 במרץ. על פי הדוח הנתון מהווה עלייה של 189% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2016. לוין הזהיר מפני אפשרות של מגמת עלייה של תקריות אנטישמיות מדי שנה. זאת בנימוק שבעשור האחרון חלה דווקא ירידה בתקריות אלה.

בחודש ינואר השנה הציג השר נפתלי בנט את נתוני משרד התפוצות לתקריות אנטישמיות בעולם בשנת 2016. על פי הדוח חל גידול במספר ההתבטאויות של פוליטיקאים נגד יהודים בארצות הברית ובמדינות ברחבי אירופה. עוד עולה מהדוח כי בגרמניה דווחו 461 תקריות אנטישמיות בהשוואה ל-194 בשנה שקדמה לה.

(עדכון ראשון: 11:07)

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully