וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: כתב אישום נגד הישראלי בן ה-18 שנחשד באיומים על מוסדות יהודיים

עמרי נחמיאס וסוכנויות הידיעות

22.4.2017 / 8:29

הנאשם, תושב אשקלון ששמו לא הותר לפרסום בישראל, מחזיק גם באזרחות אמריקנית. מהחקירה עולה כי הוא איים טלפונית על עשרות מוסדות בארה"ב ובעולם. ראש ה-FBI: "לא מדובר במתיחות אלא בפשע פדרלי"

צילום: מתוך דף הפייסבוק של JTA News, עריכה: ורד לידני

כתב אישום הוגש הלילה (שבת) בבית משפט בפלורידה שבארצות הברית נגד תושב אשקלון בן 18, החשוד באיומים טלפוניים על מרכזים קהילתיים יהודיים במדינה. הנאשם, המחזיק גם באזרחות אמריקנית וששמו לא הותר לפרסום בישראל, נעצר בחודש שעבר בישראל אחרי שלוש שנים שבהן ניסו חוקרים ברחבי העולם לעלות על עקבותיו של מי שהעביר מאות איומים על פצצות במרכזים ואף במטוסי חברת "דלתא".

לפי האישום הראשון נגדו, במדינת פלורידה, מ-4 בינואר עד 7 במרץ ערך הנאשם כמה שיחות שבהן איים על הימצאותן של פצצות או יורה בשורת מוסדות יהודיים בארצות הברית. "לא נמצאו חומרי נפץ, אבל רבות מן השיחות הסתיימו בסגירה זמנית ופינוי של המתקנים הללו, ודרשו מכוחות שיטור והצלה להגיע ולפנות את האזור", נכתב בהודעת משרד המשפטים.

לפי האישום במדינת ג'ורג'יה, ב-3 בינואר התקשר החשוד למשטרת מאקון, ג'ורג'יה, ומסר מידע כוזב בדבר סיטואציה אלימה שבה היו מעורבים לכאורה כמה תושבים בעיירה אתנס. המשטרה הגיעה למקום והתברר כי אין כל מצב חירום.

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ: הפיגוע בפריז יסייע למועמדת הימין לה פן בבחירות לנשיאות
בפעם האחרונה בתנאי שבי: לווייתן קטלן נולד בפארק SeaWorld בארה"ב
תיעוד הפיגוע בפריז: ירי בשאנז אליזה - ונטרול המחבל בידי השוטרים

מרכז קהילתי יהודי בטריטאון במדינת ניו יורק, ארה"ב, פברואר 2017. AP
המוסדות פונו בעקבות האיומים. מוסד קהילתי יהודי בטריטאון, ניו יורק/AP

ראש הבולשת הפדרלית האמריקנית (FBI) ג'יימס קומי אמר הלילה כי "מעשיו של החשוד אינם מתיחה. זהו פשע פדרלי שהפחיד אנשים תמימים, הטריד קהילות שלמות ובזבז משאבים של רשויות האכיפה". מהחקירה עולה כי איומיו של הנאשם התבצעו כלפי מוסדות ברחבי ארצות הברית ומחוץ לה, אבל האישום מתמקד באיומים שנעשו כלפי מוסדות בפלורידה ובג'ורג'יה.

ככל הנראה, גם בישראל יוגש נגד הצעיר כתב אישום בימים הקרובים בגין סחיטה באיומים, פרסום ידיעות כוזבות הגורמות לפחד ובהלה בציבור, קשירת קשר לביצוע פשע, עבירות מחשוב ועבירות הלבנת הון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אביו של החשוד בשליחת איומים למוסדות יהודיים בארה"ב, באשקלון, 23 במרץ 2017. אבי כהן
השתמש באמצעים "יוצאים מגדר הרגיל" כדי לאיים. החשוד בבית המשפט בארץ/אבי כהן

שר המשפטים ג'ף סשנס מסר כי "האישום בדבר האיומים הללו על מרכזים קהילתיים יהודיים מייצג את המחויבות של המשרד להילחם בפשעים אלימים על כל צורותיהם". לדבריו, האיומים הטילו אימה על קהילות יהודיות ואחרות ברחבי ארצות הברית, והחקירה בדבר פשע שנאה אפשרי ממשיכה.

ממשרד המשפטים האמריקני נמסר כי החשוד נקט באמצעים "יוצאים מגדר הרגיל" כדי להסתיר את הזהות והמיקום שלו, באמצעות שימוש במספר טכנולוגיות, כולל עיוות קול, שינוי כתובת IP וכן זיוף של המספר שממנו התקשר. "הודות למומחים שעברו הכשרה מיוחדת, הצלחנו לזהות, לאתר ולתפוס את האדם המואשם בקמפיין השנאה הנתעב הזה", אמר עוזר התובע הכללי קנת בלאנקו.

ג'ונתן גרינבלט, מנכ"ל הליגה נגד השמצה, מסר כי "אמנם יש לנו כבוד מוחלט לרשויות החוק בישראל ולמערכת המשפט שלה, אבל אנחנו חושבים שיהיה זה ראוי אם הוא יעמוד בפני אישום פלילי בארצות הברית. ההפרעה הרצינית לאורח החיים התקין התרחש כאן בארצות הברית, והמבצע לכאורה צריך לעמוד לדין כאן. אנחנו מפצירים בממשלת ישראל לעבוד עם משרד המשפטים בנוגע לחקירה, ובמקרה הצורך לתמוך בבקשת הסגרה אמריקנית ולעבוד בשיתוף פעולה להבטיח את הצלחת הליך התביעה בארצות הברית".

החשוד בשליחת איומים למוסדות יהודיים בארה"ב, באשקלון, 23 במרץ 2017. אבי כהן
מעצרו סוקר בהרחבה בכלי תקשורת בעולם. החשוד בבית המשפט/אבי כהן

בחקירה הסמויה והמסועפת היו מעורבות יחידות סייבר מניו זילנד, אוסטרליה, ישראל וכמה מדינות באירופה. לפני כמה חודשים, הבינו החוקרים כי מדובר בשיחות שמקורן בישראל, חרף החשד כי מדובר באיומים על רקע אנטישמי. לאחר שניטרו חוקרי הסייבר ביחידת להב 443 את כתובות ה-IP מהן בוצעו השיחות, עלה החשד כי הצעיר השתמש בכתובות של מחשבים אחרים בסביבתו. לפי דיווחים בתקשורת האמריקנית, המחלקה הבינלאומית במשטרת ישראל ממשיכה לסייע במקרה.

בחלק מהמקרים, השתמש החשוד בתוכנה להקראת הודעות כתובות, מה שהקשה על איתורו או זיהויו. יתרה מכך, החשוד התקין אנטנה מאולתרת בחלון ביתו, שנועדה לשבש את המאמצים לאיתורו באמצעות גישה לכתובות IP שונות. במקרים רבים, המוסדות פונו בעקבות שיחות האיומים.

במקרה נוסף, החשוד ערך גם שיחת איומים לחברת התעופה האמריקנית "דלתא" וגרם לנחיתת חירום של אחד ממטוסיה.
דבר מעצרו של הצעיר זכה לסיקור נרחב בתקשורת העולמית, שכן פרשת האיומים על מוסדות יהודיים ברחבי העולם דווחה בהרחבה בחודשים האחרונים. שר המשפטים של ארצות הברית ג'ף סשנז שיבח את הבולשת הפדרלית (ה-FBI) ומשטרת ישראל על מעצרו של הצעיר. מהליגה נגד השמצה נמסר אז כי הם חשים הקלה ממעצרו של החשוד ומודים על כך לרשויות החוק. "בעוד המניע למעשיו לא ברור, ההשפעה שלהם ברורה כשמש. ביצוע שיחות איומים למוסדות יהודיים הוא מעשה אנטישמי", נכתב בעמוד הטוויטר של הליגה.

(עדכון ראשון: 04:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully