וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הרצח שודר - והעולם הזדעזע": מה תעשה פייסבוק עם סרטוני הזוועה?

22.4.2017 / 12:00

רצח גבר בקליבלנד, אוהיו, ששודר בלייב הצליח לזעזע רבים בארה"ב. עיתונאי מקומי לוואלה! NEWS: "אנשים פה על הקצה". אין זה המקרה הראשון, וחברת התקשורת נדרשת להתמודד עם התופעה: "עליהם ללמוד מהעיתונות המסורתית"

צילום: רויטרס

מאט רייט הוא עיתונאי ותיק, המסקר עבור FOX8, התחנה המקומית של "פוקס ניוז" בקליבלנד שבאוהיו, את התחום הפלילי. השבוע מצא את עצמו רייט מסקר את סיפור הרצח של רוברט גודווין בן ה-74, שנרצח בעיר באופן רנדומלי על ידי סטיב סטפנס. הרצח הועבר בשידור חי בפייסבוק וזעזע את ארצות הבית.

"אני מסקר פשע על בסיס קבוע אבל זה היה שונה", אמר בשיחה עם וואלה! NEWS. "העובדה שהמעשה הזה שודר בפייסבוק והעולם ראה, היה מזעזע, מטריד ומחריד". לדבריו, בימים האחרונים שחלפו מאז הרצח ועד אתמול, אז שם סטפנס קץ לחייו, שררה חרדה גדולה בקליבלנד. "בקזינו בעיר תוגברה האבטחה כי סטפנס הזכיר משהו על כך שהפסיד כסף בהימורים. אפילו במשחק ה-NBA שנערך בעיר בין קליבלנד קאבליירס ואינדיאנה פייסרס הייתה אבטחה גדולה מהרגיל. אנשים פה היו על הקצה. לא ידעו איפה הוא ואם הוא מתכנן לפגוע באנשים נוספים".

לקריאה נוספת:
ארה"ב: מצוד אחר גבר שרצח עובר אורח והעלה תיעוד לפייסבוק
"יכול להיות בכל מקום": טרם נעצר החשוד שפרסם סרטון רצח בפייסבוק

סטיב סטפנס, חשוד שרצח קשיש בשידור חי בפייסבוק בקליבלנד, אפריל 2017. רויטרס
"עכשיו, כשהאירוע הסתיים, ישנה הקלה". סטפנס/רויטרס

לדבריו, "אחד מהעמיתים שלי לעבודה סיפר לי שילדיו, שכבר חצו את גיל 12, ביקשו לישון בחדר ההורים בגלל הפחד מכך שסטפנס מסתובב חופשי. ההרגשה היא בהחלט של הקלה שזה הסתיים". כשנשאל רייט על האפקט הציבורי שהיה לרצח ששודר בשידור חי, הוא השיב כי כי "השידור בהחלט תרם לתהודה שהייתה למעשה".

הרצח אמנם גרר תשומת לב בינלאומית, אבל זו לא הפעם הראשונה שבה פשע חמור מועבר בשידור חי ברשת החברתית, שהשיקה את השימוש בשידורים חיים באופן רשמי ב-6 באפריל 2016. בינואר האחרון נכלא בשיקגו נער לבן עם צרכים מיוחדים, וארבעה צעירים שחורים תיעדו בשידור חי כיצד הם מתעללים בו, מכים אותו וחותכים את הקרקפת שלו. זאת, תוך שהם מקללים את הנשיא הנבחר דונלד טראמפ ואומרים "שיזדיינו האנשים הלבנים". האירוע המבחיל שודר בפייסבוק לייב וגרר תגובות מזועזעות, בין היתר מהנשיא היוצא, ברק אובמה, שכינה את המעשה "נתעב".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
ברק אובמה במסיבת עיתונאים בבית הלבן, 14 בנובמבר 2016. רויטרס
יצא נגד תיעוד התעללות בשידור חי בפייסבוק. אובמה/רויטרס

בחודש שעבר נרשם בשיקגו מקרה נוסף, מחריד ובלתי נתפס, כאשר קבוצה של צעירים העבירה בשידור חי בפייסבוק תקיפה מינית של נערה בת 15. אמה של אותה נערה, שהייתה מודאגת מכך שבתה נעדרת, סיפרה למהדורת CBS המקומית כי נחשפה בפייסבוק "לסרטון מגעיל" ובו עוברת הנערה תקיפה מינית בשידור חי.

"זה כל כך מגעיל", היא אמרה. "הם שידרו את מה שהם עשו בפייסבוק. הם היו חמישה או שישה צעירים. לא רציתי להסתכל על זה, היא נראתה כל כך מפוחדת". לפי ספירה של הוול סטריט ג'ורנל מן החודש שעבר, לפחות 50 מקרים של רצח, התאבדות ואלימות קשה הועברו בשידור חי באפליקציה. "פייסבוק מיהרה לתחום השידורים החיים ולא הייתה מוכנה לצד האפל של זה", הייתה כותרת המאמר.

צוקרברג: "עלינו לוודא שאיננו משמשים כלי להפצת תכנים אלימים"

מקרה הרצח האחרון הציף מחדש שאלות רבות בנוגע לאפליקציה ולשימוש בה. בראיון ל-USA TODAY אמר מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, כי "אנחנו אחראים להמשיך ולהשתפר ולוודא שאנחנו לא משמשים כלי להפצת תכני וידיאו אלימים". ואולם, קשה להבין מה בדיוק תהיה האסטרטגיה של פייסבוק בהתמודדות עם התופעה שכרגע מהווה רק אחוז זניח מכלל שידורי הווידיאו המועברים ברשת החברתית.

ניחושים שעלו ביממה האחרונה בכלי תקשורת בארצות הברית בנוגע לדרכי הפעולה של פייסבוק נוכח התופעה, הן כי צוקרברג ישקול הטלת צנזורה או שידור סרטונים בעיכוב. אפשרות נוספת שעלתה היא המצאת אלגוריתם שיזהה סרטונים אלימים.

ברט פרישמן, מרצה למידע וטכנולוגיה באוניברסיטת פרינסטון העוסק בסוגיות משפטיות הקשורות באינטרנט, טען כי לתקרית האחרונה לא צפויה להיות השפעה ממשית על האפליקציה עצמה או על היקף השימוש בה. "השידורים הם פופולריים, זולים וקלים", אמר לוואלה! NEWS. "יש לזה מגוון של שימושים מועילים. להוסיף מסננים או לחסום באופן מוחלט סרטונים זוועתיים זה לדעתי דבר שלא סביר שיקרה. למיטב ידיעתי, פייסבוק לא אחראית מבחינה משפטית לשידורים שכאלה על ידי המשתמשים".

ד"ר בו זונג, חוקר רשתות חברתיות מאוניברסיטת פן סטייט בפנסילבניה, מסכים עם הקביעה של פרישמן כי פייסבוק אינה אחראית משפטית, אבל טוען כי לא זה המבחן של ענקית המידע. בשיחה עם וואלה! NEWS אמר כי הרשת החברתית הפכה דה פקטו בתוך פרק זמן קצר מאתר אינטרנט להוצאה לאור שמפיצה כמויות אדירות של חדשות ומידע, וככזו יש לה את אותן החובות האתיות כמו של כל אתר חדשות, לרבות בתחום שידורי הווידאו.

"משפטית הם יכולים לצאת מזה", אמר ד"ר זונג, "אבל הרף המשפטי הוא המינימום. מבחינה אתית, עלינו לדרוש מהם דין וחשבון. הם צריכים לראות את עצמם כחברה של מידע, ולא כחברת אינטרנט. הם לא רק מגישים פה טכנולוגיה. יש להם אחריות גדולה הרבה יותר מבעבר. הם למעשה כלי תקשורת אבל ללא עריכה או מיון".

כוחות משטרה בזירת רצח בקליבלנד שתיעודו הועלה לפייסבוק, 17 באפריל 2017. רויטרס, רויטרס
"סרטונים כאלה מקבלים צפיות רבות תוך זמן קצר". זירת הרצח בקליבלנד/רויטרס, רויטרס

לדברי זונג, "עיתונאים, למשל, לא יסקרו התאבדויות, ולא ישדרו תמונות מזעזעות ללא טשטוש. בין היתר, האחריות של התקשורת היא למנוע תופעה של חקיינים. פייסבוק צריכים ללמוד יותר מהעיתונות המסורתית". ד"ר זונג קובע כי "רצח בשידור חי זה בהחלט אתגר חדש", אבל משוכנע שלפייסבוק יכולים להיות הכלים לעלות בתוך זמן קצר על סרטונים בעייתיים, גם מבלי לחכות שמישהו ידווח על כך.

"סרטונים כמו זה ששודר בקליבלנד השבוע משיגים צפיות רבות תוך זמן קצר מאוד. זו אינדיקציה מסוימת. לפייסבוק יש את היכולת לראות באמצעות כמות הקליקים כשקורה משהו חריג, ולבחון באופן יזום סרטונים שגוררים כמות עניין יוצאת דופן בזמן אמת". לדבריו, המדיניות הנוכחית לא עובדת. "מחשבים עם בינה מלאכותית ואלגוריתמים לא יעזרו פה. אם הם לא יעסיקו אנשים שיהיו אחראים על כך, הם ייכשלו. עד שמורידים את הסרטונים האלה הם כבר מופצים בכל העולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully